Daniel_N Daniel_N skrev:
Låter skumt. Det har jag aldrig varit med om.
Använder du Julafräsar?

K Kane skrev:
Använder du Julafräsar?
Nej aldrig provat

H Henrik_U skrev:
Ni hade ju kunnat filmat i närbild på intressanta detaljer efteråt och klippt in detta i filmen, det hade höjt kvalitén på filmen väldigt mycket.
Tack för tipset!

Fint hus, men jag kan inte förstå varför man sätter in en bidé i badrummet.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej aldrig provat
Kanske därför du aldrig upplevt dåliga kullager på en fräs....;)

Tack för en väldigt bra film! Jag lärde mig en hel del nya trick. (y)

Är det någon som har länk till den där satsen med måttbitar från Kina som Daniel visar och säger att någon på forumet tipsat om?

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Tack för en väldigt bra film! Jag lärde mig en hel del nya trick. (y)

Är det någon som har länk till den där satsen med måttbitar från Kina som Daniel visar och säger att någon på forumet tipsat om?
Just den satsen verkar inte finnas kvar, men det finns en annan billig sats från Diesella:https://shop.otdtools.se/product/passbitsats-32-delar-tolerans-2-diesella

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vad kan en sån sats tänkas heta på engelska...om man vill leta efter den på t ex Aliexpress?

Gauge blocks

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Med risk för att fråga en grej som säkert avhandlats 100 gånger på forumet redan, men när man ser hur många olika fräsar Daniel_N langar fram i videon så undrar man ju lite ifall du kan rekommendera någon variant för en vanlig hobbysnickare?

Jag börjar bli lite trött på min CoTech som jag köpte för många år sedan för några hundringar, och är lite sugen på att byta upp mig. Jag skulle vilja ha en allround som inte kostar allt för mycket, kanske max 2000 kr men gärna mindre så jag har råd att köpa lite nya frässtål också. ;)

jag har tyvärr dålig koll på det segmentet. Förmodligen skulle jag leta en begagnad DW621/615 eller elu mof97/96 för de pengarna. 621/97 lite över 2k kanske, övriga under 1k, beroende på skick såklart.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Makitas Multifräs RT0700CX5J lockar lite. Men jag får alltid lite känslan att det är kompromisser när något är konstruerat för att funka till många olika ändamål.

Den där kommer tyvärr vara lite för klen för det ändamålet, det där är egentligen en kantfräs.

Jag tycker du ska följa Daniels råd. Jag har själv haft en Elu, kanonbra maskin.

Vilket ändamål tänker du på då Björn?

P Paxman skrev:
Makitas Multifräs RT0700CX5J lockar lite. Men jag får alltid lite känslan att det är kompromisser när något är konstruerat för att funka till många olika ändamål.
Jag har aldrig provat den. Men det har @Ola C och han har sågat den jäms med fotknölarna. Det är för min del tillräckligt för att aldrig vilja testa själv. Han kör sina maskiner mycket och han vet vad han snackar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.