17 850 läst ·
268 svar
18k läst
268 svar
Handikappanpassning när man bygger hus
Nä det är bara onödiga kostnader...Hemmakatten skrev:
Jag genomgick en större ryggoperation I våras. Väldigt glad att vi inte har några trösklar, också glad över att dörrarna är tillräckligt breda så man kom in med kryckor i båda händerna. Även glad att vårt duschutrymme är så stort att det fick plats med en duschstol med karmar, likaså att vi kunde ställa en högre toastol med karmar över toan.
Nu är jag okej och behöver inga hjälpmedel. Men oj vad glad jag är att det fanns byggkregler när vi byggde huset 2006.
för du vill inte förstå.O Odjuret skrev:
jag har aldrig sagt att man inte ska tillgänglighetsanpassa till dom som behöver.
Utan att de måste finnas bättre sätt än hur vi gör de nu.
Ett förslag från min sida var då att man avsätter till en fond när man bygger och när de behövs anpassas så tar man från fonden. skulle bli mycket billigare.
Kommer lösa många bostadsprojekt med.
man kommer kunna bygga mycket mer lägenheter på samma yta, folk kommer få större frihet att välja själv när man bygger nytt.
lägenheten kommer framför allt bli billigare så folk har råd att köpa/hyra dom.
Jo tack, Odjuret, fick en lungemboli precis efter operationen och lite annat och har lyckats bli sjuk en månad i en eländig öron/näsa/hals-infektion så rehaben har blivit lidande så jag har fortfarande ganska ont. Men nu är jag nästan bra så från nästa vecka blir det full fart på gymmet. 
du har ingen verklighetsuppfattningH hul skrev:för du vill inte förstå.
jag har aldrig sagt att man inte ska tillgänglighetsanpassa till dom som behöver.
Ett förslag från min sida var då att man avsätter till en fond när man bygger och när de behövs anpassas så tar man från fonden. skulle bli mycket billigare.
man kommer kunna bygga mycket mer lägenheter på samma yta, folk kommer få större frihet att välja själv när man bygger nytt.
Det är väl kraftigt off-topic, men det finns gott om exempel där tillgänglighetskraven orsakar mer skada än nytta.
Jag har tex en kompis som är arkitekt och han fick precis nedslag på ett äldreboende de ritat, därför att tillgänglighetskraven bara uppfylls för de boende, inte för vårdarna. En rullstolsbunden äldre ska alltså kunna skötas om av en rullstollsbunden vårdare, vilket gör att kraven på svängradier mm blir enorma.
Lunds kommun antog ett policydokument för några år sen om att alla nybyggen bör följa den utökade nivån på tillgänglighetskrav. Det innefattar såna saker som att man ska kunna dusch ifrån en sjuksäng bl.a, så duschutrymmen måste vara stora nog för en vårdare ska kunna rulla in och vända en säng där. Eftersom det är policydokument och bör-regler så vet jag inte om det haft nån praktisk effekt än dock.
Jag har tex en kompis som är arkitekt och han fick precis nedslag på ett äldreboende de ritat, därför att tillgänglighetskraven bara uppfylls för de boende, inte för vårdarna. En rullstolsbunden äldre ska alltså kunna skötas om av en rullstollsbunden vårdare, vilket gör att kraven på svängradier mm blir enorma.
Lunds kommun antog ett policydokument för några år sen om att alla nybyggen bör följa den utökade nivån på tillgänglighetskrav. Det innefattar såna saker som att man ska kunna dusch ifrån en sjuksäng bl.a, så duschutrymmen måste vara stora nog för en vårdare ska kunna rulla in och vända en säng där. Eftersom det är policydokument och bör-regler så vet jag inte om det haft nån praktisk effekt än dock.
Snälla, kan vi återgå till frågan och bli vuxna igen?
På vilket sätt skulle det bli billigare att skapa en fond som måste administrsteras hela tiden? Samt vilken summa skulle läggas där i? Hur löser detta problemet att det är dyrt med handikappskraven? Att lgh är dyra idag beror inte på handikappskraven utan pga av marknaden. Hur små badrum skulle du vilja bygga?H hul skrev:för du vill inte förstå.
I din iver att spara massa pengar åt byggarna så missar du den mänskliga biten. Dels de exempel vi fått i tråden om folk har haft glädje av att har de krav som finns när något inträffar och sist folk vill inte ha hur små badrum som helst. Och då dyker det upp ett annat problem, om folk inte vill ha de lägenheter som byggs så kommer priserna på lgh att sjunka väldigt mycket. Vilket resulterar en väldigt låg vinst! Och det är inte byggarna intresserade av. (för det måste röra sig om väldigt små badrum för att man ska kunna spara pengar
Vilka lgh skulle anpassas redan vid bygget? Hur fungerar det ihop med att man inte ska låsa nån ute från samhället?