125 933 läst ·
630 svar
126k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
andra med lite feeling tar ned ordvalen en smula när man blir påkommen, men du ökar på att Polarpumpen "ljuger"...C Calore skrev:
Det du skrev att inget ingår, stämmer inte - du sa fel.
Ok, vi vet inte exakt vilken modell TS valt, men att kategoriskt påstå att inget ingår är fel ändå.
Jag har inte påstått att du ljuger, för då antyder jag att du har en medveten tanke att luras.
Du tog upp det så nu.
Min uppfattning var mer att du är lite slarvig med orden, och inte inser riktigt betydelsen av vad du skriver.
Men visst, jag kanske hade fel....
Om du vill ha hjälp med mer än det som ingår i en vanlig
standardinstallation, kan du avtala detta med oss, mot en extra kostnad.
Nedan anges cirkapriser för vad några vanliga moment. Priserna är efter
rotavdrag.
● Framdragning av ny elmatning ca 1500-2500
● Rivning av gammal panna och tank ca 5000
● Rivning av elpanna ca 1000
● Extra rörarbete med att plugga och dra om anslutningar kontakt oss.
Dem skriver även. Kunden tar emot och ställer pumpen på plats, bär in dem alltså.
5m rör till utedel
2,5m rör till värme
2 m rör till vattnet
Är det som ingår
Räcker inte det så får man köpa till. Och det räcker inte i 9999 fall av 10000 .
TS tycket nu att , jag håller inne 13 lax och skickar firma till arn för Polarpumpen säger 28500 är faktisk kostnad
Fy fan alltså
rotavdrag.
Dem skriver även. Kunden tar emot och ställer pumpen på plats, bär in dem alltså.
5m rör till utedel
2,5m rör till värme
2 m rör till vattnet
Är det som ingår
Räcker inte det så får man köpa till. Och det räcker inte i 9999 fall av 10000 .
TS tycket nu att , jag håller inne 13 lax och skickar firma till arn för Polarpumpen säger 28500 är faktisk kostnad
Fy fan alltså
C Calore skrev:Om du vill ha hjälp med mer än det som ingår i en vanlig
rotavdrag.
5m rör till utedel
2,5m rör till värme
2 m rör till vattnet
Är det som ingår
Fy fan alltså
För att vara tydlig, ts har frågat en expert vad hans installation borde tagit.
Någon som vet alla förutsättningar, tex att utedelen redan var monterad. Pumpen inburen.
Inte "oj Polarpumpen tar 28500 därför skall jag..."
Varför friserar du sanningen hela tiden?
Du svarar inte på frågan om tidsuppskattningen kan vara rimlig eller inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Tiden kan vara rimlig, men det vet vi ju inte om vi inte varit på plats?C Calore skrev:
Du har ju själv skrivit att man måste komma och titta på grejerna för att veta hur lång tid saker kommer ta och vilket material som behövs. Kan det vara så att den person som TS kontrollerat tidsåtgången med har varit på plats och sett att i det här fallet var det ett enkelt arbete, utan komplikationer? Borde inte den personen som sett det hela veta bättre än du, som bara har fått lite information på nätet?
Jag kan tänka mig att även den dubbla tiden kan vara rimlig om förutsättningarna är dåliga. Vi vet helt enkelt inte.
Det vi vet är att det troligen inte är nödvändigt att handla två personer tre gånger.
Vet vi att TS tala sanning, när denne inte uppger vilka saker som monterats? Om TS säger det då kan jag och andra uppskatta om detta är ocker.Fairlane skrev:
Tiden kan vara rimlig, men det vet vi ju inte om vi inte varit på plats?
Du har ju själv skrivit att man måste komma och titta på grejerna för att veta hur lång tid saker kommer ta och vilket material som behövs. Kan det vara så att den person som TS kontrollerat tidsåtgången med har varit på plats och sett att i det här fallet var det ett enkelt arbete, utan komplikationer? Borde inte den personen som sett det hela veta bättre än du, som bara har fått lite information på nätet?
