På vinden i vårt hus byggt 63 finns en takregel som hänger från takstolarna som inte finns med på husets byggritning. Någon som kan förklara vilken funktion den har? Bärighet, stabilitet eller kan tidigare ägare satt dit den för snyggts skull? Vi tycker inte den är snygg och vill helst ta bort den.

• Takregel som hänger från takstolarna på en vind, möjlig funktion oklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tänka mig att man satt dit den för att fördela lasten mellan takstolarna. Är det en likadan på andra sidan?

Vid första anblick ser det ut som en förstärkning/avväxling av takstolarna, dvs balken hänger inte i takstolarna utan att taket står på balken. Det har nog sannolikt varit en bärande linje tidigare där den vertikala regeln står. Dock ser man en konstig skarv på balken, hur ser balkens upplag ut i varje ände?

M mlkjhr skrev:
Jag kan tänka mig att man satt dit den för att fördela lasten mellan takstolarna. Är det en likadan på andra sidan?
Ja, lika på båda sidor.

Förmodligen är det för lastfördelning men man kan ju tycka att man borde satt ett upplag i gavlarna.
Ja du blev ju inte mycket klokare av detta kanske men jag skulle inte tagit bort bjälkarna utan att ha fått en säker förklaring till varför dom sitter där.

Balken sitter där för att takstolarna inte är konstruerade att klara sig själva! De är för klena utan balkarna!
Skarven beror antagligen på hur de tog upp balken och monterade den!
Att sätta lastfördelning hängande är vanligt i omkonstruktioner när man tar bort inre detaljer som försvagar konstruktionen!

Det går inte att ta bort ursprunglig konstruktion förstärka och senare ta bort förstärkningen!

Den rimligaste tolkningen är att det är en förberedd avväxling av mellanliggande takstolars högben för en eller flera takkupor som aldrig blivit byggda. Om balken har suttit där sedan huset byggdes, så talar det för den hypotesen. Likaså om det är ett kataloghus. Vill ni ta bort den måste man kontrollera takstolarnas dimensioner med hänsyn till husets breddmått, taklutning och snözon först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.