Hej!
Jag har problem med planeringen för två väggar i pågående WC-renovering.
Jag kaklat kortväggarna först och ska nu sätta kakel på långväggarna. Jag sätter bara kakel upp till 1,2m. sedan målas resterande del av väggen.
Det som uppstått nu är att när jag utgår från mitten så får jag lite för stor glipa i hörnen, så att små bitar kakel blir svåra att få till, eller att fogen blir för bred. Jag skulle kunna börja i ett hörn, men där lutar då väggen lite så behöver skära plattor isf, och dessa blir i vilket fall småbitar... men då blir det bara ett hörn som ser "fel" ut.
Försöker förklara mitt problem med bifogad bild. Någon som har ett förslag på lösning?
Plattorna är som 4,6x20 cm.
Tacksam om någon har någon idé. annars får de bli ett fult hörn någonstans.
Jag har problem med planeringen för två väggar i pågående WC-renovering.
Jag kaklat kortväggarna först och ska nu sätta kakel på långväggarna. Jag sätter bara kakel upp till 1,2m. sedan målas resterande del av väggen.
Det som uppstått nu är att när jag utgår från mitten så får jag lite för stor glipa i hörnen, så att små bitar kakel blir svåra att få till, eller att fogen blir för bred. Jag skulle kunna börja i ett hörn, men där lutar då väggen lite så behöver skära plattor isf, och dessa blir i vilket fall småbitar... men då blir det bara ett hörn som ser "fel" ut.
Försöker förklara mitt problem med bifogad bild. Någon som har ett förslag på lösning?
Plattorna är som 4,6x20 cm.
Tacksam om någon har någon idé. annars får de bli ett fult hörn någonstans.
Man brukar skära plattor i hörn, just för att det oftast lutar lite. Så om du förskjuter plattorna en halv platta åt något håll jämfört med om det är helt centrerat så blir det så bra det kan bli. Men med så smala plattor blir det ju onekligen lite knepigt att undvika att de går sönder.
Ja det är nog den lösningen jag får gå på. Det är tur de bara blir 6 plattor per hörn! 😀M MWHN skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Precis som MVHN skriver så måste du förskjuta så det blir en fog som är centrerad på väggen och inte en platta för då blir de yttre plattorna liiiite större.
Gjorde själv det misstaget med min första plattsättning för 25år sedan i ett av mina egna badrum men kom på det först efteråt att det var ju så man skulle gjort... ibland står det still i kontoret. 😂
Låna en vattensåg så går det enklare för dig eller köp en billig.
Gjorde själv det misstaget med min första plattsättning för 25år sedan i ett av mina egna badrum men kom på det först efteråt att det var ju så man skulle gjort... ibland står det still i kontoret. 😂
Låna en vattensåg så går det enklare för dig eller köp en billig.
Klicka här för att svara