Jag kan tänka mig att även den dubbla tiden kan vara rimlig om förutsättningarna är dåliga. Vi vet helt enkelt inte.
Det vi vet är att det troligen inte är nödvändigt att handla två personer tre gånger.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, vi får anta att TS talar sanning. Om vi hela tiden antar att alla ljuger blir diskussionerna helt meningslösa.
Ja, båda får såklart åka och luncha eller fika. Men den tiden tar man inte betalt för. Vill man kombinera lunch med att hämta prylar så förstår jag att man vill åka och luncha tillsammans. Då tar man inget betalt för lunchen och man tar betalt för tiden att handla för en person, inte för två.
Sen måste man väl vara rätt kass på att planera om man måste åka så många gånger?
Ja, båda får såklart åka och luncha eller fika. Men den tiden tar man inte betalt för. Vill man kombinera lunch med att hämta prylar så förstår jag att man vill åka och luncha tillsammans. Då tar man inget betalt för lunchen och man tar betalt för tiden att handla för en person, inte för två.
Sen måste man väl vara rätt kass på att planera om man måste åka så många gånger?
När du själv blir ifrågasatt, låter det såhär:
Båda två har åtskilliga gånger hjälp till i rörläggerifrågor. Oftast med stor kompetens. Men understundom har deras svar varit helt felaktiga. När andra kommenterat deras misstag säger de: "-hoppsan. Det blev visst lite fel!" skulle man kunna tro. Men icke! Även när de har fel, har de rätt.
TS. Jag får ursäkta lite grann, att jag bidrar till att tråden tagit ett litet sidosteg under tiden vi väntar på att få reda på hur det går för dig. Men det är svårt att hålla fingrarna borta, när du blir anfallen av en burdus pöbelhop. Hur som helst skulle det vara intressant att få reda på lite mer i detalj av vad som gjordes, då många moment kan ta väldigt olika lång tid att genomföra beroende på förutsättningarna.
Staffan
Men när du själv inte får svar från TS. Som du för övrigt kallat för tjuv flera gånger, låter det såhär:C Calore skrev:
Generellt uppstår samma bidiskution varje gång en hantverkare kritiseras i detta forum. Facit vvs och Colore rycker gemensamt ut som de två Sancho Panza, för att försvara sin okände Don Quiote när han trampat i klaveret. Nu har även systemutvecklaren Adam Westh anslutit sig till skaran av oantastbara pösmunkar. "Resonemanget" är alltid detsamma. Kunderna skall vara glada och känna tacksamhet för att hantverkaren överhuvudtaget dyker upp. Blir resultatet och priset inte vad kunden räknat med, skall han ändå med glädje betala, annars hotar hantverkaren med att skvallra för sina kompisar, så att kunden aldrig mer kan få "hjälp" när vattnet sprutar. Utpressning, med andra ord. Aldrig har de sagt att hantverkaren skall känna vördnad för kunden som förser dom med arbete och mat på bordet.C Calore skrev:
Båda två har åtskilliga gånger hjälp till i rörläggerifrågor. Oftast med stor kompetens. Men understundom har deras svar varit helt felaktiga. När andra kommenterat deras misstag säger de: "-hoppsan. Det blev visst lite fel!" skulle man kunna tro. Men icke! Även när de har fel, har de rätt.
TS. Jag får ursäkta lite grann, att jag bidrar till att tråden tagit ett litet sidosteg under tiden vi väntar på att få reda på hur det går för dig. Men det är svårt att hålla fingrarna borta, när du blir anfallen av en burdus pöbelhop. Hur som helst skulle det vara intressant att få reda på lite mer i detalj av vad som gjordes, då många moment kan ta väldigt olika lång tid att genomföra beroende på förutsättningarna.
Staffan
Jag ska vara ärlig..jag läste inte ditt inläggStaffan2000 skrev:
Mina kollegor i branschen är givetvis inte bars perfekt som jag