Jag lämnade in en bygglovsansökan för en större komplementbyggnad måndag den 19 april. Så fullständig jag kunde utifrån de jag kunnat läsa mig till på kommunens hemsida. Även andra forum. Måndag den 10 maj, får jag på mailen ett föreläggande om att jag måste registrera en KA. Föreläggandet är daterat till sön 9 maj d.v.s. precis tre veckor från inlämnandet av bygglovet. Men mejlet skickas först på måndagen. Från vilket datum den fortsatta handläggningstiden gälla från?
Lämnade in kompletteringen enligt föreläggandet i onsdags 19 maj.

Eftersom ärendet inte är ännu komplett så har dina 10 veckor inte börjat ännu.

Enligt PBL har byggnadsnämnden på sig tre veckor att begära/förelägga komplettering från inlämningsdatumet. Nu mailade man mig detta den 22 dagen från inlämnandet av bygglovet men daterade det dagen innan vilket var en söndag. Så frågeställningen är tiden räknas från 19april eller 19 maj då den förelagda kompileringen inlämnades

O
M MickeTh skrev:
Jag lämnade in en bygglovsansökan för en större komplementbyggnad måndag den 19 april. Så fullständig jag kunde utifrån de jag kunnat läsa mig till på kommunens hemsida. Även andra forum. Måndag den 10 maj, får jag på mailen ett föreläggande om att jag måste registrera en KA. Föreläggandet är daterat till sön 9 maj d.v.s. precis tre veckor från inlämnandet av bygglovet. Men mejlet skickas först på måndagen. Från vilket datum den fortsatta handläggningstiden gälla från?
Lämnade in kompletteringen enligt föreläggandet i onsdags 19 maj.
Om du fick föreläggandet på måndagen per mejl så har kommunen inte hunnit förelägga inom den lagstadgade tidsfristen som säger att det ska göras inom tre veckor. Då bör de räkna 10 veckor från och med 19 april och inte från den dag du skickade in uppgift om KA. Detta kan du påtala för dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.