15 017 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Handikappanpassning vid tillbyggnad.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Du fokuserar för mycket på att du inte anser att handikappsanpassningen behövs. Den vägen kommer du inte fram.
Kommuner har under många år ställt tillgänglighetskrav, även vid ombyggnad.
Frågan här är hur man med enklaste medel kan handikappsanpassa. Och så som du beskriver huset så verkar det som att allt som krävs finns i den nya delen. Där kanske du kan be om en förklaring.
Kommuner har under många år ställt tillgänglighetskrav, även vid ombyggnad.
Frågan här är hur man med enklaste medel kan handikappsanpassa. Och så som du beskriver huset så verkar det som att allt som krävs finns i den nya delen. Där kanske du kan be om en förklaring.
Jag skulle jättegärna göra det, om det finns ett billigt "lyftbord". Men efter mitt eftersökande av "lyftbord" fick jag reda på att det måste uppfylla vissa kriterier och i och med det gick den drömmen i krasch. Om man bara behöver ett vanligt lyftbord finns det inget problem eftersom det inte kostar så mycket att hyra. Vi ska kolla vidare på vad som kan göras. Tackar för alla svar vi har fått.Tjoa skrev:
Det krävs ju bara en stroke eller trafikolycka så behövs handikappanpassningen..........Micke i skogen skrev:
Som nämnts tidigare så behöver då kommunen anpassa boendet till det ev. handikappet. Därför skall alla nybyggnader och tillbyggnader anpassas så att kommunen endast behöver bekosta åtgärder i den bef. delen.
Vill man slippa lyftanordning så får man antingen bygga så att man får plats med en ramp, eller höja tillbyggnaden till samma höjd som bef bottenvåning.
Nu är ju utbyggnaden byggd så det finns inte mycket att göra. Vi kanske kan hitta ett begagnat lyftbord, hoppas bara kommunen köper det.volvo skrev:Det krävs ju bara en stroke eller trafikolycka så behövs handikappanpassningen..........
Som nämnts tidigare så behöver då kommunen anpassa boendet till det ev. handikappet. Därför skall alla nybyggnader och tillbyggnader anpassas så att kommunen endast behöver bekosta åtgärder i den bef. delen.
Vill man slippa lyftanordning så får man antingen bygga så att man får plats med en ramp, eller höja tillbyggnaden till samma höjd som bef bottenvåning.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Nu förstår jag inte, har ni byggt innan bygglovet var beviljat?
Jag förstår fortfarande inte varför man behöver handikappanpassbar tillgång till den gamla delen. Är det för att vardagsrummet finns i den gamla delen? För då kan ni kalla vardagsrummet allrum eller bilbliotek eller tv-rum och er sovrum i den nya delen för vardagsrum/sovrum. Då finns enligt mig allt som behövs för ett handikappad liv i den nya delen, och borde man inte behövas tillgång till den gamla delen.Micke i skogen skrev:Om jag förklara hur hela huset ser kanske.
Jag börjar med gamla delen, källarvåning innehåller duschrum, tvättstuga och grabbens rum, i övervåning finns vardagsrum, toalett (ej handikappanpassad) och ett kök.
Nya delen, Morsans del (sovrum, kök, tvättstuga/toalett och dusch), sovrum för mig och sambon samt att vi har skilda hallar. Vi har tillgång till morsans del via en innerdörr. Övre plan är en isolerad vind med lutande tak.
Men då är det viktig att man bara har ett address
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Nu låter det ju lite som att det är ett svartbygge, då kanske kommunen tar till en mer nitisk hållning till regelverket.
Jag ska köpa en lägenhet som måste byggas om, det har tidigare varit en lokal och nu ska det bli en bostadsrätt. Nu har "lägenheten/lokalen" en trappa som är cirka 1 meter hög som ansluter till badrummet. Jag vill inte bygga ytterligare en till badrum som ska ligga på bottenplanen. Jag undrar nu om man kan få bygglov och bli godkänd på besikningen om jag handikapp-anpassar lägenheten och sätter en lift som är kopplat till badrumet som ligger cirka 1 meter ovan på bottenplanen?
Kan man sätta in en lift som sammankopplar badrummet med bottenplanen? och på så sätt skippa bygga ytterligare en till toalett i bottenplanen?
Tack i förhand!
Kan man sätta in en lift som sammankopplar badrummet med bottenplanen? och på så sätt skippa bygga ytterligare en till toalett i bottenplanen?
Tack i förhand!
Nu vart det nästan spännande! Har tillbyggnaden redan gjorts? Före bygglovet? Då är det väl ett svartbygge, då lär man inte ligga bra till hos kommunen utan då gäller det verkligen att tassa runt och verkligen göra bra lösningar som kommunen uppskattar!
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fy attans bananer för sådant förmynderi. Varför inte kräva att huset utrustas med respirator också? Det kan ju hända att TS får polio eller att någon dylik person köper huset? Eller varför inte ha taklyftar över sängarna och för all del soffan också? Bara utifall. Så slipper ju kommunen punga ut.
Ibland petar kommun/stat i sådant som de inte har att göra med och man undrar vad man betalar skatt för...
Ibland petar kommun/stat i sådant som de inte har att göra med och man undrar vad man betalar skatt för...
Ja, man kan ju undra hur myndigheterna tänker. Som jag fattat det så har det gått ungefär så här:
1: Staten bestämmer att kommunerna måste betala handikappanpassning av hus ifall någon i huset blir handikappad.
2: Kommunerna vill givetvis inte göra det så de utnyttjar sin makt med bygglov så att det krävs att alla nybyggen och ombyggen måste handikappanpassas.
3: Alla husbyggare/ombyggare tvingas betala för ett eventuellt behov som förhoppningsvis aldrig behövs. Tänk även på att många hus antagligen fungerar för handikappade utan att uppfylla alla krav som finns för alla eventualiteter.
Så istället för att ta kostnaderna för de fall där det verkligen behövs så kör man med någon form av kollektiv bestraffning.
1: Staten bestämmer att kommunerna måste betala handikappanpassning av hus ifall någon i huset blir handikappad.
2: Kommunerna vill givetvis inte göra det så de utnyttjar sin makt med bygglov så att det krävs att alla nybyggen och ombyggen måste handikappanpassas.
3: Alla husbyggare/ombyggare tvingas betala för ett eventuellt behov som förhoppningsvis aldrig behövs. Tänk även på att många hus antagligen fungerar för handikappade utan att uppfylla alla krav som finns för alla eventualiteter.
Så istället för att ta kostnaderna för de fall där det verkligen behövs så kör man med någon form av kollektiv bestraffning.
