2 123 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Stadsbyggnadskontoret vill ha dimensioneringskontroll?
Hej
Skall avväxla 2 väggar. Har haft konstruktör inne som gjort ritningar, arbetsgång etc.
Förutom kontrollplan vilket är naturligt. Så vill stadsbyggnadskontoret i Sthlm ha in en sk "intyg om dimensioneringskontroll" Kontrollen ska utföras av en annan person än den som utfört dimensioneringen/ritningen.
Vad menar dom med det? Det är ju bara en enkel avväxling. Har aldrig hört om denna kontroll förut. Skall alltså ytterligare en konstruktör kolla så den först gjort rätt?
Har försökt ringa såklart... men jag har ingen handläggare tilldelad så ingen där verkar ha koll än som man kan prata med... suck.
Intyg om att dimensioneringskontroll
Underlag som intygar att dimensioneringskontrollen är genomförd i projekteringen. Intyget ska tas fram av någon annan än den som har utfört dimensioneringen.
Kontrollen bör omfatta granskning av dimensioneringsförutsättningar, bygghandlingar och statiska beräkningar i enlighet med EKS, avdelning A, §25.
Skall avväxla 2 väggar. Har haft konstruktör inne som gjort ritningar, arbetsgång etc.
Förutom kontrollplan vilket är naturligt. Så vill stadsbyggnadskontoret i Sthlm ha in en sk "intyg om dimensioneringskontroll" Kontrollen ska utföras av en annan person än den som utfört dimensioneringen/ritningen.
Vad menar dom med det? Det är ju bara en enkel avväxling. Har aldrig hört om denna kontroll förut. Skall alltså ytterligare en konstruktör kolla så den först gjort rätt?
Har försökt ringa såklart... men jag har ingen handläggare tilldelad så ingen där verkar ha koll än som man kan prata med... suck.
Underlag som intygar att dimensioneringskontrollen är genomförd i projekteringen. Intyget ska tas fram av någon annan än den som har utfört dimensioneringen.
Kontrollen bör omfatta granskning av dimensioneringsförutsättningar, bygghandlingar och statiska beräkningar i enlighet med EKS, avdelning A, §25.
Jösses, man blir ju matt. Har inget att tillföra i sak men du verkar inte vara ensam; https://www.byggahus.se/forum/threa...ntrollen-eller-hur-goer-man-den.397174/page-2
Men man undrar ju, who watches the watchmen…
Men man undrar ju, who watches the watchmen…
Bästa svaret
Det framgår i EKS att det bör vara två olika personer som granskar ett projekt.A Andreas Kneg skrev:Hej
Tyvärr har jag sätt väldigt många projekt där även enklare avväxlingar inte görs seriöst. Det finns företag på nätet som tar några få tusenlappar för att bara skriva ett dokument utan några som helst beräkningar eller underlag.
Det är därför kommunen har blivit hårdare med det kravet om två oberoende personer.
Det bör också vara en säkerhet för dig om du inte har erfarenhet av konstruktion att två parter tittar på detta som är oberoende av varandra.
Dimensioneringskontroll kan vara väldigt enkelt och allting måste inte beräknas på nytt utan tänk dig mer som en snabbare överslagsräkning på de mest kritiska delarna och även kolla indata tex.
Hoppas det löser sig för dig!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Borde inte konstruktören du har anlitat kunna hjälpa till, inte att han skall utföra kontrollen. Men han har troligen kontakt med andra firmor som brukar granska hans konstruktioner. Den här typen av kontroll har jag uppfatta är väldigt vanlig vid större mer komplicerade konstruktioner även sedan tidigare. Så det är knappast något nytt för konstruktören.
Så om man anlitar två oseriösa företag på nätet är det ok enligt kommunen? Jag förstår tanken men för de som inte vill vara seriösa så faller det rätt platt ändå.LaszloToth skrev:
Det framgår i EKS att det bör vara två olika personer som granskar ett projekt.
