Staffans2000
N Nils82 skrev:
Jag reflekterade bara när du utnämner dig som en av kombatanterna på kundsidan, som kämpar för deras rätt mot de som tar hantverkarnas parti.

Jag, och de andra som faktiskt är hantverkare, vilka blir vi i denna batalj?
Jag tillhör ingen sida.
Däremot blir jag lite irriterad när hantverkare kallar Ts för tjuv etc...
Byggapålite och calore är typexempel på de jag tror är söndercurlade hantverkare som inte stött på motstånd under hela sin karriär. Därför reagerar de på varje allmän kritik mot skrået, som om det vore en personlig förolämpning.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Lunch är en "rast" som varken arbetsgivaren eller kunden betalar för. Men pauser har alla arbetstagare rätt till och pauser är betald arbetstid. typiska pauser är fika/frukost på morgon och eftermiddagsfika. Sen ser jag inga problem med att hantverkare får ta fler kortare fikapauser, man kan som uppdragsgivare inte agera som en "buffel", var lite mänsklig, när hantverkare kommer och hjälper en med det man vill ha gjort.

Själv skulle jag inte ha några problem med att bjuda dem på både frukost lunch och fika, jag menar hur ofta har man hantverkare hemma som hjälper en få ordning på huset? Var lite generös för helskotta!
Ja ta med lite fika till verkstan när du byter däck, servar bilen, handlar på ICA, går till tandläkaren osv osv.

• Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Om jag säger: "Man får passa sig i trafiken. En del bilförare kör som riktiga svin. En del kör till och med mot rött, trots att det är förbjudet!" så känner du dig väl inte anklagad hoppas jag?

Inte heller börjar du försvara rödljuskörarna med argument om att det kanske var bråttom eller att det kanske var en civilpolis eller är det egentligen verkligt helt olagligt?

Det här borde vara samma sak.

• Gilla
Jocke Best och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggapålite skrev:
Jag grundar det på ts egna berättelser, det är nog ingen härinne som varken känner ts eller hantverkarna. Det är ingen mening med att diskutera med dig, för du har ALLTID RÄTT och alla andra har fel, för att du har jobbat som rörmokar lärling i en månad på 70 talet.

Har flashback stängt ner?, och skribenterna där spridits till andra forum? :thinking: :sweat:

connywesth connywesth skrev:
Bra att någon byggare äntligen "ryter ifrån".... Även om jag själv är tjänsteman, så är jag inget tjänstemannasvin, för jag håller på hantverkarna.... Alla har rätt att fika, mer än en gång per dag, även hantverkare.

De som gnäller ohämmat på hantverkarna här i forumet har väl inget bättre för sig och de verkar aldrig haft ett riktigt eget jobb, så de förstår inte vad som är rimliga arbetsvillkor/arbetsmiljö. Allmänt ganska sviniga människor med andra ord...

Jag håller faktiskt med. Det är så lätt att gnälla och klaga på att man endast ska betala för effektiv tid. Vi har kört ett stort projekt hemma på löpande räkning i 13 månader och jag skulle aldrig få för mig att inte betala för deras raster. Företagen måste ju också gå runt, och killarna/tjejerna måste få vila.
Klart det kan kännas surt att ibland betala när flera av personerna åker till grossisten, men då får man gå tillbaka till sig själv och tänka på fikarasterna man själv tar på jobbet.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L
N Nils82 skrev:
Det är högst frivilligt att delta men kanske t.o.m lämpligt att många ggr. stå utanför bataljen.

Sätter man igång och försvarar något som man inte har det minsta sakkunskap om, eller anklagar utan ha den minsta sakkunskap om, så får man vara beredd på att den åsikten man för fram kan klistras på en sen.
Därför är det inte smart att såsom hantverkare försvara beteenden som man aldrig själv skulle göra sig skyldig till.

TS har dock en särställning i alla sådana här trådar.
Den personen har ställt en fråga, som förtjänar något slags schysst svar baserat på den information som TS givit. Har TS angett falska förutsättningar så får TS skylla sig själv, ty då blir svaren värdelösa.

Kan man eller vill man inte försöka svara på sakfrågan, så är det fritt att avstå.

• Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
Det jag menade med mitt senaste inlägg var inte, som några verkar tro, att ta parti för dåligt beteende och fulspel.
Frågeställningen gällde funktionen av oss hantverkare på detta forum, i dessa "bataljer".

