connywesth connywesth skrev:
Det är helt orimligt att man automatiskt ska gynna en kategori av parter i en tvist, jag brukar delta i många olika forum och försöker se till sakfrågorna, då och endast då kan man få en konstruktiv diskussion som gynnar båda parter i längden.
Var länge sen det här var en konstruktiv diskussion då flertalet envist hävdar att dom har rätt och alla andra har fel
Sen görs det en massa ”Donald Trumps” där man bevisligen har fel men säger sig ha rätt ändå.........
Calore och vvsfacit är två väldigt kunniga yrkesmän som jobbar i en branch full av skojare som ger sken av låga installationspriser men tar igen det på tillägg......

Billigt som sen när räkningen kommer blivit dyrt

Sen som Ahlsells hittepåpriser, rekomenderade utpriser och annat lurendrejeri finns ju på fler ställen..... bara se tex. Mio möbler..... samma säng/soffa kampanjas flera gånger om året
Ordinarie pris kr28.000:- nu endast kr14.995:-
Vad är egentligen rätt pris?
Råkat ut för samma på däck 40% på listpris var högre än mitt ordinarie pris hos däckhandlaren?

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Du som administratör borde stänga av de som smutskastar en hel yrkeskår och slänger ur sig rena lögner, och personangrepp. Dessutom var det en användare som ville basha mig personligen och det företag jag arbetar för /äger. Det är såna användare som ska srtängas av från alla internetforum. De kallas för Interbnettroll.

Det är helt orimligt att man automatiskt ska gynna en kategori av parter i en tvist, jag brukar delta i många olika forum och försöker se till sakfrågorna, då och endast då kan man få en konstruktiv diskussion som gynnar båda parter i längden.

Den här diskussionstråden har för länge sedan passerat det anständigas gräns.

Jag vill inte delta i en diskussion mot Troll, jag vill kunna resonera sakliga frågeställningar, där jag kan bidra med de erfarenheter jag har från att hjälpa till i i tvistelösningar och förhandlingar, där båda parter vill få en "rättvis" bedömning. Det är inte den som gnäller och slänger ur sig mest ogina, okunniga och otrevliga kommentarer och smutskastar andra som ska nå framgång, utan jag vill medverka till att se på vad som är juridiskt korrekt och rimligt, med hänsyn till vad som är rimligt i branschen.

Jag har drivit eget företag i ca 20 år och varit intresserad av juridik sedan tonåren (idag är jag 55). Men jag är som sagt inte byggare, utan systemutvecklare, så jag lyssnar på de hantverkare som har mångårig och professionell yrkeskompetens i första hand.

En privatperson som inte är byggare har naturligt mindre kunskaper om byggverksamhet och kan knappast mäta sig i dessa sammanhang. Därför kan givetvis inte privatkunden komma och tala om för de erfarna hantverkarna, vad deras jobb ska kosta eller hur lång tid som är rimligt. Det vet bara de erfarna hantverkarna/proffsen. Så är det i alla branscher.

Sen hör det till normal allmänbildning av alla kunder att ta reda på vad ett uppdrag kostar när man anlitar en hantverkare genom att begära skriftlig offert INNAN jobbet påbörjas. Ju mer oerfaren kunden är ju viktigare är det för den kunden att begära in fler olika anbud. Innan man slutligen väljer en leverantör som får uppdraget och man skriver avtal om uppdraget.

Ni som administratörer behöver se till att Trollen inte kan delta i debatten, så att alla vi som försöker ha en saklig och nyanserad diskussion kan ha just det, en saklig och nyanserad diskussion.

Jag påstår inte att TS (privatkunden) ljuger eller är ohederlig, men det är EN av parterna i denna tvist.

Det är viktigt att hålla sig till fakta, så att man jämför med vad TS kan verifiera med sina iakttagelser och se vad som skiljer mt vad som leverantören (hantverkaren) hävdar och försöka analysera om det är rimliga avvikelser som helt enkelt kunden inte känner till. Som i dett a fall när hantverkarna utfört visst arbete "off-site". Det rör sig i detta fall om 6 timmar. som avviker från kundens och hantverkarens redovisning. Det verkar ju vara det enda som denna tråd handlar om i sakfrågeperspektivet.

Sen har de som jag kallar Troll haft egna "åsikter" som saknar underlag i faktaunderlaget som kunden bidragit med.Trollen har även ägnat frenetisk energi att vräka ur sig orimliga krav på hantverkare i största allmänhet, som helst saknar verklighetsförankring.

