Ofta kan man klara sig med lite lägre effekt än "normen" i just ett badrum, eftersom du där har frånluftsventilation som drar till sig varm luft från resten av huset.

Dvs, OM man nu har ventilation som drar ut åtminstonde lite även när det inte är fuktigt efter en dusch.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Oljefyllning ger ingen fördel, det fungerar minst lika bra med dom som man fyller med vatten. Vatten bär värme bättre än olja.

Pompadom skrev:
Varför är det så? Blir torken inte lika varm med elpatron?
Jag var tvungen att kolla och ser nu att elpatronen som sitter i faktiskt är på 300W, det kanske ändå skulle räcka för uppvärmning. Mycket av badrummets värme tas ju ifrån övriga huset.
Vi kör ju bara med elpatron om vi vill torka handdukar på sommaren.
Det via har är Purmos grejer köpta hos rinkaby.
En nackdel med elpatronen är ju avsaknaden av termostat så den lär ju puttra på med 300W oavsett värme behövs eller inte.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Är du säker på att det saknas termostat? Jag har aldrig sett en tork med elelement som inte haft en inbyggd termostat??

elmont skrev:
Är du säker på att det saknas termostat? Jag har aldrig sett en tork med elelement som inte haft en inbyggd termostat??
Tänkte rumstermostat, inte termostat för själva torken. Lite slarvigt uttryckt av mig. Handdukstorken ska ju kunna torka handdukar även om det är 25 grader i badrummet.

Men en handdukstork kan ha en tillförd effekt på 300W eller 3000W. Det gör ingen skillnad på uppvärmingsförmågan om där inte finns tillräckligt stor yta för att överföra värmen till luften. Det enda som händer med hög tillförd effekt är att termostaten slår ifrån när torken blir för varm, eftersom den har för liten yta för att bli kyld.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Sant, men har man en tork som är designad för att funka som radiator åxå (typ den combon från rinkaby som refereras till i tråden) så är inte detta problemet. Den vi har värmer med radiatorvatten gott o väl vårt 6,5m2 badrum.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Sant, men har man en tork som är designad för att funka som radiator åxå (typ den combon från rinkaby som refereras till i tråden) så är inte detta problemet. Den vi har värmer med radiatorvatten gott o väl vårt 6,5m2 badrum.
Spännande. Hittade en Purmo elpatron på 600W hos Sigro. Vilka mått har er tork?

http://www.sigro.se/sv/purmo/purmo-elpatron-600w.php

B
Pompadom skrev:
Den var fin, finns dessutom oljefylld vilket jag inte sett någon annan tork ha.
Men jag hittar varken tillverkare eller återförsäljare.
www.comfortcircle.se
Tel: 0565-174 80

finns de inte kvar?

Pompadom skrev:
Spännande. Hittade en Purmo elpatron på 600W hos Sigro. Vilka mått har er tork?

[länk]
Purmo Flores C Handdukstork Vit 862mm

Men som sagt, vi kör den som radiator på vintern ihop med övriga radiatorer.
Sommartid slår vi bara på elpatronen när vi ska torka handdukar. Kan inte påstå att det blir varmt i badrummet när elpatronen är påslagen.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men en handdukstork kan ha en tillförd effekt på 300W eller 3000W. Det gör ingen skillnad på uppvärmingsförmågan om där inte finns tillräckligt stor yta för att överföra värmen till luften.
Köper ditt resonemang Hempularen, låter logiskt. Det lutar nu mest åt att det får bli ett element som värmekälla.
Men, frågan är hur stor yta som behövs. Torkarna verkar fungera som värmekälla när de ingår i ett radiatorsystem. Vad är skillnaden? Är elpatronerna för klena?
Jag har inte helt gett upp tanken på en tork, mest pga ren nyfikenhet och att jag tycker de smälter in bättre i badrummet. De större modellerna med många tätt sittande "ribbor" kanske kan fungera bra med rätt elpatron.
Borde maila tillverkarna i veckan för att se vad de anser om saken. Exempelvis Purmo, LVI, Nordhem och Carbe, någon mer?

Purmo och LVI. Är det samma företag? Deras produkter och hemsidor är väldigt lika.

Redigerat:
Köp en tork med stor volym.
Vår i fritidshuser värmer lätt 4m2 och den innehåller 5L vatten.
Patronen är på 300W och torken 1400*400mm i storlek.
Patronen har fem effektlägen.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Pompadom skrev:
Köper ditt resonemang Hempularen, låter logiskt. Det lutar nu mest åt att det får bli ett element som värmekälla.
Men, frågan är hur stor yta som behövs. Torkarna verkar fungera som värmekälla när de ingår i ett radiatorsystem. Vad är skillnaden? Är elpatronerna för klena?
Jag har inte helt gett upp tanken på en tork, mest pga ren nyfikenhet och att jag tycker de smälter in bättre i badrummet. De större modellerna med många tätt sittande "ribbor" kanske kan fungera bra med rätt elpatron.
Borde maila tillverkarna i veckan för att se vad de anser om saken. Exempelvis Purmo, LVI, Nordhem och Carbe, någon mer?

Purmo och LVI. Är det samma företag? Deras produkter och hemsidor är väldigt lika.
Det handlar som sagt om hur mycket metallyta som värmer luften. Även de torkar som ingår i radiatorsystem måste följa naturlagarna. Men det finns ju rejält stora torkar. Och saom sagt i ett badrum klarar man sig ofta med en radiator i underkant av vad som borde behövas i förhållande till rumsytan. Iom, att du har en tillförsel av uppvärmd luft från andra rum (om ventilationen är gjord så). Jag tror (har sagts mig) att en vattenradiator som lämnar 1 kW vid s.k låg temp system, den har nästan 10kvm plåtyta, inräknat den veckade konvektorplåten som man inte ser.

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Tänk också på risken för kondens på ev. fönster. Speciellt om du har lite större fönster. Då kan det vara bra med element under fönstren som sätter fart på luften under kalla dagar.

För jag gissar att du inte tänkt placera handdukstorken under fönstren. Hur viktigt detta är beror ju förstås på hur välisolerade fönster du har och ventilationen i rummet.

Vi råkar nämligen själva ha lite problem med kondens på fönstren i vårt badrum med golvvärme. Nu har vi dock två fullstora 11x13 2-glasfönster. Dessutom djupa fönsternischer. Kalla dagar blir det en hel del kondens när man duschar och är det riktigt kallt (under - 20) kan det även bli is nedtill. Tar lång tid att få bort. Golvvärmen är ju inte optimal här men ger ändå lite fart på luften. Tror inte det vore något vidare om vi bara hade en handdukstork.

Redigerat:
Om en handdukstork har, säg 600W som angiven effekt, men elpatronen man stoppar i enbart är på 300W så blir väl hela torkens effekt likförbannat endast 300W?
Flaskhalsen i detta fall blir elpatronen, eller? Är det som jag tror eller är jag ute och cyklar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.