Hej,

Mitt garaget har pulpettak med ett bandtäckt plåttak (om jag förstått terminologin rätt...) med ett "uppvik" i bakkant istället för en hängränna. Detta skapar problem när det samlas löv, snö eller is där. Därför är min idé att tabort uppviket och sätta dit en hängränna istället.

Eller hur skulle ni ha gjort? Vad säger expertpanelen :-)

• Mätstock på takkant med uppvik, lövansamling och avflagad färg på plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband placerat över ett slitet bandtäckt plåttak vid garagets uppvik, i behov av en lösning för att ersätta uppviket med en hängränna.
    Skapa konto
  • Gammalt garagetak med synligt trä och utan hängränna, visar uppvik och nedgångsrör mot en rå betongvägg med glasblocksfönster.
    Skapa konto
  • Plåttak med uppvik i bakkant, saknar hängränna. Problem vid samling av löv, snö eller is föreslås lösas genom installation av hängränna.
    Skapa konto
  • Slitet och flagnande plåttak, före detta uppvik i bakkant av ett pulpettak på garage, föreslagen ersättning med hängränna.
    Skapa konto
  • Slitet bandtäckt plåttak med uppvik i bakkant visas på ett garage, saknar hängränna. Avrinningsrör syns vid sidan av byggnaden.
    Skapa konto
Du har en skivtäckning med en udda typ av fotränna.
Jag hade inte bytt till hängränna..
Gissar att taket är minst 40 år gammalt

plåtrickard plåtrickard skrev:
Du har en skivtäckning med en udda typ av fotränna.
Jag hade inte bytt till hängränna..
Gissar att taket är minst 40 år gammalt
Taket är nog sisådär 55 år gammalt. 😀

Vad hade du gjort?

Jag hade sparat taket som det är om det inte är något problem med det, läckage, rost mm. Måla taket så håller det många år till och planera för att byta hela taket framöver när du behöver renovera hela garaget. Att behålla taket och bygga om till hängränna skulle jag inte göra.

Rickard.
Ska du byta hela taket tycker jag det låter rimligt att bygga om till hängränna.
Det du har är den sämsta kombinationen av invändig avvattning och utvändigt stuprör och dessutom en alldeles för liten "brunn", imponerande att det funkat så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.