Akahigi skrev:
Jag måste nog köpa nytt så jag är säker på att det funkar, måste börja producera :)
Visst, men du får lov att gå upp till Quangsheng-nivån eller dyrare om du skall vara någorlunda säker på att inte få något som fungerar sämre än en gammal Stanley/Anchor motsv. De blir bättre med tiden och är i princip outslitliga.

Woodchuck

Akahigi
woodchuck skrev:
Visst, men du får lov att gå upp till Quangsheng-nivån eller dyrare om du skall vara någorlunda säker på att inte få något som fungerar sämre än en gammal Stanley/Anchor motsv. De blir bättre med tiden och är i princip outslitliga.

Woodchuck
Tänker jag ska testa en japanare, gillar idéen med att hyvla mot sig. Verkar vara ok prismässigt också.

Kul. Jag har ingen erfarenhet av japanska hyvlar, men stämjärn och sågar brukar funka bra,

Woodchuck

Tänk att jag missat fyra sidor inlägg om handhyvlar:) För er som undrar om skilnaden mellan Lie-Nielsen och kinahyvlar har skrivit lite på min blogg: http://hyveldoktorn.se/?p=414
/B

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Akahigi
bengtn skrev:
Tänk att jag missat fyra sidor inlägg om handhyvlar:) För er som undrar om skilnaden mellan Lie-Nielsen och kinahyvlar har skrivit lite på min blogg: [länk]
/B
Hade jag faktiskt redan hittat och läst ;)

Du kanske är populärare än vad du vet :)

Såja bengt ta ett djupt andetag så skall du se att det känns lite bättre.

Pär

Akahigi
Blev en sådan här beställd:

"Maboroshi" Kanna, 70mm. -#1 Blue steel, Uradashi-fuyoh- (3650011770)
Dai grain orientation Oi-masame. Corner/rift cut.
Blade bedding angle Temperate hardwoods, 42° (oak, maple, etc.)
Dai/body length Standard specified length.
Mouth insert Ebony screw adjustable insert.
Extra dai/body Not required.

Från toolsfromjapan: http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=339_514_515_537

Grymt trevligt med japanska hyvlar.
Om man tycker det är bökigt med alla dessa västerländska hyvlar så är det ingenting mot Japanska eller Kinesiska.:)
Nu har du köpt en fin hyvel som kommer färdig vilket tydligen inte alls är fallen från många tillverkare av hyvelkroppar. Och att trimma in en japansk hyvel verkar vara mer komplext än att fixa en metallhyvel om man får lita till det man läst och sett.
Du måste verkligen delge din input från köpet.

Pär

Akahigi
pär h skrev:
Grymt trevligt med japanska hyvlar.
Om man tycker det är bökigt med alla dessa västerländska hyvlar så är det ingenting mot Japanska eller Kinesiska.:)
Nu har du köpt en fin hyvel som kommer färdig vilket tydligen inte alls är fallen från många tillverkare av hyvelkroppar. Och att trimma in en japansk hyvel verkar vara mer komplext än att fixa en metallhyvel om man får lita till det man läst och sett.
Du måste verkligen delge din input från köpet.

Pär
Ja, har förstått det :)

När det gäller det märket jag köpt så ska de tydligen gå att använda utan ytterligare inställning av hyveln annat än lite slipning av bladet (Tsunesaboro hette de tror jag) plus att den modellen jag valde har ett blad man inte behöver knacka av eggen på vid grundslipning vilket man måste med många andra, tror den är ungefär som en japansk hyvel på baksidan.

Antar att jag egentligen borde köpa en slipjigg och en hyvelinställningshyvel också men nu lider plånboken av utmattningsdepression. Ska absolut delge mina intryck sen, med förbehåll för att jag inte slipat så mycket tidigare...

Helioz skrev:
Skall nog göra det! Finns en viss elitism kring handhyvlar där inget förutom veritas, lie nielsen och liknande duger, även till de enklaste grovjobben. Lite som att det överhuvudtaget inte skulle gå att borra hål och dra skruvar med annat än Festool-dragare. Denna elitism kanske är befogad, har ingen direkt erfarenhet av handhyvlar men mitt antagande är att dessa billiga duger gott till lite småjobb precis som biltemas andra verktyg.
Jag tycker man ska köpa gamla stanleys och liknande så får man bra kvalité och bra priser. Köpte en stanley bailey no3 på tradera själv, sen hittade jag en Esteel No4 för 5 euros i en andrahandsaffär. Lite renoveringsjobb men vad gör det.

Akahigi
Hyvlat mena jag förstås :)

Dennis hur menar du med få bra kvalitet? att inte premiumhyvlar är bra eller hur då?

Pär

Bra kvalitet _och_ priser sa jag ju

Helioz skrev:
Skall nog göra det! Finns en viss elitism kring handhyvlar där inget förutom veritas, lie nielsen och liknande duger, även till de enklaste grovjobben. Lite som att det överhuvudtaget inte skulle gå att borra hål och dra skruvar med annat än Festool-dragare. Denna elitism kanske är befogad, har ingen direkt erfarenhet av handhyvlar men mitt antagande är att dessa billiga duger gott till lite småjobb precis som biltemas andra verktyg.
Man ska inte hänga upp sig på detaljer... det var detdär med elitism som fick mig att fundera lite.Jag upplever att dom som, liksom jag, gillar handhyvlar så tycker jag nog inte att det är så mycket elitism, däremot så finns ett (brinnande?)intresse och då för både nya kvalités hyvlar likväl som för renovering av ett hyvelfynd från en loppis. Med eller utan tjocka stål, det är väl ändå slutresultatet som räknas hos den som gör jobbet, det är du som själv avgör.

Akahigi
Nu har jag fått min hyvel, och den är så vacker att jag nästan började gråta:
ImageUploadedByTapatalk1408191143.172790.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1408191208.970971.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByTapatalk1408191264.204773.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByTapatalk1408191290.720828.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByTapatalk1408191303.954500.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByTapatalk1408191328.504710.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.