Jag har ju fått en del kritik för att jag inte dokumenterat min bekämpningsmetod. Nu stötte jag på ett nytt bestånd som känns lämpligt. Det finns på en bullervall som jag passerar naturligt. Det är i rimlig storlek och placerat så att jag kan rycka skott utan smyga runt i folks tomtgränser.
Beståndet är ca 6*8m. Men ganska glest inne bland tallarna. Det växer på norra sidan om träden. De längre skotten är nog drygt 3m. Det finns i Östergötland.
Det är ett ställe där det tycks dumpas överblivna växter och annat. Så plantan kommer säkerligen från en villaägare bakom bullervallen. Det är inte ett jättebestånd, men känns lagom stort för att se vilket resultat ryckning ger. Bilderna togs 1 Oktober, tanken är att alla åtgärder noteras i tråden.
Duger det beståndet för utvärdering?
Beståndet är ca 6*8m. Men ganska glest inne bland tallarna. Det växer på norra sidan om träden. De längre skotten är nog drygt 3m. Det finns i Östergötland.
Det är ett ställe där det tycks dumpas överblivna växter och annat. Så plantan kommer säkerligen från en villaägare bakom bullervallen. Det är inte ett jättebestånd, men känns lagom stort för att se vilket resultat ryckning ger. Bilderna togs 1 Oktober, tanken är att alla åtgärder noteras i tråden.
Duger det beståndet för utvärdering?
Roligt projekt följer gärna utvecklingen. Tycker man ofta blandar samman bekämpnings metoder som fungerar för envisas privat personer och i en kommuns regi. Tror stenhårt på rycka metoden för privatpersoner men förstår om den blir väl arbetsintensiv för en kommuner.
I dag har jag ryckt bort allt en första gång. För att hindra den att dra ner energi till rötterna inför vintern. Det blir ingen mer insats i år.
Jag lämnade det på platsen. Försökte se till att inget hamnade utanför det befintliga beståndet och rötter uppåt i högen i den mån det gick. Inga bilder i dag dock.
Nu har jag gjort årets första insats. Nu med före och efterbild. Det är mer bakom som inte syns på bild.
Det är 15min mellan bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är 15min mellan bilderna.
Jag har ryckt en gång utan att posta. 2023-07-07 Men det är dags igen.
Före
Efter
Nu har det gått längre tid, men den är inte lika hög som sist.
Före
Logga in
Skapa konto
Efter
Logga in
Skapa konto
Nu har det gått längre tid, men den är inte lika hög som sist.
Jag har dem inte på tomten. Dessutom var syftet lite att visa att även förhållandevis glesa ryckningar ger effekt. Men nu har det gått längre tid än tänkt sedan sist.
Ryckt ytterligare en gång. Nu blev det för mörkt så det blev inte helt effektivt. Brevid ligger en ny hög med ris av något slag. Så platsen används som dumpningsplats av närboende.
Nu var den inte mer än knähög och ganska tunn trotts att den varit i fred ett tag. Tyvärr täckte den ytan rätt bra. Så den har fått ljus.
En mörk förebild kan jag bjuda på.
Nu var den inte mer än knähög och ganska tunn trotts att den varit i fred ett tag. Tyvärr täckte den ytan rätt bra. Så den har fått ljus.
En mörk förebild kan jag bjuda på.
Logga in
Skapa konto
En sista ryckning för året. Nu i dagsljus.
Förra gången blev det mörkt så jag missade nog en hel del. Nu var jag där i dagsljus. Då det blev bättre. Men efter som den nu är så låg är det lite svårt att se skillnad på lösa växter som man nyss ryckt och sådant som växer. En före bild på håll i motljus. Battriet var tyvärr slut när jag skulle ta efterbilden.
Jämfört med hur den växte för ett år sedan är det stor skillnad. Men efter som den nu inte bli alls lika stor når den sannolikt kompensationpunken tidigare. För att utrota den behöver man nog rycka oftare när den blir klenare. Eller plantera något som kan konkurrera ut den. Tex gran.
Förra gången blev det mörkt så jag missade nog en hel del. Nu var jag där i dagsljus. Då det blev bättre. Men efter som den nu är så låg är det lite svårt att se skillnad på lösa växter som man nyss ryckt och sådant som växer. En före bild på håll i motljus. Battriet var tyvärr slut när jag skulle ta efterbilden.
Logga in
Skapa konto
Jämfört med hur den växte för ett år sedan är det stor skillnad. Men efter som den nu inte bli alls lika stor når den sannolikt kompensationpunken tidigare. För att utrota den behöver man nog rycka oftare när den blir klenare. Eller plantera något som kan konkurrera ut den. Tex gran.
Absolut, jag har dock inte gjort någon insats i år. Även om det borde ha gjorts. Även om det är små insatser är det lite motigt när det är ett antal kilometer hemifrån. Livet har kommit i mellan. Det faktum att de närboende dessutom fortsätter att dumpa trädgårdsavfall ökar inte riktigt motivationen heller. Men av vetenskaplig hänsyn ska jag försöka fortsätta, och dokumentera.
Men när man fått ner den kraftiga tillväxten skulle man nog behöva klippa oftare än månadsvis för att det ska bli bra effekt.
Men när man fått ner den kraftiga tillväxten skulle man nog behöva klippa oftare än månadsvis för att det ska bli bra effekt.