Tyvärr har jag sätt väldigt många projekt där även enklare avväxlingar inte görs seriöst. Det finns företag på nätet som tar några få tusenlappar för att bara skriva ett dokument utan några som helst beräkningar eller underlag.
Det är därför kommunen har blivit hårdare med det kravet om två oberoende personer.
Det bör också vara en säkerhet för dig om du inte har erfarenhet av konstruktion att två parter tittar på detta som är oberoende av varandra.
Dimensioneringskontroll kan vara väldigt enkelt och allting måste inte beräknas på nytt utan tänk dig mer som en snabbare överslagsräkning på de mest kritiska delarna och även kolla indata tex.
Hoppas det löser sig för dig!
H hempularen skrev:Borde inte konstruktören du har anlitat kunna hjälpa till, inte att han skall utföra kontrollen. Men han har troligen kontakt med andra firmor som brukar granska hans konstruktioner. Den här typen av kontroll har jag uppfatta är väldigt vanlig vid större mer komplicerade konstruktioner även sedan tidigare. Så det är knappast något nytt för konstruktören.
Hahaha, byggherren får väl granska lite vilka hen anställer. Inget ansvar ligger på kommunen 🤣mexitegel skrev:
Konstruktionsdokument med dimensioneringskontroll är ett krav i 99% av projekten vid nybyggnation av villor.H hempularen skrev:Borde inte konstruktören du har anlitat kunna hjälpa till, inte att han skall utföra kontrollen. Men han har troligen kontakt med andra firmor som brukar granska hans konstruktioner. Den här typen av kontroll har jag uppfatta är väldigt vanlig vid större mer komplicerade konstruktioner även sedan tidigare. Så det är knappast något nytt för konstruktören.
Och kanske 50% på tillbyggnader eller ombyggnader 👍
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vi får väl anta att man som byggherre inte direkt strävar efter att leta oseriösa firmor, även om de kanske är orimligt billiga.mexitegel skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men det är ju lite spännande det där med frånvaro av kontroller. Jag tänker på när Kista galleria rasade under utbyggnad, En konstruktör hade ritat en balk med 20-30m spännvidd över Hanstavägen. Men av misstag dimensionerat den av typ bilplåt, som vecklade ihop sig som ett dragspel när den belastades med betongelement. Där framgick det att samma konstrukrtionsfirma hade gjort liknande misstag tidigare vid byggandet av Hammarby Sjöstad, men den byggherren hade en kontrollirma anlitad som kontrollerade alla ritningar.
Uppenbarligen var det inget krav att ha konstruktionsgranskning när man däckar över en allmän väg (har för mig att två dog).
Uppenbarligen var det inget krav att ha konstruktionsgranskning när man däckar över en allmän väg (har för mig att två dog).
Precis, det är troligen precis just det som är en av orsakerna till att E6:an rasade i höstas.LaszloToth skrev:
Det kostar oss skattebetalare minst 1,3 Miljarder för återuppbyggnad plus närmare en miljard i ökade transport/resekostnader för de som nyttjar vägen.
Men systemet fungerar, ingen myndighet har ju gjort något fel.... Man kan bli skogstokig för mindre.
Konstruktören bad kollegan skriva ett enkelt intyg där det typ stod att allt verkar rimligt…
Känns ju lite löjligt på en enkel avväxling för en dörr men kanske mer rimligt vid större saker…
Känns ju lite löjligt på en enkel avväxling för en dörr men kanske mer rimligt vid större saker…
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag håller faktiskt inte med. Oavsett hur liten en konstruktionsändring är, så bör den granskas av någon annan än konstruktören. Sedan spelar det inte så stor roll om granskaren är nära släkting, bara granskaren har lämplig kompetens.A Andreas Kneg skrev:
Just en "enkel avväxling" skulle kunna vara lite för enkel och rutinmässig, för att konstruktören skall upptäcka den där udda punktlasten som för ned 20 ton på din avlastning.
Det är just de små "skitändringarna" som har en tendens att ställa till stora skador.
Klicka här för att svara