17 850 läst ·
268 svar
18k läst
268 svar
Handikappanpassning när man bygger hus
H hul skrev:
Men säg inte att bara anpassningar strular till planlösningar. Finns så mycket annat som spelar inH hul skrev:Vad pratar du om?
2kvm va storlekar du pratade om.
Självklart skulle hyran minska avsevärt om man reducerade kvm. Hyran sätts efter ett kvm pris.
Om allt annat lika och man gör badrummet större så blir lägenheten större ja, de är ganska självklart.
Men självklart kan man minska övriga rum med och tjäna ytterligare kvm där. De blir många tusenbilligarw i hyra per månad.
Hade du varit i branschen hade du vetat hur svårt de är vis nybyggen att få till lägenheter efter alla krav som finns.
Planlösningar blir ofta väldigt dumma och snedvridna pga av alla krav och de är arkitekter som första att skriva under på.
nä så fungerar inte hyror, hyror förhandlas fram men baseras på kvm på lägenheterna m.m.O Odjuret skrev:Jag pratade om det jag pratat om hela tråden... Ett badrum måste vara minst 165x210cm för att vara godkänt. Är det verkligen så otroligt dyrt att fixa till?
Men du verkar mer bry dig om människan, att det blir för dyrt. Men ändå glömmer du bort alla andra!
Så hyran sätts efter kvm pris på kostnaden för bygget. Tja jag har ingen pejl på nybyggen och hyressättning mer än att vi ännu inte har marknadshyror.
Kostnaden för bygget har inget med hyran att göra klart.
Ja de är en stor del, alla kvm man kan spara är en stor kostnadsbesparing för slutkunden i hyra. Det är fakta som du har sätt på mina exempel. Ett par tusen mindre i hyra hade gjort att många mer hade haft råd att bo.
De är självklart inte bara badrummet man kan spara in kvm på utan finns ju massa regler som är ganska tveksamma enligt mig.
Om man då kunde få lätta på dessa reglerna så hade vi löst många problem.
I ett projekt så kunde man ju haft hälften helt tillgänglighetsanpasst och hälften besöksanpassat eller liknande. Finns säkert många bra alternativ.
jo men många regler kan ju vara felaktiga och rent utav dumma.SBH skrev:
De är ju därför man ändrar reglerna med tiden för man inser bättre.
Vi har ju inte samma regler nu som för 50 år sedan?
vad beror de på?, självklart att vi kommit på nya saker.
och om 50 år kan jag garantera att vi har andra regler för boende kommer då ställa helt andra krav på sitt boende mot idag
Handikappskraven är ju gjorda både för dom inte behöver assistans till som kräver ett team.Nyfniken skrev:
Nedan är en del regler som borde kunnas för de går till överdrift.
-Krav på att de finns en vägg mellan kök och vardagsrum
-Krav på att alla kök måste ha fönster.
-Krav på kapphylla med fritt mått 1700 millimeter framför.
-Krav på åtkomst till tvättmaskin och torktumlare
-Krav på möjlighet att avskilja kök från vardagsrum för lägenheter över 55 kvadratmeter.
-Krav på tyst sida för 50 procent av bostadsrummen i lägenheter över 35 kvadratmeter
Hade man sett över dessa och självklart finns de massor mer så hade man kunnat bygga mycket mer effektivt, utnyttjat ytor bättre, byggt mer lägenheter på samma yta, byggt miljövänligare m.m.
tror ändå många tänker i slutändan bättre med liten toalett än ingen bostad alls?
-Krav på att de finns en vägg mellan kök och vardagsrum
-Krav på att alla kök måste ha fönster.
-Krav på kapphylla med fritt mått 1700 millimeter framför.
-Krav på åtkomst till tvättmaskin och torktumlare
-Krav på möjlighet att avskilja kök från vardagsrum för lägenheter över 55 kvadratmeter.
-Krav på tyst sida för 50 procent av bostadsrummen i lägenheter över 35 kvadratmeter
Hade man sett över dessa och självklart finns de massor mer så hade man kunnat bygga mycket mer effektivt, utnyttjat ytor bättre, byggt mer lägenheter på samma yta, byggt miljövänligare m.m.
tror ändå många tänker i slutändan bättre med liten toalett än ingen bostad alls?
men läser du inte tråden.SBH skrev:
Tror du någon i tråden inte vet om det eller, det är ju inte de vi argumenterar om.
De vi argumenterar om är ju om man inte borde göra avsteg från en del av kraven eller lätta på dom för att kunna bygga billigare och effektivare.
Eller om man kan hantera problemet på annat sätt.
du måte hänga med vad vi pratar om iaf
Du ville få bort kvm så du kan minska hyran.H hul skrev:men läser du inte tråden.
Tror du någon i tråden inte vet om det eller, det är ju inte de vi argumenterar om.
De vi argumenterar om är ju om man inte borde göra avsteg från en del av kraven eller lätta på dom för att kunna bygga billigare och effektivare.
Eller om man kan hantera problemet på annat sätt.
du måte hänga med vad vi pratar om iaf