798 läst ·
4 svar
798 läst
4 svar
Hängrännor i radhus, med eller utan gavlar?
Vi behöver byta ut en hängränna på vårt radhus då den läcker. Huset ligger mitt i längan och varje hus har "varsitt" stuprör. Jag misstänker dock att hängrännan idag sitter ihop med grannarnas, så att vatten rinner ner även i deras stuprör och vice versa.
Vi har fått offert från en firma på att byta rännan, men de vill då också sätta upp gavlar i rännan på bägge sidor, så att vårt vatten bara rinner ner i vårt rör. Finns det några för- eller nackdelar med detta?
Vi har fått offert från en firma på att byta rännan, men de vill då också sätta upp gavlar i rännan på bägge sidor, så att vårt vatten bara rinner ner i vårt rör. Finns det några för- eller nackdelar med detta?
Ringde upp firman och frågade nu. Argumenten för var att man kan få till en bättre lutning på vår ränna om den inte är beroende av de andra rännorna. Nuvarande lösning funkar så länge det finns rännor på bägge sidor, men då är vi beroende av att grannen senare inte byter sin ränna och sätter in en gavel där. Då kan vårt vatten bli stillastående.E etompau skrev:
OK, då förstår jag. Kör på företagets lösning, de tycks veta vad dom talar om.A Altra skrev:Ringde upp firman och frågade nu. Argumenten för var att man kan få till en bättre lutning på vår ränna om den inte är beroende av de andra rännorna. Nuvarande lösning funkar så länge det finns rännor på bägge sidor, men då är vi beroende av att grannen senare inte byter sin ränna och sätter in en gavel där. Då kan vårt vatten bli stillastående.
Kanske informera grannarna om vad som ska göras.
Fö. är det relativt enkelt att själv byta hängrännor, om de sitter på en rimlig höjd.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tänk på det här när du köper radhus, kedjehus eller parhus
Artikelkommentarer -
Radhus från -65: Byta rör eller ej? (relining utförd -07)
Vatten & Avlopp -
Hängrännor 100mm eller 125mm
Fasad -
Fel placering av hängrännor eller takpannor? Vatten rinner över
Tak & Vind -
BRF radhus och solceller på taket
Juridik