3 683 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Hans knäckte björken
Förr eller senare måste ju alla träd ner. Frågan är bara på hur lång sikt? ”Njut av den så länge den står” tyckte trädfällaren om vår gammelbjörk som är rätt risig, och varje år den står kvar är vi (och fåglarna) glada för. Den riskerar dock inte att falla över något viktigt, bara gräsmatta. Man får bara se till att inte gå nära när det är blåsigt eller mycket snö 😉C cpalm skrev:Finns ju inga måsten, men björk är känslig för röta i stammen och lite lömsk på så sätt att det är svårt att se att trädet är dåligt. Syns inte så bra på bilden, men det skulle inte förvåna mig om orsaken till att stammen gick av nu är en rötskada. Finns enligt min åsikt inget sätt att rädda det där på lite sikt - det kommer bara att bli en onödig risk så nära huset.
En uppförstorad bild från första inlägget.
Syns både vitt i stammen som är kvar, det är som fnöske man kan ta för hand bitar troligen. Och ihåligt och brunt i det som gått av.
Edit: Kanske inte var sådant vitt jag tänkte på när jag kollar närmare men lär ju inte vara något att spara på ändå. Skogen är full i björk.
Såga ner och plantera en ek istället men inte så nära stugan. 😄
Syns både vitt i stammen som är kvar, det är som fnöske man kan ta för hand bitar troligen. Och ihåligt och brunt i det som gått av.
Edit: Kanske inte var sådant vitt jag tänkte på när jag kollar närmare men lär ju inte vara något att spara på ändå. Skogen är full i björk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ek kommer det upp lite här och var, tack vare grannen och djurlivet, vissa har även möjlighet att bli något med tiden 😮H hydrolift skrev:En uppförstorad bild från första inlägget.
[bild]
Närmare inspektion av brottytan kan komma i eftermiddag nu när Hasse har lugnat sig lite.
Nja, nu har du nog tittat på den crop:ade bilden som @hydrolift lade upp (står till och med i hans inledning), och då är det en torr gren som "är i vägen", urpsrungsbilden i första inlägget är mer representativ även om den inte heller visar hela trädet.A AG A skrev:
Sedan kan det mycket väl vara så att det finns mer eller mindre murket trä, det ser jag först efter ha varit uppe på bodtaket och inspekterat mer.
Klicka här för att svara