T
E Eld skrev:
Falshyvlarnas anhåll har troligen gått skilda vägar vid arvsskiften pga att de inte suttit ihop. Sedan har anhållen slängts för att man inte förstod vad det var. Sedan kan man lägga till att 78orna oftast använts till justering av fönster och dörrar utan behov av något anhåll. Det är nog väldigt begränsad tillgång till lösa anhåll på marknaden, de flesta har slängts. Vill man ha anhåll till sin 78 så måste man se till att det finns med vid inköp.
Ja, det var nog lite det jag misstänkte.
Jag har anhåll till mina men har sett flera annonser för 78or utan och funderar på att skaffa en till för att ha på landet så jag slipper ta med en dit.
Såg att Peter Sellers hade ett inlägg om att göra om en 78a till en skrubbhyvel så det kan ju också vara ett användningsområde om man ramlar på en billig. :)

Hur plan sulan behöver vara beror på hur tunna spånor man vill kunna hyvla. För de flesta räcker det med hålla sig inom 0,05 till 0,1 mm. Dessutom är det bara framändan, precis framför hyveljärnet och bakändan som absolut behöver vara i samma plan. Resten är inte så noga. Med det sagt är det ytan precis framför hyveljärnet som slits hårdast. Det märks framförallt på trähyvlar.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
En gammal utsliten putshyvel av trä år också utmärkt att göra om till skrubbhyvel. Eller varför inte köpa den hyvel som i Sverige traditionellt användes istället för skrubbhyvel. Oxhyveln. Det finns hur många som helst att köpa hur billigt som helst.

Rent generellt kan man säga att folk sätter samma pris på en fullt användbar trähyvel och en som bara kan användas till ved. Så man måste välja och vraka.

T
E Eld skrev:
En gammal utsliten putshyvel av trä år också utmärkt att göra om till skrubbhyvel. Eller varför inte köpa den hyvel som i Sverige traditionellt användes istället för skrubbhyvel. Oxhyveln. Det finns hur många som helst att köpa hur billigt som helst.

Rent generellt kan man säga att folk sätter samma pris på en fullt användbar trähyvel och en som bara kan användas till ved. Så man måste välja och vraka.
Ja, en trähyvel skulle kunna vara ett alternativ. Jag har en äldre skrubbhyvel av trä med blad gjort av en gammal uttjänt fil. (tillverkad i USA av en son till en svensk utvandrare, filen var med i lasten från Sverige i början av 1900-talet så det är en lite kul historia)
Eftersom jag inte har så mycket praktisk erfarenhet av trähyvlar och inställningen av dem med hammare/klubba så har den blivit stående men det kanske är dags att ta fram den och börja träna. :)

Oxhyvlar har jag sett men aldrig provat, jag har nog trott att de är tvåmansverktyg så jag har aldrig tänkt tanken att använda dem ensam.

Intressant tråd och även om hyvlar är rätt tidlösa verktyg, finns det en del intressanta spaningar att göra i tråden som spänner över tre decennier.

Ehandeln har verkligen utvecklats, vilket jag i och för sig borde veta som jobbar med det. 2008 låg fortfarande USA, Kanada och till och med Tyskland rätt långt bort, men nu är det knappt så att jag tänker på vilket land jag handlar ifrån eller känner någon oro för om det skulle funka.

Kul att se att Qangsheng, Luban och Juuma kom in halvvägs in i tråden som något nytt och märkligt och nu är det också en självklar del av utbudet.

Daniel skrev 2008 "Kan inget om de här sakerna, men det är kul att lära sig" och vi kan väl konstatera att har lärt sig en hel del sedan han skrev det.

Mattias var lika hjälpsam och nördigt påläst då som nu, vilket vi är väldigt tacksamma för.

Verktygsslipning är fortfarande lika mycket religion som vetenskap.

Råden från östra rikshalvan om att köpa begagnad kvalitet är även de oförändrade.

Teams och hemmakontor gör att jag kan läsa en lång tråd och skriva ett menlöst spaningsinlägg på arbetstid, medan mina kollegor ser och tror att jag sitter och arbetar. Tveksamt om det är en bra utveckling...

• Gilla
  • Haha
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.