Jag viill med detta inlägg be er administratörer att analysera inläggen ur ett sakligt perspektiv och rensa bort Trollen som helt smutsar ner hela diskussionen.

Jag deltar i detta diskussionsforum för att diskutera sakfrågor, inte av andra skäl.

Tack för ordet!!
Du som administratör borde stänga av de som smutskastar en hel yrkeskår och slänger ur sig rena lögner, och personangrepp. Dessutom var det en användare som ville basha mig personligen och det företag jag arbetar för /äger. Det är såna användare som ska srtängas av från alla internetforum. De kallas för Interbnettroll.

Den här diskussionstråden har för länge sedan passerat det anständigas gräns.

Jag vill inte delta i en diskussion mot Troll, jag vill kunna resonera sakliga frågeställningar, där jag kan bidra med de erfarenheter jag har från att hjälpa till i i tvistelösningar och förhandlingar, där båda parter vill få en "rättvis" bedömning. Det är inte den som gnäller och slänger ur sig mest ogina, okunniga och otrevliga kommentarer och smutskastar andra som ska nå framgång, utan jag vill medverka till att se på vad som är juridiskt korrekt och rimligt, med hänsyn till vad som är rimligt i branschen.

Jag har drivit eget företag i ca 20 år och varit intresserad av juridik sedan tonåren (idag är jag 55). Men jag är som sagt inte byggare, utan systemutvecklare, så jag lyssnar på de hantverkare som har mångårig och professionell yrkeskompetens i första hand.

En privatperson som inte är byggare har naturligt mindre kunskaper om byggverksamhet och kan knappast mäta sig i dessa sammanhang. Därför kan givetvis inte privatkunden komma och tala om för de erfarna hantverkarna, vad deras jobb ska kosta eller hur lång tid som är rimligt. Det vet bara de erfarna hantverkarna/proffsen. Så är det i alla branscher.

Sen hör det till normal allmänbildning av alla kunder att ta reda på vad ett uppdrag kostar när man anlitar en hantverkare genom att begära skriftlig offert INNAN jobbet påbörjas. Ju mer oerfaren kunden är ju viktigare är det för den kunden att begära in fler olika anbud. Innan man slutligen väljer en leverantör som får uppdraget och man skriver avtal om uppdraget.

Ni som administratörer behöver se till att Trollen inte kan delta i debatten, så att alla vi som försöker ha en saklig och nyanserad diskussion kan ha just det, en saklig och nyanserad diskussion.

Jag påstår inte att TS (privatkunden) ljuger eller är ohederlig, men det är EN av parterna i denna tvist.

Det är viktigt att hålla sig till fakta, så att man jämför med vad TS kan verifiera med sina iakttagelser och se vad som skiljer mt vad som leverantören (hantverkaren) hävdar och försöka analysera om det är rimliga avvikelser som helt enkelt kunden inte känner till. Som i dett a fall när hantverkarna utfört visst arbete "off-site". Det rör sig i detta fall om 6 timmar. som avviker från kundens och hantverkarens redovisning. Det verkar ju vara det enda som denna tråd handlar om i sakfrågeperspektivet.

Sen har de som jag kallar Troll haft egna "åsikter" som saknar underlag i faktaunderlaget som kunden bidragit med.Trollen har även ägnat frenetisk energi att vräka ur sig orimliga krav på hantverkare i största allmänhet, som helst saknar verklighetsförankring.

Jag viill med detta inlägg be er administratörer att analysera inläggen ur ett sakligt perspektiv och rensa bort Trollen som helt smutsar ner hela diskussionen.

Jag deltar i detta diskussionsforum för att diskutera sakfrågor, inte av andra skäl.

Tack för ordet!!
Hade du inte läst tråden eller varit insatt så ... visst.
Men du har läst, men ändå missat massor av saker
och jag upplever ju inte alls att du är opartiskt eller tar en objektiv syn på denna fråga.

Detta är en mycket centrala meningar från TS som du missat helt
"När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se."

"Efter att ha pratat med konsumentverket och en annan i branschen"

TS har frågat efter kostnad, men företaget ville inte säga mer än 3-7 dagar.

Skulle man skriva ett enda inlägg och ge några enkla råd så hade rådet varit
"Prata med konsumentverket, och prata med en erfaren hantverkare eller besiktningsman"

Jag tycker därför att TS har gjort så rätt hon kunnat. Verkligen. Hon hade direkt en känsla av att detta inte kommer bli en rättvis faktura, och ur hennes perspektiv kände hon sig antagligen lurad. Så hon gjorde exakt så.

