125 930 läst ·
630 svar
126k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
06:45-16:00.Staffan2000 skrev:
-30min frukost vid 09:00
-30min lunch vid 13:00
-15min kaffe runt 11:00.
På storbyggen med etablering är detta sällan ett problem. Är man hos kund händer det då och då att man behöver åka iväg för att äta sin mat och uträtta sina behov under sjysta förhållanden. Tiden att ta sig ToR vid sådana tillfällen räknas som arbetstid (OBS- arbetstid behöver inte betyda fakturerad tid)
Men det gäller att hålla tungan rätt i mun och ha koll på att det föreligger 2 relationer här.sunnis skrev:
Som arbetstagare har man rätt till både rast och pauser. En rast ska vara ett längre avbrott där man inte står till arbetsgivarens eller uppdragsgivarens förfogande, t.ex man kan åka iväg och göra vad man vill. Denna tiden ingår inte i arbetet, det är obetald tid. Normalt sätt käkar man lunch denna tid.
Rätten till paus har arbetstagaren gentemot arbetsgivaren.
Men arbetsgivaren, dvs företaget, har inte rätt att debitera för tid då det ej utförts arbete.
Så i princip ska inte kunden faktureras för paustiden, inte behöva betala.
Nu tycker jag detta verkar vara ett rätt litet problem i verkligheten. De flesta hantverkare struntar i pausen, eller gör den mycket snabbt och effektivt (jag själv brukar ta en liten snabb kaffeslurk och ett par bragokex på förmiddagen, men ingen paus alls på em) och de flesta beställare är inte så hårdhjärtade att de nekar den som arbetar åt dom att stoppa maskinerna och sträcka på ryggen, eller en 10minuters kaffepaus på var sida om lunch.
Men strikt efter regler så har arbetstagaren rätt till paus, men kunden ska inte egentligen vara tvungen att betala för den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ett bra inlägg som helhet och detta sista är nog där det uppstår mest problem.N Nils82 skrev:
Antingen för att vissa tycker att det är självklart att fakturera kunden tiden eftersom man har krav från företaget att rapportera in 40 timmar varje vecka, eller för att kunden tror att den här tiden är fakturerad när den egentligen inte är det. Jag är IT-konsult och när jag sitter på uppdrag hos en kund så händer det att jag måste ta ett telefonmöte med en annan kund. Jag brukar säga till kunden jag är hos "Imorgon mellan 10.00 och 11.00 måste jag ta ett telefonmöte med en annan kund. Självklart betalar inte ni för den tiden. Är det ok?". Enda gången någon möjligen skulle säga nej är om det är akut kris, men då skulle jag inte fråga heller. Alla kunder köper detta rakt av och många tycker det är bra, dels att man är tydlig, dels att man faktiskt kan tänka sig ta en annan kund mitt i, för nästa gång är det kanske de som ringer.
Hade kanske varit smartare om du tagit jobbet på fastpris istället för löpandes? Ni som retar er på att hantverkaren inte ger er sina priser kan ju försöka köpa olja på bilia till deras inköpspris!!!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Menar du att oljan som kostar 100 kr liter på alla andra ställen men som Bilia är hyggliga och ger dig 20% rabatt på deras listpris som ligger på 650 kr?
Dessutom får du såklart inte veta priset förrän det är för sent att dra sig ur affären, inte som på bensinstationen eller på Mekonomen där priset står tydligt på hyllan? Eller står priset på hyllan på Bilia också? Kanske var jämförelsen dålig?
Kanske dags att testa att jämföra påslag på kaffet på Espresso House, för att sen komma på att priset är tydligt där och timpriset är lågt.
Sen kan vi prova jämföra med krogen inse samma sak.
Sen kan vi slänga ur oss "gör själv då".
Efter det kanske vi kan komma fram till att tydlighet är bra?
Tillägg: Om en artikel kostar runt 100 kr överallt så förväntar jag mig ungefär (inte exakt) det priset av hantverkaren också. Köper hen in sakerna för 5 kr så är jag fortfarande ok med 100 kr. Kan inte hantverkaren köpa in för 100 kr eller lägre förväntar jag mig att hen är tydlig med det och inte låtsas om någon hittepåprislista. Dvs vi måste inte ha hantverkarens inköpspris, vi vill bara inte betala ett saftigt överpris.
Dessutom får du såklart inte veta priset förrän det är för sent att dra sig ur affären, inte som på bensinstationen eller på Mekonomen där priset står tydligt på hyllan? Eller står priset på hyllan på Bilia också? Kanske var jämförelsen dålig?
Kanske dags att testa att jämföra påslag på kaffet på Espresso House, för att sen komma på att priset är tydligt där och timpriset är lågt.
Tillägg: Om en artikel kostar runt 100 kr överallt så förväntar jag mig ungefär (inte exakt) det priset av hantverkaren också. Köper hen in sakerna för 5 kr så är jag fortfarande ok med 100 kr. Kan inte hantverkaren köpa in för 100 kr eller lägre förväntar jag mig att hen är tydlig med det och inte låtsas om någon hittepåprislista. Dvs vi måste inte ha hantverkarens inköpspris, vi vill bara inte betala ett saftigt överpris.
Redigerat:
Fairlane skrev:
Menar du att oljan som kostar 100 kr liter på alla andra ställen men som Bilia är hyggliga och ger dig 20% rabatt på deras listpris som ligger på 650 kr?
Om jag beställer en vara utan att veta priset så blir det ju oftast inte bra. Hade en röris över för fixa hemma nyligen och det var inga större problem att komma överens om ett maxpris innan jobbet fast det egentligen inte var så han ville ha det pga det var 80år gamla stålrör i schakt. Och varför skulle kunden få ta del av hantverkarens rabatter? Jag fick betala normalpris såklart men även detta gjordes upp innan, sen om röris har 20% eller 99% rabatt kan ju kvitta. Men känns det bättre att köra på utan att veta pris så ska man såklart göra det
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Kunden behöver inte få del i hantverkarens rabatter. Kunden ska bara inte bli lurad, utan betala ett skäligt pris för sakerna.
Ett exempel från en annan tråd så fakturerade el-firman 6000:- för material som vi alla kan köpa för 1600 kr. Hade de tagit 2000 kr hade jag inte reagerat, men 6000 kr. De använde grossistens prislista (med priser som ingen betalar) som sa att varorna kostade runt 8000 kr och så fick kunden lite rabatt. Det är inte seriöst
Ett exempel från en annan tråd så fakturerade el-firman 6000:- för material som vi alla kan köpa för 1600 kr. Hade de tagit 2000 kr hade jag inte reagerat, men 6000 kr. De använde grossistens prislista (med priser som ingen betalar) som sa att varorna kostade runt 8000 kr och så fick kunden lite rabatt. Det är inte seriöst
Du har verkligen inte läst genom tråden innan? Detta har stötts och blötts och det är inte det saken gäller. Detta är inget problem med hederliga hantverkare, vilket många såklart är. Ingen kund ska bli lurad av argumentet att du får rabatt på listpriset, så oroa dig inte. Tills det visar sig att listpriset var dyrare än saffran med guldflarn...S supermannen skrev:Om jag beställer en vara utan att veta priset så blir det ju oftast inte bra. Hade en röris över för fixa hemma nyligen och det var inga större problem att komma överens om ett maxpris innan jobbet fast det egentligen inte var så han ville ha det pga det var 80år gamla stålrör i schakt. Och varför skulle kunden få ta del av hantverkarens rabatter? Jag fick betala normalpris såklart men även detta gjordes upp innan, sen om röris har 20% eller 99% rabatt kan ju kvitta. Men känns det bättre att köra på utan att veta pris så ska man såklart göra detalla har sin rätt att göra precis hur man vill
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Säg att du fick ett takpris baserat på 3 dagars jobb, vilket skulle motsvara att arbetet var klart värre än väntat (jag har ju ingen aning om omfattningen, så det är bara ett exempel), medan normalttid för uppdraget skulle vara 1-2 dagar.S supermannen skrev:Om jag beställer en vara utan att veta priset så blir det ju oftast inte bra. Hade en röris över för fixa hemma nyligen och det var inga större problem att komma överens om ett maxpris innan jobbet fast det egentligen inte var så han ville ha det pga det var 80år gamla stålrör i schakt. Och varför skulle kunden få ta del av hantverkarens rabatter? Jag fick betala normalpris såklart men även detta gjordes upp innan, sen om röris har 20% eller 99% rabatt kan ju kvitta.
Nu fungerade det istället över all förväntan och blev klart på 4 timmar. Perfekt, men kanske blev räkningen saftigare än väntat ändå, för att det användes en koppling som ni missat att avtala om och den hade ett listpris hos grossisten på 3000 kr. Samma koppling kan köpas på många ställen för 300 kr, och kanske är det också det som det verkligen kostar hos grossisten, men du får betala "normalpris", minus 20% = 2400kr. Jag tror du skulle känna dig lurad.
Siffrorna är bara exempel, men visar lite på problemet även om man har ett avtal, om det går mot en hittepåprislista och kunden inte kan veta vilka delar som skall användas (vilket kunden rimligtvis inte kan förväntas veta).
Visst är det bra med ett tydligt avtal på förhand, men ibland hjälper inte ens det och ibland så kanske man missar det och man skainte behöva bli lurad och tvingas betala bara för det.S supermannen skrev:
Vad har ni avtalat om?Anonymiserad 255302 skrev:Hej,
Vi har precis haft hemma en rörmokarfirma på löpande som bla installerade en LVVP för oss där de som mest jobbat har varit två personer samtidigt (varför vet jag inte förutom när de flyttade på varmvattenberedaren) från en underleverantör, där de var här totalt under fyra olika dagar, olika lång tid men aldrig längre än en normal arbetsdag och utspritt under 3 veckor. När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se. Fakturan har nu kommit där det tyvärr blev som jag misstänkte, främst vad gäller antalet arbetade timmar. Men innan jag bestrider vill jag bara ha klart för mig vad som gäller i fyra fall:
1: De har haft alla möjligheter att materialplanera jobbet första dagen och åka till grossisten en gång, och sedan kanske en extra gång för antingen komplettering eller retur. Men istället har de varit där 3-4ggr samt att båda hantverkarna åkt iväg och att de ibland då ex. "ätit frukost" samtidigt. Är det skäligt?
2: Vår kontaktperson på rörmokarfirman har varit mer av "arbetsledare" och varit här och "kollat läget" 2 ggr i 30 minuter respektive 5-10 minuter. Det har han fakturerat totalt 1+1h för, där sistnämnda är fel datum och ingen var här. Är det skäligt?
3: De två rörmokarna från underleverantören har använt varsin bil och därav fakturerat mig två "servicebilar". Misstänker att de gjort så för de tycker det är mest bekvämt, men jag anser att jag betalar från deras jobb till mig t/r, då hade de kunnat använda samma bil. Vad säger ni?
4: Luncher, är osäker på om de tagit lunch. Måste de enligt lag ta lunch, även som egenföretagare?
5: Som krydda på ovanstående har jag varit tydlig med att jag förbereder allt jag kan för att hålla nere slutpriset, även att jag kan hjälpa till och köpa saker för att hålla nere kostnaden/arbetstid, hyra/återlämna specialverktyg etc. så de kan göra det som är värdeskapande/jobbet. Men de har indirekt inte låtit mig utan sagt att "ärsch, det där fixar vi" och inte delat med sig om vilka grejer de behöver. Det har funnits alla möjligheter för mig att beställa det på ex. nätet eller i butik eftersom de spridit ut sina dagar. Då känns ovanstående extra bittert med "saltad faktura".
Skulle vara skönt att få input om jag beter mig som en gniden jävel eller om fler än jag tycker att "rätt ska vara rätt" och inte gillar att känna som man blivit lurad.
U Uffe A skrev:
du ska ju få traktamente som då reduceras om du inte själv betalar. Det är ju ingen förmån att åka på tjänsteresa…R René W skrev: