En takfirma har precis lagt nytt tak hos oss samt bytt alla hängrännor och stuprör. Vi upplever att ena hängrännan lutar onormalt mycket ut från fasaden men firman menar att allt är korrekt utfört. Vår känsla är också att nedersta takpannorna slutar lite väl högt upp på fotplåten. Ni som har bra koll på tak och avvattningssystem, utifrån de bilder jag tagit, hur tycker ni att det ser ut?

• Tak med nylagda takpannor, hängränna och stuprör. Hängrännan verkar luta utåt från fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svarta takpannor och ett takfönster, röd tegelvägg, svarta hängrännor och stuprör; träd delvis framför huset.
    Skapa konto
  • Nyinstallerat tak med svarta takpannor, hängränna och stuprör på tegelhus. Takpannorna verkar sluta högt på fotplåten.
    Skapa konto
J
Framkant ränna ska vara lite lägre än bakkant bara för om det blir stopp så ska vattnet rinna utanför rännan..
Ja lite längre ner kunde pannorna gått..
Tycker att det är väldigt mycket fall på rännan och därav så hamnar den onödigt långt ner vid stupröret..

Ser ju inte klokt ut. Hängrännan kommer inte fånga vattnet ens. Fallet måste vara tok fel.

• Gilla
Nacra
  • Laddar…
J
Hur ser det ut längre till höger?

J Jansson69 skrev:
Hur ser det ut längre till höger?
Lite mörkt att fota just nu men det ser bättre ut i högerkant. Det är som att det ”sladdar” iväg ju längre till vänster man kommer. Alla tre faktorerna förstärker varandra så att det ser konstigt ut: rännans fall + rännans lutning ut från fasaden + pannornas placering.

• Mörkt foto av ett hus med belysning, där takrännans lutning och pannornas placering syns på taket, pallställning på höger sida.
    Skapa konto
J
Ja det ser onekligen ut som väldigt mycket fall, normalt sätter jag 4-6mm fall per meter på en 125mm ränna..

• Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut vi första ordentliga regnet. Hade känts bättre om vattnet föll mer direkt i rännan istället för på plåten.

Fast det är plåtens uppgift att fånga vattnet på precis det där viset. När det kommer kraftigare skurar så kommer vattnet ha mer fart och landa mitt i rännan. Om takpannan hade hängt ut längre så skulle kraftigt regn sannolikt spolats ut utanför rännan och det hade inte heller varit så lyckat. Visst man kunde ha låtit pannorna sticka ut 10-20 mm till för att få lite mer av den "vanliga" regnet att hamna mitt i rännan men det är inget fel att låta det träffa plåten som det gör nu.

Jag håller visserligen också med om att rännan kunde ha haft lite flackare fall så att den hade suttit närmare pannorna hela vägen men det är en bagatell i sammanhanget och egentligen mest en estetisk fråga. På det stora hela så tycker jag att det ser snyggt och bra ut.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
J
N Nacra skrev:
Såhär ser det ut vi första ordentliga regnet. Hade känts bättre om vattnet föll mer direkt i rännan istället för på plåten.
Fast regnet ser ut att fångas väl..

• Gilla
Nacra och 2 till
  • Laddar…
Om jag förstår rätt så har de installerat flera hängrännor och en av dem lutar utåt, men inte övriga.
Det skulle jag vilja säga är "felaktigt" om de inte har en bra förklaring.
Sen är det förmodligen dessutom lätt fixat och kanske du kan böja till krokarna själv så att rännan får rätt lutning.

Bästa svaret

J
S sblixten skrev:
Om jag förstår rätt så har de installerat flera hängrännor och en av dem lutar utåt, men inte övriga.
Det skulle jag vilja säga är "felaktigt" om de inte har en bra förklaring.
Sen är det förmodligen dessutom lätt fixat och kanske du kan böja till krokarna själv så att rännan får rätt lutning.
Nej det är inte felaktigt att rännan lutar utåt, lägger med en video som illustrerar detta för dig:

J Jansson69 skrev:
Nej det är inte felaktigt att rännan lutar utåt, lägger med en video som illustrerar detta för dig:

[media]
Menar du att det är samtliga övriga rännor som är fel då(de som inte luar utåt)?
Sen var det egentligen inte lutningen jag avsåg utan mer det estetiska och jag hade förväntat mig ett likvärdigt utseende på samtliga hängrännor.

J
S sblixten skrev:
Menar du att det är samtliga övriga rännor som är fel då(de som inte luar utåt)?
Sen var det egentligen inte lutningen jag avsåg utan mer det estetiska och jag hade förväntat mig ett likvärdigt utseende på samtliga hängrännor.
Ja en hängränna ska luta lite utåt för det fryser vatten i dom samt samlas skit som sätter igen rännorna och då vill man inte att vattnet rinner inåt huset utan det ska rinna utåt, ganska logiskt tycker inte du det?

J Jansson69 skrev:

[media]
Det är det som är fel i mitt fall. I videon säger de att framkanten skall vara 6 mm lägre än bakkant men i mitt fall är det betydligt mer än så i just den vänstra änden av rännan vilket gör att alltsammans ser väldigt snett ut. Det kan ev vara så att stupröret har dragit med sig hela rännan ner när de bankade i kilarna till rörsvepen. Har bett firman justera så jag hoppas att det kan rätta till sig lite.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
N Nacra skrev:
Det är det som är fel i mitt fall. I videon säger de att framkanten skall vara 6 mm lägre än bakkant men i mitt fall är det betydligt mer än så i just den vänstra änden av rännan vilket gör att alltsammans ser väldigt snett ut. Det kan ev vara så att stupröret har dragit med sig hela rännan ner när de bankade i kilarna till rörsvepen. Har bett firman justera så jag hoppas att det kan rätta till sig lite.
Det finns ett konkret rätt och fel svar. Tillverkaren av hängrännan har utförande med deras system angivet i en manual, det ska vara enligt tillverkarens anvisning om du anlitat en fackman för att utföra jobbet.

Om du vill ha jobbet utfört enligt en generisk video på youtube eller populärast åsikt på byggahus borde detta såklart avtalats innan arbetet påbörjades.

Jag bytte en ränna på altanen något år sedan, när jag "torrmonterade" enligt tillverkarens rekommendation såg det ut precis som på din bild, jag bestämde mig för att montera med mindre fall och vinkel än i anvisningarna eftersom det just såg lite tokigt ut. Jag tycker det ser ut som att du endast har 1 stuprör på långsidan av huset? Vilket skulle vara samma problem jag hade, anvisningarna brukar förespråka fall åt två håll på längre rännor vilket skulle se bättre ut estetiskt.

Vad jag vill säga är:
Kolla tillverkarens anvisningar innan du klandrar montören, finns risk att det är helt korrekt utfört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.