13 174 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Hantverkare gjöt in träflisor/spån - mögelrisk
har inte flytspacklat, men gällande eventuell lukt tror jag du är safe. Vi hade 50-talshus och det låg flera decimeter av något äckligt riktigt dammigt material, slik tror jag vi brukade kalla det hemma förut som var ett slags slagg från olika bruk. Bränt och dött, möglar aldrig. Men när vi skottade bort det för att istället sätta nivell-reglar och bättre isolering så luktade det apa, även fast det stod öppet flera veckor. Nivell-reglarna och en en fläkt till det med 2 luftintag vid socklarna så har vi inte känt ett iota. Nu vet vi inte om det luktar längre, men doften som fanns har vi aldrig känt iaf. Så det går lösa rätt bra med luftning helt enkelt
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Förr blandade man ju sågspån med finbetong sk tretong, när man fixade spikbart underlag för stavparkett.aname skrev:
Hej,
Jag har anlitat företag för att lägga ventilerat golv och som steg i detta flytspacklades plattan för att utjämna denna. Jag upptäckte dock att de inte städat bort löst material (mestadels spån och träflisor) från ytan innan, vilket jag såg och påtalade när de var nära klara, men de inte menade var ett problem. Jag tror dock det visst är ett fel, har reklamerat och har kopplat in besiktningsman för att underbygga detta, vilken håller med. Rätt åtgärd från mitt perspektiv är företaget pausar nästa steg i projektet och bilar bort och lägger nytt utan kostnad för mig som beställare. Besiktningsman säger mellan raderna att det troligen inte kommer ske, men att det är just borttagning och omgjutning som behövs om problem (t ex lukt) uppstår.
Jag ser det som att jag sitter med svarte petter och undrar vad jag kan och bör göra i det här läget. Jag tycker att jag kan förvänta mig att de inte bygger in en ny risk genom att frångå fackmässigt förfarande och materialleverantörers instruktioner. Prisavdrag finns ju som alternativ, men det skulle behöva täcka ett komplett omarbete (om inte problemet är lättlokaliserat i framtiden) + rivning, vilket ju inte kommer ges. Tack på förhand för input.
Simma lugnt.
Trams, inget att bry sig om ens... fixa själv annars om du är sådan expert !aname skrev:
Hej,
Jag har anlitat företag för att lägga ventilerat golv och som steg i detta flytspacklades plattan för att utjämna denna. Jag upptäckte dock att de inte städat bort löst material (mestadels spån och träflisor) från ytan innan, vilket jag såg och påtalade när de var nära klara, men de inte menade var ett problem. Jag tror dock det visst är ett fel, har reklamerat och har kopplat in besiktningsman för att underbygga detta, vilken håller med. Rätt åtgärd från mitt perspektiv är företaget pausar nästa steg i projektet och bilar bort och lägger nytt utan kostnad för mig som beställare. Besiktningsman säger mellan raderna att det troligen inte kommer ske, men att det är just borttagning och omgjutning som behövs om problem (t ex lukt) uppstår.
Jag ser det som att jag sitter med svarte petter och undrar vad jag kan och bör göra i det här läget. Jag tycker att jag kan förvänta mig att de inte bygger in en ny risk genom att frångå fackmässigt förfarande och materialleverantörers instruktioner. Prisavdrag finns ju som alternativ, men det skulle behöva täcka ett komplett omarbete (om inte problemet är lättlokaliserat i framtiden) + rivning, vilket ju inte kommer ges. Tack på förhand för input.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden