1 321 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hänga Djupbrunnspump
Idag ska jag installera min pump (Einhell gc-dw 1300n) och kollar efter bra info här. Väldigt ofta ser jag att det skrivs att pumpen ska hänga i PEM slangen.
Men, i instruktionen står det väldigt tydligt att pumpen INTE får hänga i tryckledningen.
Jag är väl medveten om att min pump är den billigaste jag kunde hitta, ska användas till bevattning av trädgården. Är det bara så att det beror på vilken pump man har eller?
Men, i instruktionen står det väldigt tydligt att pumpen INTE får hänga i tryckledningen.
Jag är väl medveten om att min pump är den billigaste jag kunde hitta, ska användas till bevattning av trädgården. Är det bara så att det beror på vilken pump man har eller?
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Vad jag vet så är det standard att djupbrunnspumpar hänger i slangen, wiren finns i princip enbart där som en backup. Har haft båda mina trefas djupbrunnspumpar hängande så utan problem. Alla djupbrunnspumpar väger ordentligt mycket.HelenaEN skrev:
Idag ska jag installera min pump (Einhell gc-dw 1300n) och kollar efter bra info här. Väldigt ofta ser jag att det skrivs att pumpen ska hänga i PEM slangen.
Vår djupbrunnspump hängdes preliminärt på 120m djup i slangen i väntan på att ledning till huset skulle grävas ner. När den väl skulle lyftas upp lite för anslutning hade något rasat i brunnen så pumpen var fast. De drog och slet i timmar, först för hand sedan drog med skopan på en 5 tons grävare. Det slutade med att PEM slangen gick av på 10m djup.
Slutsats: En PEM slang håller för en enorm dragkraft och kopplingen på pumpen för mer än det.
Slutsats: En PEM slang håller för en enorm dragkraft och kopplingen på pumpen för mer än det.
Att djupbrunnspumpar hänges i slangen, är för att om det hänger i vajern så kommer slangen att bli korvig i hålet. Varje gång pumpen startar så rycker den till, är då slangen korvig så kan den och kabeln skava sönder mot väggen i hålet. Så som sägs häng i slangen ( den håller ) och vajern ska vara ca 0,5 meter längre och vara lös, är bara som säkerhet att om, gud förbjude, slangen släpper från pumpen.
Sen som en sa, pumpen fastnade och gick inte att få upp. Orsak 1 kabeln har inte dragits upp i samma takt som pumpen, korvar ihop sig ovan dito och kilar fast.. Orsak 2 En pump är konisk på topp och lossnar då en flisa i hålet, så kan även den kila fast ordentlig. I båda fallen så blir det tvärstopp att få upp pumpen. Börjar det kärva till sig så släpp ner en del och prova igen.
Sen som en sa, pumpen fastnade och gick inte att få upp. Orsak 1 kabeln har inte dragits upp i samma takt som pumpen, korvar ihop sig ovan dito och kilar fast.. Orsak 2 En pump är konisk på topp och lossnar då en flisa i hålet, så kan även den kila fast ordentlig. I båda fallen så blir det tvärstopp att få upp pumpen. Börjar det kärva till sig så släpp ner en del och prova igen.
Bommade en sak, pumpen ska hänga ca 3 meter från botten. Och vid nynedsättning kommer slangen att sträcka sig en del, kan vara flera meter om hålet är över 60 meter och det med från botten ska vara med. Hängs den 3 meter upp och sträcker sig 3 meter. Så garanterat blir det mycket skit som sugs från botten. Så se till att det finns nog med vajer och gå ut varje dag och kolla så pumpen inte hänger i den.
Klicka här för att svara