Har en gammal panna till fjärrvärmen. CTC FJV 201 från 1988.
Inbyggd 160 liters varmvattenberedare.
Min fråga är om varmvattnet kan sluta fungera när man tömmer radiatorsystemet?
Har gjord det flera gånger vid renovering av element utan problem.
Men för fyra dagar sedan tog jag bort ett element i källaren för renovering.
Igår försvann varmvattnet nästan helt och har inte kommit tillbaka.

Du menar att du har inbyggd beredare i pannan?
Kör fjärrvärmevatten via pannan ut till huset?

Har du nu tappat ur systemet och pannan för att fixa med elementet får du inget varmvatten.
Pannvattnet överför värmen till beredaren, har du inget pannvatten får du inget varmvatten...

Ja, allt sitter i samma enhet. För mig ser det ut som en stor varmvattenberedare, en 1,5 m hög cylinder, 60 cm i diameter. Alla rör, fjärrvärme in och ut, kallvatten in, varmvatten ut, radiatorvatten in och ut, ansluter till denna "enhet".

Jag trodde radiatorsystemet och varmvattensystemet var helt separerade.

Då är det väl bara att plugga rören så länge och fylla på pannan.

Ja, den lär vara fylld med varmt vatten från fjärrvärmen för att du ska få varmvatten.

Varmvattnet produceras i en tank eller slinga som ligger inne i tanken med radiatorvatten. Så de är fysiskt avskiljda, du duschar alltså inte i radiatorvattnet... Men det måste finnas radiatorvatten över tanken/slingans nivå för att varmvattnet ska bli varmt. Har du tagit bort ett element i källaren så är väll risken stor att det inte är så.

Hehe, nej, fattar att jag inte duschar i radiatorvattnet. Inte heller i fjärrvärmevattnet :)
Antagligen har jag inte tömt så mycket tidigare gånger vi renoverat element eftersom det varit på första och andra våningen. Först nu när jag tömde i källaren som det sket sig.
Tack för hjälpen och förklaringarna, nu har man lärt sig något idag också!

Japp, då var varmvattnet tillbaka :)

X xl15 skrev:
Hehe, nej, fattar att jag inte duschar i radiatorvattnet. Inte heller i fjärrvärmevattnet :)
Antagligen har jag inte tömt så mycket tidigare gånger vi renoverat element eftersom det varit på första och andra våningen. Först nu när jag tömde i källaren som det sket sig.
Tack för hjälpen och förklaringarna, nu har man lärt sig något idag också!
Fjärrvärmevattnet brukar vara grönfärgat, så då hade du blivit grön om du hade duschat i det 😂. Men finns det inte avstängningsventiler vid /på fjv-pannan för avstängning av radiatorvattnet? Det ska man inte behöva tömma ut från pannan. Man ska endast tömma vid radiatorerna.

S StefanMJ skrev:
Fjärrvärmevattnet brukar vara grönfärgat, så då hade du blivit grön om du hade duschat i det 😂. Men finns det inte avstängningsventiler vid /på fjv-pannan för avstängning av radiatorvattnet? Det ska man inte behöva tömma ut från pannan. Man ska endast tömma vid radiatorerna.
Hyfsat trådlöst... hoppas problemet är löst...

S StefanMJ skrev:
Det bygger på om fjärrvärmevattnet har högre tryck än vattenledningstrycket. Är så i många fall men inte i alla kommuner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.