Det finns ju faktisk kompetens hos oss. Kompetens som kan utnyttjas i en mängd olika trådar här på BH.
Frågeställningar av praktisk karaktär är tacksamma att svara på, man blir ofta uppskattad och svaren accepteras.
När det gäller frågor som gäller tider, fakturor, avtal och liknande är det precis som om man ljuger, överdriver, förlöjligar och lobbar för svinaktigt beteende.......KONSEKVENT.

Det tycker jag är tråkig.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mikael_L
Just det handlar ju om att forumet här är konsumentens forum.
Så när just de frågorna kommer upp på bordet handlar det ju så gott som alltid om att hantverkaren har gjort fel, betett sig svinigt eller bedrägligt eller något annat. I alla fall enligt TS mening.

Och just då har man ju som hantverkare inte mycket att bidra med, egentligen. Vill man hjälpa till kan man berätta lite om regler, eller vad man uppskattar att det skulle kosta eller vilken tid det borde ta.

Om man anser att det finns något att lära ut vad gäller hantverkarens situation så är det som regel mycket svårt att få ut det här, på detta forum.
Jag har inga direkta problem här, jag ser mig såsom privatperson här, och kan jag ibland hjälpa till med saker som faller inom min yrkesprofession så gör jag gladeligen det.
Jag har ett hus själv, får hjälp här med sånt jag inte behärskar.
Jag får också lära mig om hur virus muterar, hur man kan skada sig på maskiner och hur man kan tänka när man ska sätta upp ett nätverk här.
Så att jag bidrar med mitt kunnande är ju bara rätt och rättvist.
Och trevligt.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
P pularen30 skrev:
Jag håller faktiskt med. Det är så lätt att gnälla och klaga på att man endast ska betala för effektiv tid. Vi har kört ett stort projekt hemma på löpande räkning i 13 månader och jag skulle aldrig få för mig att inte betala för deras raster. Företagen måste ju också gå runt, och killarna/tjejerna måste få vila.
Klart det kan kännas surt att ibland betala när flera av personerna åker till grossisten, men då får man gå tillbaka till sig själv och tänka på fikarasterna man själv tar på jobbet.
Självklart, jag håller helt med - alla har rätt till fika, kaffepaus på bygget, rökpaus osv. Även under "klockan" hemma hos mig.
Skulle det bli lite extra tid på en shoppingtur. Fine.Man hoppas det blir lite ge-och-ta över den långa perioden.
Att de inte drar över så en påbörjad timme räknas varje gång.

Men detta är alltså i sämsta fall en fördyring på 20% (drygt 10h av 50h)... pga upprepade lång-fika på fyra dagar!
är du sugen på att betala 20% extra på ditt 13 månaders projekt?

Nej, vi kan inte veta om det är så eller inte, men vi måste ju utgå från vad TS skriver.

Och att jämföra med att du drar över fikaraster på jobbet, där du kanske jobbar extra över jul, ställer upp när kunder ringer på kvällen osv - företaget ser mellan fingrarna för att de ser fördelar i slutändan.
Men skulle de inte göra det, så hade du antagligen blivit tillsagd för länge sen.
Ett kort kundprojekt hinner sällan ge några sådana fördelar.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just det handlar ju om att forumet här är konsumentens forum.
Så när just de frågorna kommer upp på bordet handlar det ju så gott som alltid om att hantverkaren har gjort fel, betett sig svinigt eller bedrägligt eller något annat. I alla fall enligt TS mening.

Och just då har man ju som hantverkare inte mycket att bidra med, egentligen. Vill man hjälpa till kan man berätta lite om regler, eller vad man uppskattar att det skulle kosta eller vilken tid det borde ta.

Om man anser att det finns något att lära ut vad gäller hantverkarens situation så är det som regel mycket svårt att få ut det här, på detta forum.
Jag har inga direkta problem här, jag ser mig såsom privatperson här, och kan jag ibland hjälpa till med saker som faller inom min yrkesprofession så gör jag gladeligen det.
Jag har ett hus själv, får hjälp här med sånt jag inte behärskar.
Jag får också lära mig om hur virus muterar, hur man kan skada sig på maskiner och hur man kan tänka när man ska sätta upp ett nätverk här.
Så att jag bidrar med mitt kunnande är ju bara rätt och rättvist.
Och trevligt.
Nu har du i princip svarat på min fråga "vilka blir vi hantverkare i denna batalj". Svaret är ungefär det jag förväntade mig.......jag läser lite mellan raderna:

Kom med lite sjyst input men inget mer.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är högst frivilligt att delta men kanske t.o.m lämpligt att många ggr. stå utanför bataljen.

