Fick lite tid att testa igår. Funkade bra, lite annorlunda att jobba med men det märks att det är ett system som funkar. Testade på lite stenhård svår ask. Över förväntan bra. Avverkar bra och är inte svår att ställa. Har inte fått min lilla träklubba så jag ställde med en gammal stor trähammare. Ska nog slipa bladet lite också, eventuellt med lite avgradning mot kanterna.
Funkade bra även på det svåra träet.
Funkade bra även på det svåra träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipade bladet idag, blev duktigt vasst. Lättslipat och stabilt blad. Slipade även bladet på en ny Juuma putshyvel. Lite skillnad i kvalitet, även om Juuman också vart riktigt bra sen. Hyvlade en hel del idag, börjar gilla japanen skarpt. Att småjustera den med den lilla trähammaren jag köpte till börjar kännas rätt intuitivt. Nästan enklare och snabbare än att ställa Juuman... Kändes faktiskt både enklare och snabbare många gånger.
För tillfället är min gamla Stanley bailey 3a min favorit, för det är den enda som funkar. Har en Esteel 4 som är i smådelar, ser ut att vara identisk med Stanleyn, kan hända jag kommer att gilla den mera eftersom den har flat sula istället för en massa spår.
Nån som vet något om dessa Esteel hyvlar annars, är det kvalité?
Nån som vet något om dessa Esteel hyvlar annars, är det kvalité?
Redigerat:
Klicka här för att svara