1 572 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Handöverfräs:Djupinställning hackar
Hej!
har nyligen köpt en Makita rp0900 k handöverfräs. Är det normal att den 'hackar' när man vill inställa fräsdjupet respektive fräsar? Är det någonting man kan blir av med mha. några droppor olja?
tack för svaret!
har nyligen köpt en Makita rp0900 k handöverfräs. Är det normal att den 'hackar' när man vill inställa fräsdjupet respektive fräsar? Är det någonting man kan blir av med mha. några droppor olja?
tack för svaret!
Jag vet inte hur just den fräsen ser ut men om den är ny kan det tänkas att det finns någon liten grad eller dylikt som gör det trögt. Eller att dit exemplar hamnade på gränsen för tillverkningstoleransen och behöver nötas in lite.
Nu har jag aldrig behövt olja in något verktyg som kommer i kontakt med damm. Men jag skulle vara väldigt försiktig med det. Kanske hellre grafitpulver!. I pelaren brukar det sitta en fjäder som är infettad.
Efter som den är ny och det är garanti så skulle jag prata med försäljaren. Annars så skulle jag skruva isär och kolla alla ytor som har med höjdinställningen och polera dom.
Mvh Pär
Nu har jag aldrig behövt olja in något verktyg som kommer i kontakt med damm. Men jag skulle vara väldigt försiktig med det. Kanske hellre grafitpulver!. I pelaren brukar det sitta en fjäder som är infettad.
Efter som den är ny och det är garanti så skulle jag prata med försäljaren. Annars så skulle jag skruva isär och kolla alla ytor som har med höjdinställningen och polera dom.
Mvh Pär
Vet inte exakt hur det upplevs på din fräs, men Det kan vara fjädern inuti pelarna som glider mot pelaren som kan ha lite ojämnheter från svarvningen. Har sett det på en annan Makita fräs. Det blir lite bättre när det nöts in.
Tack för svaret!
kommer att avstå från olja och avvakta lite resp. använda fräsen mer.
kommer att avstå från olja och avvakta lite resp. använda fräsen mer.
Klicka här för att svara