Sätter man igång och försvarar något som man inte har det minsta sakkunskap om, eller anklagar utan ha den minsta sakkunskap om, så får man vara beredd på att den åsikten man för fram kan klistras på en sen.
Därför är det inte smart att såsom hantverkare försvara beteenden som man aldrig själv skulle göra sig skyldig till.

TS har dock en särställning i alla sådana här trådar.
Den personen har ställt en fråga, som förtjänar något slags schysst svar baserat på den information som TS givit. Har TS angett falska förutsättningar så får TS skylla sig själv, ty då blir svaren värdelösa.

Kan man eller vill man inte försöka svara på sakfrågan, så är det fritt att avstå.
This!
"Har TS angett falska förutsättningar så får TS skylla sig själv, ty då blir svaren värdelösa."

Tänkvärt för alla i tråden. Tror många missar detta självklara. Alla som skriver här vill ju hjälp,

Vad får man hjälp om man inte lämnar ut rätt uppgifter?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Som arbetstagare har man rätt till både rast och pauser. En rast ska vara ett längre avbrott där man inte står till arbetsgivarens eller uppdragsgivarens förfogande, t.ex man kan åka iväg och göra vad man vill. Denna tiden ingår inte i arbetet, det är obetald tid. Normalt sätt käkar man lunch denna tid.

En paus är kortare uppehåll i arbetet. Man brukar säga att 10-15 minuter är lagomt på förmiddagen och eftermiddagen. Vad som är distinkt skillnad här är att man per automatik har rätt att lämna din arbetsplats under pausen! Det står så t.o.m på Unionens sida, tror de flesta fack, avtal tolkar pauser på samma sätt. Man i är tjänst fast inte arbetar, det kan nog alla skriva upp på.

Så den här grejjen att åka iväg till Ahlsell eller Storel för att äta frukost i 30-45 minuter är med andra ord inte OK om man är mitt i jobb.

Staffans2000
När jag rörmokade som lärling en månad på sjuttiotalet:D, hade vi två kvartsraster och en halvtimmesrast. Ingen av dom var på betald arbetstid. Dvs. Vi började kl.7 och slutade kl.16. 1tim. Rast och 8tim arbetstid.

Vad gäller nu?

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000
N Nils82 skrev:
Jag reflekterade bara när du utnämner dig som en av kombatanterna på kundsidan, som kämpar för deras rätt mot de som tar hantverkarnas parti.
Jag ogillar översitteri. Till exempel: när hantverkare per automatik refuserar TS problem, och helt utan kunskap, försvarar sina okända kollegor genom att kalla TS för "tjuv" och andra nedsättande tillmälen. Då blir jag lite irriterad och ställer mig på TS sida. Ibland händer det att nya uppgifter kommer fram, och då är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.

J Jan Eklund skrev:
Nu har denna gigantiska tråd urartad till ett allmänt krogslagsmål och de flesta kombattanterna inklusive TS tycks ha tröttnat på bärsärkagången och gått hem.
"Kombattant" titulerade jag mig med, mest för att det är ett roligt ord. Det var alltså ingen större tanke bakom just det.

Staffan

• Gilla
GargamelSE och 3 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Nu har du i princip svarat på min fråga "vilka blir vi hantverkare i denna batalj". Svaret är ungefär det jag förväntade mig.......jag läser lite mellan raderna:

Kom med lite sjyst input men inget mer.
Jag tycker nog att det finns rum för att ta in hantverkarens syn, vore intresseant utifrån perspektivet av hur man ska framföra synpunkter/klagomål, vad tycker ni fungerar bäst, är trevligast liksom.
Sedan kan man också förklara självklara felaktigheter i ts inlägg. Men att komma med pekpinnar, om hur fel ts har osv funkar inte. En TS upplever ett problem, det måste man vara ödmjuk inför.

Utöver det vara ödmjuka över att alla personer kan göra fel - en ts, såväl som hantverkare.
Missförstånd kan ske hos alla, att gräva skyttegravar direkt är inte konstruktivt.

Till detta - ingen har såvitt jag vet kallat hantverkare "rötägg", företaget "tyranner" eller knappt ens "tjuv".
men det omvända har skett vilket man får ta i med i kalkylen (tyvärr) när man ska lägga inlägg som är vettiga och korrekta.

• Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.