O
H hul skrev:
Så mycket fel så man knappt vet vart man ska börja.
Men uppenbart är du inte i branschen.

Inte tar byggbolagen fram detaljplanen, de borde du väl ändå veta?
Själv skulle jag vilja veta vilken bransch du tillhör, för inte tillhör du byggbranschen. För du har uppenbarligen väldigt dålig koll
Men nu börjar du blanda in massa politik och då är vi så långt ifrån trådens ämne så det blir nästan komiskt!
Jag vill fortfarande veta vad du bygger dina 10kvm på?

Men när det gäller detaljplan och bygglov så är det som du säger! Vi har även där den största boven till varför det inte byggs mer. Just för att kommunerna tolkar allt olika

• Gilla
1
  • Laddar…
Hemmakatten
Det finns naturligtvis från början en önskan från kommunen att bebygga ett visst område med en viss typ av bostäder. Men det är därefter ganska vanligt att byggbolagen ritar förslag på detaljplan utifrån kommunens hållpunkter.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
H
O Odjuret skrev:
Själv skulle jag vilja veta vilken bransch du tillhör, för inte tillhör du byggbranschen. För du har uppenbarligen väldigt dålig koll
Men nu börjar du blanda in massa politik och då är vi så långt ifrån trådens ämne så det blir nästan komiskt!
Jag vill fortfarande veta vad du bygger dina 10kvm på?

Men när det gäller detaljplan och bygglov så är det som du säger! Vi har även där den största boven till varför det inte byggs mer. Just för att kommunerna tolkar allt olika
Jobbat i byggbranschen hela mitt liv utbildad civilingenjör. Din tur?

Politik är ju iof ganska väsentlig del eftersom de till stor del handlar om politik.

10 kvm var ett exempel som sagt.
Men i ett projekt så säger vi att snitt lägenheten ligger på 65 kvm så hade man utanproblem kunnat minska lägenheterna med 10 kvm om man inte hade så prunka krav som de finns idag.

H
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det finns naturligtvis från början en önskan från kommunen att bebygga ett visst område med en viss typ av bostäder. Men det är därefter ganska vanligt att byggbolagen ritar förslag på detaljplan utifrån kommunens hållpunkter.
Nej de är bara kommun som får ta fram en detaljplan

S
H hul skrev:
japp byggbolag kan få lämna in en egen ritning på ett område. dock brukar kommun ha sista ordet

Hemmakatten
Ja, det är bara kommunen som får ta beslut om detaljplan, det är riktigt.

Men innan man beslutar om detaljplan är det en lång sträcka. Framförallt vill inte kommunen ta fram en detaljplan om ingen vill bygga tex ett lägenhetsområde.Man har därför kontakt med olika intresserade byggare, gör en överenskommelse om tex 3-400 lägenheter. Efter det så ritar byggföretaget upp området,, presenterar förslag på detaljplan och utformar lägenheterna. Allt detta förstås för att man inte går in i projekt som inte är lönsamma i slutänden.

• Gilla
1
  • Laddar…
H
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ja, det är bara kommunen som får ta beslut om detaljplan, det är riktigt.

Men innan man beslutar om detaljplan är det en lång sträcka. Framförallt vill inte kommunen ta fram en detaljplan om ingen vill bygga tex ett lägenhetsområde.Man har därför kontakt med olika intresserade byggare, gör en överenskommelse om tex 3-400 lägenheter. Efter det så ritar byggföretaget upp området,, presenterar förslag på detaljplan och utformar lägenheterna. Allt detta förstås för att man inte går in i projekt som inte är lönsamma i slutänden.
De är kommun som tar beslut om detaljplan.

De är inte byggare utan byggherrar som medverkar vid framtagandet

S
H hul skrev:
De är kommun som tar beslut om detaljplan.

De är inte byggare utan byggherrar som medverkar vid framtagandet
byggaren kan även vara byggherren. likadant som ett fastighetsbolag kan vara byggherre

H
Dom medverkar i form av byggherre

Min fru bodde under studietiden i ettstudentrum med groteskt stort badrum i förhållande till resten av rummet. Det var inte till någon glädje för henne attbadrumet tog så stor del av boytan.

I ett studentboende jag bodde i resulterade reglerna att de på översta våningen hade två toaletter per person. Gissa om de extra toaletterna någonsin användes (mer än som jäsrum).

Det är inget snack om att reglerna ökar kostnaden. Om det är värt det kan debatteras.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Ja, i min kommun är det i alla fall byggbolaget som tar fram förslag till detaljplan som sedan kommunen fastslår - om det överensstämmer med kommunens intentioner så där har Hemmakatten rätt. Det är kostsamt att ta fram detaljplan.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Min fru bodde under studietiden i ettstudentrum med groteskt stort badrum i förhållande till resten av rummet. Det var inte till någon glädje för henne attbadrumet tog så stor del av boytan.

I ett studentboende jag bodde i resulterade reglerna att de på översta våningen hade två toaletter per person. Gissa om de extra toaletterna någonsin användes (mer än som jäsrum).

Det är inget snack om att reglerna ökar kostnaden. Om det är värt det kan debatteras.
ja. student boende är speciellt.

H
yonna yonna skrev:
Ja, i min kommun är det i alla fall byggbolaget som tar fram förslag till detaljplan som sedan kommunen fastslår - om det överensstämmer med kommunens intentioner så där har Hemmakatten rätt. Det är kostsamt att ta fram detaljplan.
Byggherre du blandar ihop begreppen

S
H hul skrev:
Byggherre du blandar ihop begreppen
ett byggbolag kan vara byggherre

• Gilla
yonna
  • Laddar…
H
SBH skrev:
ett byggbolag kan vara byggherre
Jo absolut men de är fortfarande som byggherre man är delaktig i processen inte som entreprendbolag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.