28 993 läst ·
46 svar
29k läst
46 svar
Hantverkare förstört tapet- vill bara byta en våd till "liknande" våd- upplevelse med Serneke
Jag skulle fortfarande ville se en bild på skadan. Den kan vara så stor och närvarande att det är solklart att den inte kan vara kvar. Det kan också vara en liten fläck som är en petitess i sammanhanget och närmast en normal brukslitage.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Känns omöjligt att någon här ska kunna komma med några riktiga förslag eller ens åsikter sålänge vi inte sett skadan.
Att en elektriker t.ex slinter med skruvdagaren och råkar göra en liten grop på 1x1 mm är ju knappast fog för att tapetsera om
Att en elektriker t.ex slinter med skruvdagaren och råkar göra en liten grop på 1x1 mm är ju knappast fog för att tapetsera om
Tapetsera om hela rummet är det absolut inte tal om, som vissa skriver. Man brukar alltid börja med att reparera så liten del som möjligt, som i det här fallet byter man enstaka tapetvåder. Tapeterna måste komma från samma färgbad samt att skarvarna måste bli bra. Om denna "lagning" syns, dvs färgskiftningar mellan våderna eller liknande så brukar man tapetsera om den aktuella väggen!
Jag hade hantverkare hemma som skulle byta en innerdörr till ett rum. Dom tog ur den gamla dörren och mätte lite snabbt på kartongen till nya dörren och sågade upp ett större hål. Dörrar har ju fasta mått i steg om 10cm. Problemet var att kartongen som dörren låg i var emballerad med 5cm kartong i båda ändar så hålet blev 10cm för högt. Rummet var tapetserat 6år tidigare men jag hade en halv rulle kvar i garaget. Det kom en målare som fixade till det och nu ser det bättre ut än innan då tapeten är snyggare skuren mot listerna av proffs! Det går absolut att bara byta en vård eller två om det görs av proffs!
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
för mig som hantverkare/målarmästare är ju resonemanget befängt. givetvis skall en åtgärdad skada vara osynlig och att tapetsera med en "liknande" tapet ger knappast det önskade resultatet. naturligtvis måste HELA väggen tapetseras om ifall ägaren inte har en reservrulle liggande,i det fallet kan en nästintill osynlig lagning göras (beroende på blekning/färgförändring av den nu sittande). ibland blir jag bedrövad av det resonemang mina hantverks "kollegor" för. oseriöst,klantigt och inte det minsta proffsigt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Hur skulle du gjort en reparation där en våd är skadad? Skulle du riva loss den våden och slipa ner så att den nya våden hamnar i linje med de existerande våderna, eller skulle du limma den nya våden direkt på den skadade våden och leva med att den blir o sitta 1mm längre ut typ?M malarmaster skrev:för mig som hantverkare/målarmästare är ju resonemanget befängt. givetvis skall en åtgärdad skada vara osynlig och att tapetsera med en "liknande" tapet ger knappast det önskade resultatet. naturligtvis måste HELA väggen tapetseras om ifall ägaren inte har en reservrulle liggande,i det fallet kan en nästintill osynlig lagning göras (beroende på blekning/färgförändring av den nu sittande). ibland blir jag bedrövad av det resonemang mina hantverks "kollegor" för. oseriöst,klantigt och inte det minsta proffsigt.
Genuint intresserad för hur en sån här reparation skulle gå till.
Om tapeterna dessutom är överlappade lär det vara snudd på omöjligt att riva befintlig våd utan att skada intilliggande.
Hej här kommer efterfrågade bilder.
Den rosa tapeten är i ungarnas rum, den har bara ett märke men väldigt tydligt. Mkt synd att den blev skadad
Den rosa tapeten är i ungarnas rum, den har bara ett märke men väldigt tydligt. Mkt synd att den blev skadad
Är ju svårt att uttala sig om man inte får se en bild.
Tycker mest det beror på hur stor skadan är.
Kan ta som exempel när jag la om yttertaket så gjorde en hantverkare en ganska så stor buckla i plåttaket när de klev på plåten. Men inte ska de behöva lägga om hela garagetaket bara för det. Olyckor händer och visst är det inte alltid så kul. Men lite förstående måste man vara.
Finns ju personer som tycker att hantverkaren ska stå för ombyggnad samt sanering av hela huset bara för man andas i rummet.
