Byggahus.se

Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?

1. A
    Medlem Nivå 4
    Jag förstår hur du menar och jag ser att det går att föra en argumentation så. Men jag är inte alls säker på att det skulle hålla. De kan anse att förhållandet bör vara känd av arbetsgivaren och att de genom att låta personalen (på betald arbetstid dessutom) sitta där och ta del av gratis frukosten medverkat i det.

Ett exempel kan ju vara Eurobonuspoäng och dylikt. För tjänsteresor ska ju dessa beskattas. Att sen folk inte gör det (t.o.m politiker kommer undan) är en annan sak, men ändrar inte rättsförhållandet.

2. D
    Medlem · Nivå 6
    Tillgång/efterfråga, sad but true.

3. D
    Medlem · Nivå 6
    Säger inte att det till 100% är SI eller SÅ. Jag säger att det blir e
    Absolut. Skillnaden blir dock att Euro-bonus-poängen är direkt kopplade, och står i direkt relation, till något som arbetsgivaren faktiskt har köpt. I detta fall får du inte fler mackor desto fler eluttag din arbetsgivare köper. Det blir små nyansskillnader, som påverkar den argumentationen man ev skulle föra mot skatteverket. Eurobonus-poäng är rättsligt prövat, men det är mig veterligt inte detta förhållande.

PS. Jobbar med skatt till vardags :)

4. J
    Medlem Nivå 1
    Då kommer vi till att ha servicebilen hemma för både resor mellan hemmet och firman eller arbetsplatsen. Försök övertyga skattmasen om att detta inte är en förmån som skall beskattas som en förmån. Jag säger lycka till!

• Laddar…
  5. C
    Medlem Nivå 4
    Det verkar vara kutym bland många hantverkare att dom saltar fakturor rent oförskämt,hade hem en elektriker för diverse montering av utelampor,drgning av el till spabad under 2 dagar och han åkte 3ggr till elgrossist för att hämta material ,trots han fick en noggrann spec. på jobbet.När fakturan kom hade dom debiterat 75% högre pris på allt mtrl samt 25% fler timmar.,samt debiterat för dyrare kabel än den som använts.Bestred fakturan då vi kollat timmar och material och utan protest fick jag ny faktura reducerad från 23000kr till 15000kr. Så mitt råd ta fighten och bestrid fakturan om du kollat tid och material

6. J
    Medlem Nivå 1
    En liten undran som slog mig....
    Vem betalar alla dessa inlägg, som verkar vara ganska många på arbetstid?

7. C
    Medlem Nivå 4
    Jag betalar själv då jag är pensionär

8. J
    Medlem Nivå 1
    Det förstår du väl. Naturligtvis kunderna. Själv har jag lön från staten.

9. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Visst är det så. Men från att bli lat och självgod, till att aktivt stjäla från sina uppdragsgivare är steget långt. Eller rättare sagt -borde vara långt.

10. D
    Medlem · Nivå 6
    I mitt fall, någon diffus blandning av
    - Jag själv (behöver jobba ikapp sen - undantag dock ;) )
    - Kunderna till bolaget jag jobbar på (arbetar på ett företag som producerar tjänst som vänder sig till konsumenter. Utan denna privata tid hade jag behövs mindre, och priset för tjänsten hade kunnat bli lägre)
    - Aktieägarna till det bolaget jag jobbar för

• Laddar…
  11. D
    Medlem · Nivå 6
    Dvs du skriver inga inlägg på arbetstid. Det finns per definition ingen arbetstid för dig.

12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Jag med.

13. K
    Medlem Nivå 1
    Hur vet du att fakturan är fel?
    Och bestämmer kunden om det är en eller två som utför jobbet?

Idag är det så att ifrågasätter du vissa hantverkare så får du heller inget arbete utfört.

Man bör ta in offerter från tex. tre stycken
    Men lycka till att få tre st att räkna på jobbet. Det är nästan helt omöjligt i vissa delar av landet.

När det gäller frukosten så är det oftast en fralla samt pålägg. Och många planerar sin fortsatta arbetsdag när dom sitter och äter.
    Det är ju ingen restaurang frukost direkt du får.
    Är företaget nytt på orten så kan man ju locka tillfälligt med en bättre frukost.

Men man skall ju självklart frågasätta saker man tycker verkar vara fel.

14. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Lunch är en "rast" som varken arbetsgivaren eller kunden betalar för. Men pauser har alla arbetstagare rätt till och pauser är betald arbetstid. typiska pauser är fika/frukost på morgon och eftermiddagsfika. Sen ser jag inga problem med att hantverkare får ta fler kortare fikapauser, man kan som uppdragsgivare inte agera som en "buffel", var lite mänsklig, när hantverkare kommer och hjälper en med det man vill ha gjort.

Själv skulle jag inte ha några problem med att bjuda dem på både frukost lunch och fika, jag menar hur ofta har man hantverkare hemma som hjälper en få ordning på huset? Var lite generös för helskotta!

15. A
    Medlem Nivå 4
    Jag har absolut inget problem att bjuda en hantverkare eller någon annan på besök på frukost, kaffe eller t.o.m. en öl. Men jag vill ju inte få betala 600kr för en påbörjad timme för det :)