Hej ja de har gjort alla märken o fläckar, jäkligt synd då jag gillar tapeten.

Ja jäklar vilka märken, klistermärken satte ungarna på bildörren, satte sig stenhårt

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
När man är överens om att skadan ska lagas (och det tycker jag) ska den såklart lagas så att den inte syns. Och då räcker det inte med en våd med liknande tapet.
Säg att de gärna får byta ut de skadade våder, men om skilnaden i mönstret och färg syns eller mönsterpassning misslyckas, får de byta ut hela fondväggen.

Av det jag ser på bilderna så skulle inte jag godta att ha dessa, i mina ögon så är det ganska mycket skador och tapeterna är väl ganska nya?
Tips till dig som ev kan vara till hjälp(jag är ingen jurist men bott i Hsb Brf över 20 år och med lika lång konflikt om fukt och mögelskador).
Bor du i en Brf så kan både Hsb styrelsen(brf) och företaget Serneke vara emot dig, alltså inte stå på din sida, detta är nog något som många Brf boende förstår först när det blir problem i bostaden.
Brf har låtit utföra stambyte(som brf har ansvaret för) och det genom att Brf anlitat företaget serneke.
Alltså borde det i första hand vara mellan dig och Hsb Brf som detta gäller(och mellan Hsb brf och Serneke), du har inte anlitat Serneke utan det har din Brf.
Ev kan det vara värt för dig att kolla upp om du kan anlita en GVK kontrollant för detta.
OBS! Kolla upp så att GVK kontrollanten inte är jävig mot Hsb och Serneke.
Om det verkar ok att anlita en Gvk kontrollant så se till att Hsb Brf och Serneke ges möjlighet att vara med på Gvk kontrollen pga att då får den part som förlorar i kontrollen betala för GVK kontrollen.
Du kan ju börja med att nämna för Hsb brf och Serneke att du funderar på att anlita en Gvk kontrollant, då kanske Hsb brf och Serneke agerar utifrån att det inte längre bara är de och en privatperson(du boende i brf) som ska bedöma skadan.
lycka till!

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Då jag lämnade in en bil på verkstad för några år sedan så blev jag av med en fälg då dom hade inbrott.
Verkstaden ville ersätta mig för en fälg då dom inte fanns att få tag i längre MEN dom fick vackert skaffa mig fyra nya så stå på er!

P
Jag är hantverkare. Har skum läst tråden. Om dom orsakar en skada är dom tvungna att åtgärda det.
Har du redan betalat för arbetet kan du bli tvungen att ta dom till tinget. Har du inte betalat än. Grattis!
Dra av en skälig summa för att åtgärda jobbet och betala dom återstående.

I sådana här situationer är tinget oftast enda alternativet.
Lycka till

P
Många hantverkare..... Och tyvärr kunder vet detta och betalar inte eller åtgärdar fel. För i en konflikt, hur litet problemet än är så är det till tinget man måste gå om ngn vägrar åtgärda skada, dåligt utfört arbete eller inte betalar för utfört arbete.

JohannesP skrev:
Jag är hantverkare. Har skum läst tråden. Om dom orsakar en skada är dom tvungna att åtgärda det.
Har du redan betalat för arbetet kan du bli tvungen att ta dom till tinget. Har du inte betalat än. Grattis!
Dra av en skälig summa för att åtgärda jobbet och betala dom återstående.

I sådana här situationer är tinget oftast enda alternativet.
Lycka till
Nu är det ju inte någon hantverkare som TS anlitat, utan en som BRF anlitat för stambyte. Jag hade nog gått på BRF i första hand om hantverkarna försöker komma med en sån dålig lösning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hade nu ett möte, HSB höll med mig och motvilligt skall Serneke byta tapeter. Jag har ett par grannar som inte orkar tjafsa med Serneke och istället bekostar lagningar själv, kanske det som är målet här

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle formulerat mig så här: "Bra, om det finns prejudikat på det så är ni inte rädda att möta mig i rätten. Då dansar vi den dansen...".

Med stor sannolikehet skulle de vikt sig.

För mig är sånt här väldigt svårt att förstå, förstör man saker hemma hos folk så står man givetvis för kostnaden, att tjafsa om lagar och grejer blir för mig bara ännu mer svårt att förstå. Har gjort massvis med såna här jobb efter hantverkare, där ibland väggar fått slagmärken, eller någon som tejpat slussar på väggar med skador som följd, och det har aldrig varit på tal om att byta enstaka våd eller att bara dutta på skadan utan brukar få direktiven "lös problemet" vilket brukar resultera i att hela väggen/rummet tapetseras/målas om.

• Gilla
Micc och 2 till
  • Laddar…
Tejpa sluss på tapeten = DUMT.
Men på list kan man förstå och då får man fixa kletet efter

Martin_B
Hyr in Mr Bean istället, han kommer att göra ett bra jobb! Han fixade ju Whistler’s Mother utan problem!... eller kanske inte helt utan problem, men resultatet blev super! :)

En miss från er Hsb Brf styrelse, brist på kunskap? kanske?? Styrelsen borde ju ha informerat er ,redan inför stambytet, om vem ni skulle vända er till vid ev skador mm,
och styrelsen borde ju förstås direkt ha tagit tag i problemet mot Serneke(Hsb är stora) när de fick veta det och inte lagt över det på er, det var väl tillräckligt jobbigt för er att gå igenom ett stambyte, en liten ursäkt och information till resterande boende borde väl Hsb Brf styrelsen nu snabbt kunna bjuda på?
Hoppas du fick ett fint badrum, njut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.