Edit. Såg inte bilderna.
Ta Vim, Jif, Cif eller vad fan det nu heter nu för tiden och gnugga försiktigt. Funkar kanon på tapeter.
Tycker mest det beror på hur stor skadan är.
Kan ta som exempel när jag la om yttertaket så gjorde en hantverkare en ganska så stor buckla i plåttaket när de klev på plåten. Men inte ska de behöva lägga om hela garagetaket bara för det. Olyckor händer och visst är det inte alltid så kul. Men lite förstående måste man vara.
Finns ju personer som tycker att hantverkaren ska stå för ombyggnad samt sanering av hela huset bara för man andas i rummet.
Edit. Såg inte bilderna.
Ta Vim, Jif, Cif eller vad fan det nu heter nu för tiden och gnugga försiktigt. Funkar kanon på tapeter.
Redigerat:
Har ett liknande problem.. Hantverkare gjorde sönder topp-plattor på en mur. De kunder inte få fram likadana plattor och skulle få bara byta de skadade mot en helt annan modell.
Ärendet gick till ARN i februari, väntar fortfarande på beslut.
Ärendet gick till ARN i februari, väntar fortfarande på beslut.
Det ironiska är att jag har exakt samma tapet som övre (den starkt mönstrade) och tapetserad 2 månader innan stambyte och de hade också skavt av på kanten på ett ställe men jag har inte orkat kräva någonting då 1. det inte syns mkt och 2. hyreslägenhet, de betalat tapeten till börja med. (och jag tror att jag har lite bitar på vinden.. Om inte hel våd så kanske skära ut längs kanterna med det tryckta mönstret)
Men om de gått åt i vardagsrummet där jag tapetserat med vintagetapeter jag köpt för egna pengar totalt 10k för hela rummet och inte har någon jävla bit över (ja det var exakt det butiken hade i lager!!) då... då skulle jag gå bananas och kräva att de hyr en konstnär och handmålar.
(fan jag är kär i tapeterna, fortfarande 6 år efter... stor kärlek)
Men.. stå på dej!
De är idioter som tror att de kan tapetsera över med liknande tapet (va faaaaaan.. mönsterpassning? Hej!)
STÅ på dej för fan.
De gjorde någonting liknande i farmors gamla lägenhet. Hon hade gamla 60-talstapeter som de gick åt och sedan målade, ja målade, i samma kulör på en väggremsa. Såg lite tokigt ut. Ja tapeten var "enfärgat" men det är vävtapet med synliga trådar av lite annan färg.. Så kanske om man står 100 meter från.. Men antar att de kunde göra så då hon var senil. Men nu är "problemet" löst då hon lämnat livet.
Men om de gått åt i vardagsrummet där jag tapetserat med vintagetapeter jag köpt för egna pengar totalt 10k för hela rummet och inte har någon jävla bit över (ja det var exakt det butiken hade i lager!!) då... då skulle jag gå bananas och kräva att de hyr en konstnär och handmålar.
Men.. stå på dej!
De är idioter som tror att de kan tapetsera över med liknande tapet (va faaaaaan.. mönsterpassning? Hej!)
STÅ på dej för fan.
De gjorde någonting liknande i farmors gamla lägenhet. Hon hade gamla 60-talstapeter som de gick åt och sedan målade, ja målade, i samma kulör på en väggremsa. Såg lite tokigt ut. Ja tapeten var "enfärgat" men det är vävtapet med synliga trådar av lite annan färg.. Så kanske om man står 100 meter från.. Men antar att de kunde göra så då hon var senil. Men nu är "problemet" löst då hon lämnat livet.
Smutsfläckarna är också deras fel?
Angående tapet på barnrum kan jag visa följande bilder
(Sonen satt klistermärken på tapeten, och när jag förklarade att det inte var så smart fixk han dåligt samvete nån vecka senare tog han bort dom. Men det blev inte så bra tyckte han (och jag för den delen)
Ibland får man vara glad att det inte är barnen som orsakar första skadan
Angående tapet på barnrum kan jag visa följande bilder
(Sonen satt klistermärken på tapeten, och när jag förklarade att det inte var så smart fixk han dåligt samvete nån vecka senare tog han bort dom. Men det blev inte så bra tyckte han (och jag för den delen)
Ibland får man vara glad att det inte är barnen som orsakar första skadan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder