Byggahus.se

Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?

1. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    "75% högre pris på allt mtrl samt 25% fler timmar" enligt vilket underlag då, är det mer än vad som står i offerten eller?

• Laddar…
  2. L
    Medlem · Nivå 9
    Jobbar som vuxenlärling inom VVS och erkänner själv att det är konstigt hur det fungerar med tiden och material påslag. Misstänker att det för att vi är för får och att det finns mer jobb än montör. Jobbar man med nån som är lite mindre driven så blir det mycket tid hos grossisten och ingen säger ett pip.
    Beställde ett last grus förra vecka och betalde 800kr utkörning och 75kr ton för gruset. Tänkte javisst hade det varit rörbranschen hade jag betald för utkörning, tiden för hämtning/lastning/körning sedan dubbel så mycket för gruset. :-D

3. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Detta är normal arbetstid för hantverkaren, Det är väl bättre att bjuda hantverkaren på frukost kaffe för att visa uppskattning. Så slipper hantverkaren åka iväg några mil för att fika eller käka lunch, då blir det ju bara död restid, som inte gagnar någon. Alla får fika/frukost på arbetstid, det är så vi gör i Sverige, på alla arbetsplatser. Det är helt normalt.

När du är uppdragsgivare så får du betala för hantverkarnas arbetstid, enligt det som är gängse arbetstid i Sverige, det gäller alla.
    Man debiterar normalt inte mindre än en kvantum på 1 timme, dvs du ser kanske aldrig en faktura på 0,17 timmar för en uppgift. Det är enligt de flesta kollektivavtal timmar man debiterar för.

När man kör buss så är det däremot oftast timmarna delas in i minuter även vid löneberäkning, men det är extremt dyrbar administration för arbetsgivaren och pressande för de anställda.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Alla får väl inte frukost på betald arbetstid.
    Vilka avtal läser du?

5. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    På de arbetsplatser jag varit på så får man käka frukost (Kaffe/fralla på betald arbetstid, på många ställen bjuder dessutom företaget på både kaffet och frallan). Till och med Skatteverket bjuder personalen på kaffe och man får fika/käka frukost på betald arbetstid. Det hör liksom till för att vara en just arbetsgivare.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är möjligt att du får lön som anställd även för fika tid, har aldrig hört talas om att någon får lön för lunchtid, utom möjligen på förskolor, där personalen arbetar med barnen under lunchen.

Men vilken tid din arbetsgivare betalar dig lön för är en sak, vad firman kan debitera mot sina kunder är något annat.

7. K
    Medlem Nivå 1
    Det är en annan sak men det står inte i några avtal.
    Jag har fri frukosttid men mina bordsgrannar får det inte
    Och vi jobbar åt samma arbetsgivare men har olika chefer

8. K
    Medlem Nivå 2

9. K
    Medlem Nivå 2
    ja men ni har väl samma avtal, ej betald tid disponerar ni väl som ni vill

10. K
    Medlem Nivå 1
    Hej det är tyvärr så här det fungerar idag för jävligt tycker jag, måste man åka mer än en gång så drar man av för den tiden och lite till sen om jobbet ska ta 2 dagar fakturerar man för 2 resor oavsett om dom åker 10 gånger
    Du ska ju inte betala för att dom är inkompetenta att utföra ett litet jobb
    Stå på dig
    Mvh Thomas

• Laddar…
  11. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Nej, jag sa inte att man får betalt för lunchtiden, för det är en "rast" medan fika/frukost är en kortare "paus". Pauser får man ha på sin arbetstid, medan rast är den anställdes "fritid som man INTE får betalt för.

När företaget debiterar kunder för uppdrag på löpande räkning så debiterar man för "paus" men inte "rast". det är så det fungerar på svenska arbetsmarknaden. Så har det varit så länge jag varit yrkesverksam (d.v.s. sedan 1978 när jag hade mitt första sommarjobb).

12. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Enligt alla kollektivavtal jag känner till så har man fika/frukost paus på förmiddagen och en fikapaus på efter middagen (det kallas "paus" för ingen är givetvis "tvungen" att fika). Sen har man även rätt att ta 5 minuters paus varje timme enligt många kollektivavtal. Jag har inte läst alla, men det står också en del i arbetstidslagen. Arbetsgivaren har ingen rätt att ta bort, dessa pauser och raster. Då kan arbetsgivaren bli åtalad och skadeståndsskyldig, i synnerhet om man bryter mot arbetstidslagen..

13. S
    Medlem · Nivå 17
    Många hantverkare har arbetsdagens obetalda 60 minuters rast uppdelad på 30 minuter frukost och 30 minuter lunch.

14. K
    Medlem Nivå 2
    och jag som trodde arbetstidslagen var dispositiv

15. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Jobbar man som hantverkare på löpande räkning så debiterar man löpande för sin arbetstid, det finns inget "avdrag" för arbetstiden, inte ens om hantverkaren gör något fel som denne måste göra om. Löpande räkning är löpande räkning och inget fastpris.