16 565 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Hantverkare gör sig okontaktbar
Sida 1 av 3
Hej!
Fick en vattenskada i ett rum i huset och tog då in en hantverkare som skulle hjälpa till med det hela. Det var inget stort jobb.
Det blev sagt att han skulle öppna golvet och se hur långt fukten spridit sig, vilket han gjort. Han tog bort gammal spån och vi kom överens om att det skulle stå öppet och torka några veckor. Några veckor har nu gått, och lite mer än så. Flera månader faktiskt. Rötmånaden är här så jag tror inte det torkar särkilt bra nu heller.
Vid öppnandet av golvet så skadade han ett kopparrör som kom upp genom golvet. Påpekade detta och det var inga problem, han skulle fixa det utan kostnad.
Sist jag fick tag i honom var i början av juli och då skulle han komma imorgon för att fuktmäta och se om det gick att bygga igen. Han dök inte upp, och har inte gjort det sedan dess heller. Jag har ringt massa gånger men får inget svar.
Undrar över mina möjligheter här. Det är en försäkringsskada så jag tänker kontakta försäkringsbolaget och höra vad dom säger, men jag är ju sugen på att ta in någon annan som får bygga igen det hela. Det jag undrar över är det skadade vattenröret. Om jag tar in en vvs:are som fixar det, hur får jag då snickaren att stå för det hela? Kan jag på något sätt bestrida hans faktura den dag den kommer och hålla inne med betalningen tills han har ersatt kostnaden för att återställa röret?
Om jag får honom att dra av det på fakturan så hjälper det mig ju inte mycket då den fakturan går till försäkringsbolaget och dom knappast kommer vilja betala för hans misstag.
Är det bara att bita i det sura och betala det själv? Vad skulle ni gjort?
//Peter
Fick en vattenskada i ett rum i huset och tog då in en hantverkare som skulle hjälpa till med det hela. Det var inget stort jobb.
Det blev sagt att han skulle öppna golvet och se hur långt fukten spridit sig, vilket han gjort. Han tog bort gammal spån och vi kom överens om att det skulle stå öppet och torka några veckor. Några veckor har nu gått, och lite mer än så. Flera månader faktiskt. Rötmånaden är här så jag tror inte det torkar särkilt bra nu heller.
Vid öppnandet av golvet så skadade han ett kopparrör som kom upp genom golvet. Påpekade detta och det var inga problem, han skulle fixa det utan kostnad.
Sist jag fick tag i honom var i början av juli och då skulle han komma imorgon för att fuktmäta och se om det gick att bygga igen. Han dök inte upp, och har inte gjort det sedan dess heller. Jag har ringt massa gånger men får inget svar.
Undrar över mina möjligheter här. Det är en försäkringsskada så jag tänker kontakta försäkringsbolaget och höra vad dom säger, men jag är ju sugen på att ta in någon annan som får bygga igen det hela. Det jag undrar över är det skadade vattenröret. Om jag tar in en vvs:are som fixar det, hur får jag då snickaren att stå för det hela? Kan jag på något sätt bestrida hans faktura den dag den kommer och hålla inne med betalningen tills han har ersatt kostnaden för att återställa röret?
Om jag får honom att dra av det på fakturan så hjälper det mig ju inte mycket då den fakturan går till försäkringsbolaget och dom knappast kommer vilja betala för hans misstag.
//Peter
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 032 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 032 inlägg
Jag håller som bäst på att praktikutbilda mig till amatörrörmokare så jag skulle fixa röret själv. Materialkostnaden är troligen inte särskilt hög. Ta bilder och posta här på forumet om jag behöver hjälp med något.
Problemet är att skarven på röret kommer ligga i golvet så jag vet inte om jag vågar göra det själv utifall det skulle börja läcka.Magnus E K skrev:
Kan man sätta en vanlig skruvskarv i ett golv eller hur skulle du gjort?
Ok! Detta är ett vattenledningsrör. Hur löser man då det?mexitegel skrev:
Röret kommer från ett annat rum i golvet som inte är upprivet och det är precis efter böjen där det går upp genom det nu upprivna golvet som skadan är. Precis i höjd med golvet, så skarven måste hamna under golvet.
Jag kan väl knappast kräva att han ska riva upp golvet i bägge rummen för att åtgärda detta utan skarv i golvet, eller?
När du säger att man inte får skarva sådana rör i golvet, är det enl lag eller rekommendation eller vad kan man hänvisa till om det blir snack om det?
Enklast hade ju varit om man enkelt kan skarva det själv och låta någon annan göra klart resten av jobbet så man slipper lägga tid på att jaga denna person.
Som jag förstått det så är det jag som är beställare av arbetet och ytterst ansvarig för att det blir gjort ordentligt. Det ekonomiska regleras sedan mellan mig och försäkringsbolaget.H Herbet skrev:
Min handläggare är på semester denna vecka men jag ska narurligtvis prata med han också när han kommer tillbaka.
Fram till dess försöker jag skaffa mig information om vilka alternativ jag har att gå vidare med. Därav denna tråd.
Jag hade faktist nyttjat rättshjälpen i hemförsäkringen och konsultera en jurist i någon timme. Mest för att säkerställa att du kommer ur det där avtalet utan att behöva betala mer än en hantverkare.P Peter Karlsson5655 skrev:Hej!
//Peter
Titta på vad konsumenttjänstlagen säger, framför allt §17-20. Tror att kommunerna har gratishjälp för hur man tolkar den och hur den ska tillämpas i ditt fall. Se till att du bar så mycket som möjligt skriftligt, har ni pratat på telefon, skicka ett mail där du beskriver felet (gör en reklamation) igen och också vad ni kommit överens om. Spelar ingen roll om han inte svarar, det är överlämnat samma dag som du skickar det på gans mailadress. Om du behöver ta det till ARN så är det bra att ha.P Peter Karlsson5655 skrev:Hej!
//Peter
Redigerat:
Det är absolut ingen lag, det är rent lagligt tillåtet att skarva så, däremot är det inte att rekommendera.P Peter Karlsson5655 skrev:
Det största problemet är att ett försäkringsbolag lär anse att det inte är fackmannamässigt utfört och neka ersättning vid en eventuell framtida skada.
Så kan du ju göra om du känner dej säker på vad du gör och kan acceptera en dold skarv.P Peter Karlsson5655 skrev:
Mitt hus har dolda skarvar på vattenledninsgrör i väggarna, lödna sådana, utförda på 70-talet.
Det betyder dock inte att det är nåt jag rekommenderar
Redigerat:
Tack för tips!S Simsgrodan skrev:Titta på vad konsumenttjänstlagen säger, framför allt §17-20. Tror att kommunerna har gratishjälp för hur man tolkar den och hur den ska tillämpas i ditt fall. Se till att du bar så mycket som möjligt skriftligt, har ni pratat på telefon, skicka ett mail där du beskriver felet (gör en reklamation) igen och också vad ni kommit överens om. Spelar ingen roll om han inte svarar, det är överlämnat samma dag som du skickar det på gans mailadress. Om du behöver ta det till ARN så är det bra att ha.
Det finns branschregler som ska följas för att det ska anses vara ”fackmannamässigt” utfört. Det är det försäkringsbolagen lutar sig emot när de bedömer ersättningen för en skada. Hur skarvar på rör får utföras beskrivs i Säkert Vatten, https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/P Peter Karlsson5655 skrev:Ok! Detta är ett vattenledningsrör. Hur löser man då det?
Röret kommer från ett annat rum i golvet som inte är upprivet och det är precis efter böjen där det går upp genom det nu upprivna golvet som skadan är. Precis i höjd med golvet, så skarven måste hamna under golvet.
Jag kan väl knappast kräva att han ska riva upp golvet i bägge rummen för att åtgärda detta utan skarv i golvet, eller?
När du säger att man inte får skarva sådana rör i golvet, är det enl lag eller rekommendation eller vad kan man hänvisa till om det blir snack om det?
Enklast hade ju varit om man enkelt kan skarva det själv och låta någon annan göra klart resten av jobbet så man slipper lägga tid på att jaga denna person.
Du ska under alla omständigheter rådgöra med ditt försäkringsbolag om den uppkomna situationen. Personligen skulle jag under inga omständigheter acceptera att en skada som en hantverkare gjort åtgärdas på ett sätt som försäkringsbolaget friskriver sig från.