Vi behöver byta ut en hängränna på vårt radhus då den läcker. Huset ligger mitt i längan och varje hus har "varsitt" stuprör. Jag misstänker dock att hängrännan idag sitter ihop med grannarnas, så att vatten rinner ner även i deras stuprör och vice versa.
Vi har fått offert från en firma på att byta rännan, men de vill då också sätta upp gavlar i rännan på bägge sidor, så att vårt vatten bara rinner ner i vårt rör. Finns det några för- eller nackdelar med detta?

Varför ändra på en som jag antar, fungerande lösning?
Svårt att ge ett exakt svar utan att se grejorna.

E etompau skrev:
Varför ändra på en som jag antar, fungerande lösning?
Svårt att ge ett exakt svar utan att se grejorna.
Ringde upp firman och frågade nu. Argumenten för var att man kan få till en bättre lutning på vår ränna om den inte är beroende av de andra rännorna. Nuvarande lösning funkar så länge det finns rännor på bägge sidor, men då är vi beroende av att grannen senare inte byter sin ränna och sätter in en gavel där. Då kan vårt vatten bli stillastående.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
A Altra skrev:
Ringde upp firman och frågade nu. Argumenten för var att man kan få till en bättre lutning på vår ränna om den inte är beroende av de andra rännorna. Nuvarande lösning funkar så länge det finns rännor på bägge sidor, men då är vi beroende av att grannen senare inte byter sin ränna och sätter in en gavel där. Då kan vårt vatten bli stillastående.
OK, då förstår jag. Kör på företagets lösning, de tycks veta vad dom talar om.
Kanske informera grannarna om vad som ska göras.

Fö. är det relativt enkelt att själv byta hängrännor, om de sitter på en rimlig höjd.

E etompau skrev:
OK, då förstår jag. Kör på företagets lösning, de tycks veta vad dom talar om.
Kanske informera grannarna om vad som ska göras.

Fö. är det relativt enkelt att själv byta hängrännor, om de sitter på en rimlig höjd.
Tack för svar!
De sitter tyvärr inte på en rimlig höjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.