Vet inget om just dessa hyvlar men det är absolut möjligt att en dålig hyvel är helt oanvändbar för vilket snickeri som helst. Hyvlar kräver väldigt vassa stål, goda kunskaper om inställning samt handlag för själva hyvlingen och kunskap för att kunna "läsa träet". Har man inte detta är det menlöst att handhyvla, då är det bättre att kombinera tex elhyvel och slipmaskin...Helioz skrev:
Jag är nog mer för att köpa en begagnad hyvel (jag gillar inte trä, men det är en smaksak) och uppgradera med ett modernt blad. De är generellt sett tjockare och kraftigare vilket - allt annat lika - brukar ge ett bättre resultat. Jag är mycket glad för mina gamla stämjärn men på hyvelstålssidan anser jag att det har blivit en utveckling till det bättre.nanowire skrev:
Nyare Stanley har jag testat, ingen höjdare.Helioz skrev:Slöjd-detaljer har ju också hyvlar som är betydligt mer prisvärda för runt 250-500:- vilket är max vad jag kan tänka mig betala för ett så enkelt verktyg. Har god erfarenhet av kvalitén på övriga verktyg som slöjd-detaljer säljer så dessa borde väl funka riktigt bra för en vanlig hemmafixare.
Stanley och Ambika är märkena, något som testat dessa?
[länk]
[länk]
[länk]
Intressant diskussion, tack för alla inputs kring de produkter jag länkat. Kan det alltså vara så att just handhylvar är ett av de få verktyg där grundfunktionen inte uppnås om man köper för billigt? Jag kan inte komma på något annat verktyg där detta är fallet. Även de absolut billigaste elverktygen från rusta/öob/lidl klarar ju av sin grundfunktion och de är betydligt mer komplexa mekaniskt jämfört med en hyvel.
Det är ju inte jättestor skillnad på priserna. Så då kanske Quangsheng är ett bättre köp. Dock har rutlands ganka ofta kampanj där man kan spara ett par hundralappar. Och då tror jag att det kan vara värt det. Jag har en putshyvel(nr4) och en stöthyvel från Qiangsheng och tycker de fungerar bra. Nu har jag för all del aldrig använt någon lie nielsen eller veritas, så jag har ju inte mycket att jämföra med i den änden av skalan. Men det är som sagt stor skillnad från den billiga från bauhaus.Ola C skrev:
Det är väl även så med andra eggverktyg (beror på vad man lägger in i grundfunktion). Skulle inte byta mina svindyra kocknivar mot ICAs. Har ett riktigt bra gammalt stämjärn från Eskilstuna. Stor skillnad mellan ett plåtsvärd och ett samurajsvärd.Helioz skrev:Intressant diskussion, tack för alla inputs kring de produkter jag länkat. Kan det alltså vara så att just handhylvar är ett av de få verktyg där grundfunktionen inte uppnås om man köper för billigt? Jag kan inte komma på något annat verktyg där detta är fallet. Även de absolut billigaste elverktygen från rusta/öob/lidl klarar ju av sin grundfunktion och de är betydligt mer komplexa mekaniskt jämfört med en hyvel.
Det finns några kina tillverkade hyvlar. Man undrar om det är samma fabrik. Woodriver och Quangsheng är i alla fall från samma fabrik.
Jag tänker så här att det är i alla fall tusen spänn det rör sig om och att då köpa ett märke som jag inte riktig har koll på för att det skulle vara någon eller några hundralappar billigare känns lite vågspel. När man vet att det lite dyrare är väldigt bra. Bara att googla fram recensioner.
Jag tänker så här att det är i alla fall tusen spänn det rör sig om och att då köpa ett märke som jag inte riktig har koll på för att det skulle vara någon eller några hundralappar billigare känns lite vågspel. När man vet att det lite dyrare är väldigt bra. Bara att googla fram recensioner.
