Hej! Jag håller på att fixa om i tvättstugan och vill nu hänga upp mitt högskåp på väggen och undrar om det håller?

Skåpet väger 25kg och är 2m högt(metod Ikea)

Huset är byggt 2017 och har antigen osb eller plywood bakom. Håller 2 skruvar?

mvh zani

Ingen? Om det är fel forum del hur ändrar jag det?

2 skruv tycker jag är för tunt. , sätt en list tex 30X30 mm i skåpet längst in i överdelen och skruva den uppifrån och borra 3st hål 5 mm och skruv in i väggen, då är det 5 fästen håller.

Edit förborra gärna med en 2 mm borr där skruven ska in , då fläkt inte bakomvarande skiva och biter bra, dra tills det känns att nu är tajt, inte för kung och fosterland.

Ska skåpet inte ha några ben? Om inte så tror jag inte det är skruvarna eller väggen som är problemet utan skåpet själv. Om du börjar lasta in grejjor så tror jag skåpet går sönder om det inte har stöd undertill.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
2 skruv tycker jag är för tunt. , sätt en list tex 30X30 mm i skåpet längst in i överdelen och skruva den uppifrån och borra 3st hål 5 mm och skruv in i väggen, då är det 5 fästen håller.

Edit förborra gärna med en 2 mm borr där skruven ska in , då fläkt inte bakomvarande skiva och biter bra, dra tills det känns att nu är tajt, inte för kung och fosterland.
Tack för hjälpen, men behöves det fast det är metallfästen (bifogar bild)

• Metallfästen i överkant av vit bokhylla som stöd för hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mlkjhr skrev:
Ska skåpet inte ha några ben? Om inte så tror jag inte det är skruvarna eller väggen som är problemet utan skåpet själv. Om du börjar lasta in grejjor så tror jag skåpet går sönder om det inte har stöd undertill.
Tänkte skippa ben så robotdamssugaren kan lätt komma under. Men om benen håller skåpet så det inte går sönder så kanske jag ska tänka om. Tack för svar.

• Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Z zaniii skrev:
Tänkte skippa ben så robotdamssugaren kan lätt komma under. Men om benen håller skåpet så det inte går sönder så kanske jag ska tänka om. Tack för svar.
En list undertill mot väggen som avlastar hjälper ju en hel del men fortfarande problem i framkant kan jag tro.

M mlkjhr skrev:
En list undertill mot väggen som avlastar hjälper ju en hel del men fortfarande problem i framkant kan jag tro.
Du har nog rätt. Tänkte inte på att underdelen kunde gå sönder. Jag drar och köper ben.

Tack för era svar

Konsoler undertill kanske kan vara en medelväg, om utrymme finns.

N nevinator skrev:
Konsoler undertill kanske kan vara en medelväg, om utrymme finns.
Hade vart ett alternativ, men tyvärr finns det inte utrymme.

Om du sätter en regel 45x45 på väggen under skåpet med 5 lite kraftigare skruv i väggen ( förborra med borr som har diameter som kärnan på skruven ) i regeln borra som skruven tjock. Då kommer skåpet att stå på den och ta upp 95 % av lasten och dom övre fästena håller emot neråt och för att skåpet inte faller ut. uppifrån.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.