Sen kan VI dividera 6h, mer eller mindre, men vi kan inte veta exakt.
Dock finns det flertalet saker ts tar upp som känns tveksamma att ta betalt, så självklart blir inlägg etc stöttande osv.

Men du och flera tar instinktivt ställning på företagarens sida, vi vet inte allt. Så allt med stöld, hur oförskämt saker är, att man övervakat som en hök osv. Blir lite lätt fel - minst sagt.
Finns det några inlägg eller antydningar som pekar på att du är objektiv? Du skrev att du en sådan som alltid betalar alltid fakturan, prutar inte osv.. aldrig några problem - och det är ju kul för dig.
Men det finns faktiskt utsatta personer som behöver hjälp, där dessa tusenlappar som någon tar betalt fel blir avgörande för familjens ekonomi.

Och sett till ditt inlägg nu, allt du antar är ju mot TS.
Finns ju inte nån opartiskhet, att du skrivit nåt som "....företaget har ju kanske varit lite kreativa med sin tider MEN...."

I varje inlägg letar du infall och synsätt som förklarar företagets rätt,
och syn, ger förklaringar - utöver det allra allra allra mest självklara. Företaget har gjort fel.

Tex varför skulle TS ta upp "lunch" om det inte var utifrån perspektivet att de tagit lunch, och debiterat tid för dem....
TS har frågat annan person i branschen vad det kan tänkas ta. Någon ts frågat face-to-face ger jag mer trovärdighet än någon slumpmässig i en forumtråd. Denna ytterst centrala punkt har du missat. Hur kan du ha missat det???

"resonera sakliga frågeställningar"
"man automatiskt ska gynna en kategori av parter i en tvist"

"privatperson som inte är byggare har naturligt mindre kunskaper om byggverksamhet" ... "normal allmänbildning av alla kunder"

Men här uppfattar jag det som att du tar ju automatiskt ställning mot kunder och ts, trots att kunden har mindre kunskaper så menar du att det är kundens ansvar att ställa frågor, göra offert.

Men som du säger kunden har mindre kunskap, antar tex ofta att saker är enklare än de faktiskt är.
Varför ska det inte vara företagets ansvar att få saker skriftligt - företaget VET kanske att uppdraget har flera frågeställningar som kan ta tid, eller som de behöver ha svar på. Företaget borde vara den som strävar efter ett avtal! Eller?

OM jag skulle göra en hemsida för en snickare så är det MITT ansvar att se att snickaren blir medveten om frågeställningar han inte har en aning om. Finns noll chans att jag i efterhand skulle ta betalt för tid för ändringar pga jag inte frågade snickaren vad han ville ha eller hur saker skulle göras INNAN jag gjorde dem. Noll. Alla chefer jag haft skulle sagt "du borde frågat" och minskat fakturerad tid för den tid jag la på att ändra saker jag borde frågat om. Sådant sitter liksom i ryggmärgen.
Man ser till den som är i underläge när man är"expert" och driver ett tjänsteföretag, ansvar kallas det.

Här... det borde tillhört kundens allmänkunskap att ta fram en vettig offert.
Ställa frågor som kunden kanske inte ens har aning om existerar... verkar det vettigt?

"viktigt att hålla sig till fakta" ...."hantverkarna utfört visst arbete "off-site"
Du säger vi ska hålla oss till fakta, men sedan spekulerar du hej vilt om att det i detta fall förekommit arbete off-site.
Är det "fakta"? Det KAN förekomma tid off-site, men fakta nu är endast att det förekommer en diff. Det är allt.
Återigen, du har sida för företagarna, utan att det ens finns en enda som ger dig stöd för det.
Vad har de gjort off-site? Fakta på vad de gjort.....

Vill och kan företagarna hävda att de gjort si eller så på kontoret, då kan de göra det mot TS.
Men NU är läget att vi ser en diff. Det är allt vi kan säga.

"slänger ur sig mest ogina, okunniga och otrevliga kommentarer och smutskastar andra som ska nå framgång"
Förstår faktiskt inte. Jag vet att jag är en alldeles utmärkt projektledare, rättvis men kan ändå få betalt för mitt arbete. Hanterar kunders klagomål och ovilja att betala på ett bra sätt - finns inte min värld att kalla en sådan ovilja för stöld tex...
Vad är det för ogina okunniga kommentarer i tråden?

Försök ta in tråden i sin helhet igen, ta in allt ts faktiskt säger.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
GargamelSE och 8 till
  • Laddar…
D devavi skrev:
Nu när kunden tagit sig själv friheten att dra av 13.000 för 6h så verkar han/hon tycka att ca 2000:-/h är en rimlig timpenning för en Röris

eftersom rätt ska vara rätt så kan du ju ringa dom och säga åt dom att korrigera fakturan, du vill endast betala för 50h, men en timpenning på 2000:- blir bra
D devavi skrev:
Men herregud, du skriver en bibel för att greppa efter halmstrån
Dra bort tid för alla grosistbesök då, då har vi istället -9h, alltså en timpenning på ca 1500:-
Det är inte rimligt över huvud taget

du kan inte skriva att vi VET att det är minst -6h
-6h är det vi vet, baserat på kundens synpunkt av tider
Ok, fel av mig - det är ingen exakt fakta med 6h.

Oavsett det jag menar är isf att det finns diff, och att kunden redan från början kände att detta inte kommer bli en vettig faktura.
Den känslan kan man ha av många anledningar och ts har iaf försökt förklara hennes syn.

Jag är rädd om mina pengar, vill inte känna mig lurad, ibland tar jag en sur karamell och betalar för att det liksom bara blev dyrare än förväntat. Jag förstår att saker kan hända det kan vara svårare än väntat, och hur mycket de än kan så tar vissa saker tid...

Men jag skulle reagerat på varför ska det vara TRE hantverkare hemma hos mig - en handledare som på plats måste ge instruktioner i 10 minuter...? Varför då? Och en annan gång 30 -
Ca 1500kr som jag vet jag skulle kunna roligare med...andra ser en sådan sak som ok.

Sedan, absolut jag förstår rätt ska vara rätt, 13 000 i avdrag kan vara för mycket.
Jag vet inte, men ts som har hela bilden framför sig kände förmodligen att fakturan var för mycket och tog in en annan uppskattning. Precis som man skall göra.

Skulle företaget framöver ge motiveringar till det ena eller andra - så då har vi nåt att gå vidare med.
just nu vet inte, så rätt 6h är inte en absolut fakta så "minst" var fel.

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
När du är uppdragsgivare så får du betala för hantverkarnas arbetstid, enligt det som är gängse arbetstid i Sverige, det gäller alla.
Man debiterar normalt inte mindre än en kvantum på 1 timme, dvs du ser kanske aldrig en faktura på 0,17 timmar för en uppgift. Det är enligt de flesta kollektivavtal timmar man debiterar för.
Du har tyvärr helt fel. Lite märkligt med tanke på alla de fantastiska kvalifikationer du har klistrat på dig själv.

• Gilla
erik_83 och 8 till
  • Laddar…
J
Conny är inte med oss i tråden längre...

Staffans2000
Conny skrev.
"Dessutom var det en användare som ville basha mig personligen och det företag jag arbetar för /äger."

Jag Googlade "Basha" och fann at det var en kung i Israel vid tusentalet. Är det någon som vet vad man gör, när man Bashar?

Staffan

Kommer från engelska ordet bash. B.la att kritisera hårt. Försvenskad slang är basha. Liknade cash och casha.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag har själv haft hantverkare hemma hos mig, och själv känt: det här drar iväg
Att ha hantverkare hemma kostar mycket pengar, det tickar flera hundra kronor i timmen

att hon haft känslan att fakturan kommer bli saftig betyder inte att fakturan är fel, det var helt enkelt den tiden som krävdes för arbetet
1500:- kan jag absolut tänka mig att du kan ha roligare för
Jag kan också tänka mig att firman skulle uppskatta att få sina 13.000 som helt obefogat blivit avdraget från fakturan
Dom 13.000:- Handlar om deras levebröd

jag driver själv eget och kan helt ärligt säga att när jag räknar på jobb för att skicka offerter så tycker jag själv att summorna sticker iväg, även när jag räknar ihop efter ett löpande jobb så känner jag likadant
500:-/h, materialrabatter pressade i botten med 20% påslag

Jag brukar resonera att det inte är dyrt, men jag kan absolut hålla med om att det är mycket pengar

L larka742 skrev:
Ok, fel av mig - det är ingen exakt fakta med 6h.

Oavsett det jag menar är isf att det finns diff, och att kunden redan från början kände att detta inte kommer bli en vettig faktura.
Den känslan kan man ha av många anledningar och ts har iaf försökt förklara hennes syn.

Jag är rädd om mina pengar, vill inte känna mig lurad, ibland tar jag en sur karamell och betalar för att det liksom bara blev dyrare än förväntat. Jag förstår att saker kan hända det kan vara svårare än väntat, och hur mycket de än kan så tar vissa saker tid...

Men jag skulle reagerat på varför ska det vara TRE hantverkare hemma hos mig - en handledare som på plats måste ge instruktioner i 10 minuter...? Varför då? Och en annan gång 30 -
Ca 1500kr som jag vet jag skulle kunna roligare med...andra ser en sådan sak som ok.

Sedan, absolut jag förstår rätt ska vara rätt, 13 000 i avdrag kan vara för mycket.
Jag vet inte, men ts som har hela bilden framför sig kände förmodligen att fakturan var för mycket och tog in en annan uppskattning. Precis som man skall göra.

Skulle företaget framöver ge motiveringar till det ena eller andra - så då har vi nåt att gå vidare med.
just nu vet inte, så rätt 6h är inte en absolut fakta så "minst" var fel.

• Gilla
Calore
  • Laddar…
Staffans2000
D devavi skrev:
Jag kan också tänka mig att firman skulle uppskatta att få sina 13.000 som helt obefogat blivit avdraget från fakturan
Är det en allmän fundering? Eller vet du något jag inte vet?

Staffan

Staffans2000
D devavi skrev:
att hon haft känslan att fakturan kommer bli saftig betyder inte att fakturan är fel, det var helt enkelt den tiden som krävdes för arbetet
Så kan det vara. Men det kan lika gärna vara så, att det av olika anledningar, tog onödigt lång tid. TS kan ha reagerat på att arbetsintensiteten var låg. Så med vår kunskap gäller: -det KAN helt enkelt vara den tid som krävdes för arbetet. Vissa jobb går snabbare, andra tvärtom. Som sagt. Om det vet vi intet! Eller besitter du information som vi andra saknar?

TS.
Varför anade du ugglor i mossen ang. tidsåtgången. För det var väl mer än att de köpte och åt tillsammans?

Staffan

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så kan det vara. Men det kan lika gärna vara så, att det av olika anledningar, tog onödigt lång tid. TS kan ha reagerat på att arbetsintensiteten var låg. Så med vår kunskap gäller: -det KAN helt enkelt vara den tid som krävdes för arbetet. Vissa jobb går snabbare, andra tvärtom. Som sagt. Om det vet vi intet! Eller besitter du information som vi andra saknar?

TS.
Varför anade du ugglor i mossen ang. tidsåtgången. För det var väl mer än att de köpte och åt tillsammans?

Staffan
du får sitta och spekulera hur mycket du vill
Jag baserar mina argument på trådskaparens egna uppfattning om hantverkarna
Det var ingenting om dom drog benen efter sig, endast att dom åkte 2 pers till grossisten

TS skriver så här:

"betalat vad jag anser är skäligt, nämligen för totalt 4 dgr (36h)"

OM det är så att det är 50h angivet i hennes listning.
Har inte räknat, men flera verkar ange det.

Hennes betalning kan vara enligt detta:
2x3 "frukost" = 6h
2x3 "lunch" = 6h
1x2 handledare = 2h
14h med tveksamma debiteringar.

50-14 = 36h

L larka742 skrev:
TS skriver så här:

"betalat vad jag anser är skäligt, nämligen för totalt 4 dgr (36h)"

OM det är så att det är 50h angivet i hennes listning.
Har inte räknat, men flera verkar ange det.

Hennes betalning kan vara enligt detta:
2x3 "frukost" = 6h
2x3 "lunch" = 6h
1x2 handledare = 2h
14h med tveksamma debiteringar.

50-14 = 36h
du har hela tidsåtgången på sida 1, så slipper du chansa

Staffans2000
D devavi skrev:
det var helt enkelt den tiden som krävdes för arbetet
Det är riktigt att jag spekulerar, som du påpekat. Det samma gör du, för om det krävdes den tiden, vet varken du eller jag.
Det som får mig att fundera, är att Ts närmast omgående började ana oråd.

Staffan

Redigerat:
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är riktigt att jag spekulerar, som du påpekat. Det samma gör du, för om det krävdes den tiden, vet varken du eller jag.
Det som får mig att fundera, är att Ts närmast omgående började ana oråd.

Staffan
Att TS började ana oråd redan i början är inget att fundera på, det gör de flesta kunder. Och vanligare blir det. Man passar på att ta semester, råkar vara sjuk, klockar passeringar med hjälp av larm osv. Fakturor blir ofta ifrågasatta eftersom de inte stämmer med kundens egna noteringar eller klockslag enligt larm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.