Min billiga knivar och stämjärn blir precis lika vassa som mina dyra, enda skillnaden är att eggen inte håller lika länge eftersom stålet är mjukare. Om de är lika vassa så kan ett billigt stämjärn göra allt som ett dyrt kan är min erfarenhet (jobbar främst i furu). Tycker att detta även borde gälla hyvlar men så är tydligen inte fallet?Akahigi skrev:
Ja inte vet jag. Håller inte med dig riktigt om knivar och stämjärn, men jag vet ju inte vad du harHelioz skrev:Min billiga knivar och stämjärn blir precis lika vassa som mina dyra, enda skillnaden är att eggen inte håller lika länge eftersom stålet är mjukare. Om de är lika vassa så kan ett billigt stämjärn göra allt som ett dyrt kan är min erfarenhet (jobbar främst i furu). Tycker att detta även borde gälla hyvlar men så är tydligen inte fallet?
Ska själv försöka jobba i hårdare trä än furu, har förstått att det kan vara tjurigt då...
Självklart är det så Helioz att man kan få nästan vilket bondjärn som helst att bli vasst medans stål som är tillverkat för egg verktyg håller skärpan längre.
Men det handlar inte bara om stålets kvalitet tyvärr utan det är en del parametrar som påverkar funktionen.
Pär
Men det handlar inte bara om stålets kvalitet tyvärr utan det är en del parametrar som påverkar funktionen.
Pär
Kollade lite på de här, vilket är instegsmodellerna från Tsunesaboro (vilket ska vara bra japanska hyvlar):
http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=339_514_515_543
Blir 850kr
Kliver man upp till 1000kr:
http://www.toolsfromjapan.com/store...t_info&cPath=339_514_515_541&products_id=1526
Osv...
http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=339_514_515_543
Blir 850kr
Kliver man upp till 1000kr:
http://www.toolsfromjapan.com/store...t_info&cPath=339_514_515_541&products_id=1526
Osv...
Inte riktigt sant enligt min erfarenhet. Jag har råkat ut för både borrmaskiner och vinkelslipar som har rasat så snabbt att inte med bästa vilja i värden kan påstå att grundfunktionen uppnåddes. Samma sak med handverktyg. (Skruvmejsel som vred sig som en korkskruv, splittrad ringnyckel, tång som faller i bitar, etc.)Helioz skrev:Intressant diskussion, tack för alla inputs kring de produkter jag länkat. Kan det alltså vara så att just handhylvar är ett av de få verktyg där grundfunktionen inte uppnås om man köper för billigt? Jag kan inte komma på något annat verktyg där detta är fallet. Även de absolut billigaste elverktygen från rusta/öob/lidl klarar ju av sin grundfunktion och de är betydligt mer komplexa mekaniskt jämfört med en hyvel.
En handhyvel måste ha rak sula och ett riktigt vasst järn som sitter fast där man justerat in det samt en spånöppning inom rimliga gränser. Om det finns en spånklaff så måste den sitta tight mot järnet så att det inte fastnar spånor där. Dessa krav innebär att hyveln måste vara ganska precist bearbetad eller att man utför den slutbearbetningen själv.(Det blir också väldigt tröttsamt om stålkvaliteten i järnet är dålig så att järnet måste skärpas stup i kvarten.) Om kraven inte är uppfyllda så kommer "motorn", (du som försöker använda den), inte orka med eländet utan tröttna och kasta den i ett hörn. I så fall blev ju den hyveln en riktigt dålig affär.
En gammal (inte ny!) Stanley eller Record, eller en Anchor eller Esteel på tradera är bra val. Kostar inte mer än Biltemas men är garanterat bättre. Det blir inte mycket bättre än en väl inställd och välslipad äldre Stanley/Record/Anchor imho. Man behöver inte peta i feta Hock järn - min personliga erfarenhet är att det fungerar bättre med det tunnare orginalstålet. Jag har Hock järn i stl 3, 5, 7 med spånbrytare om någon är intresserad (efter vad jag just skrev)
Woodchuck
Woodchuck