Hej!
Jag ska hänga upp ett badrumsskåp (nettovikt 12kg) och en kommod (26kg) i badrumsvägg med kakel och trippelgips bakom. Dock är jag osäker på hur jag ska fästa dessa. Om jag söker på molly för trippelgips (på Bauhaus) så hittar jag bara de som klarar upp till 45mm, medan väggen med kakel är 50mm. Räcker det med vanlig plugg givet att de är tre lager gips plus kakel? Och vad för diameter bör man i så fall välja?

Mvh
Johan

• Vägg med digital skjutmått visar tjocklek på 50,65 mm för kakel och trippelgips i badrum med rör och beslag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skjutmått mäter gipsskivans tjocklek på en vägg med flera lager, omgiven av trasigt material och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog kört på något gipsankare typ Snaptoggle till i alla fall kommoden. Man vet aldrig om någon får för sig att sitta på kommodskanten och det blir ju då ganska stor dragbelastning.

https://imexab.se/products/snap-toggle-paspack?variant=39703373873357
Du behöver dock lite utrymme bakom skivorna (48mm) för att vrida upp ankaret bakom och har man packad isolering så kan det också bli strul att vrida den rätt.

Du får köpa till lite längre m6 skuvar bara för tror dom som följer med bara är 60mm

Redigerat:
  • Gilla
johboh91
  • Laddar…
Tack, jag testar dessa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.