elmont skrev:
Rent vatten leder inte ström, det är det i vattnet lösta mineralerna/salter som sätter sprätt på strömmen.
Du han före...

På västkusten så spolar dom av saltavlagringar från nätstationerna med högtryck.... Med rent vatten, och det leder inte ström.

Nätstation = ellåda med skylten "LIVSFARA" , kraftstation....

När jag såg den där bilden (Grabbarna med öl & elgrill i poolen) fick jag ett tok-skrattanfall.
(Mest för det att lägga grenkopplingen på ett par halvflytande badtofflor....och deras nöjda uppsyn..problem solved!!!)

Nåväl: "Rent vatten leder inte ström" , det stämmer om det är destillerat vatten utan elekronbärare (joner, från salter och sånt). Kranvatten är dock inte destillerat, såvisst leder det en del. En jordfelsbrytare löser nog ut innan de får några elskador (Hoppas dock att bilden är arrangerad....eller åtminstone att jfb är installerad...).

OBS! Följande är menat som oseriöst, men tänkvärt:

"Rolig tävling"": ta situationen i poolen. , fyll med dest vatten. låt grabbarna
dricka sina öl och lätta på trycket tills jonerna i resterna börjar verka, Vem kan få jfb'n att lösa ut först.....??

På de första kretskortsbaserade datorerna använde man väl destillerat vatten som kylning rätt på kretskorten? Har för mig att jag har läst det nånstans.

Ang. tävlingen så får dom nog duscha i alkohol eller nåt innan för att få sina kroppar rena också. Annars är det ju "smutsigast vinner" :P

Epon skrev:
På de första kretskortsbaserade datorerna använde man väl destillerat vatten som kylning rätt på kretskorten? Har för mig att jag har läst det nånstans.

Ang. tävlingen så får dom nog duscha i alkohol eller nåt innan för att få sina kroppar rena också. Annars är det ju "smutsigast vinner" :P
Ännu roligare tävling, två lag, en rentvättad öldrickande...en smutsig svettig. I två likadana pooler , vem lyckas först få 30mA obalans i jfb.:D

Hahaha. Jag kan stå för skarvsladd och jordfelsbrytare ;)

Vill bara kommentera lite av inläggen i tråden om faran eller det ofarliga med att ha el i vatten man vistas i eller har någon kroppsdel i. Vanligt kranvatten leder ström, inte som koppar, men fullt tillräckligt för att vara farligt.

Det finns dokumenterade elolyckor där folk har avlidit av att hantera en 48V skruvdragare i blöt miljö. Har även hört att folk avlidit av 12V fast det misstänker jag är en skröna.

Man skall komma ihåg att om du har ex. ena handen n nedsänkt i vatten som leder ström så får du dels en anliggningsyta som troligen är kanske 100ggr större än om du bara tar i en elledning, dessutom så isolerar torr hud i någon mån från el, medans hud som är blöt och då genom blöt efter ex,.en dusch på 10 minuter leder ström väldigt bra. Så bara att huden är blöt kan göra att strömmen du utsätts för blir 10ggr högre än vid en "torr" eloycka om du sedan dessutom har handen nedsänkt i vätska som ger stor kontaktyta kan sannolikt öka strömmen med ytterligare 100ggr.

Dvs om du får en obehaglig stöt på kanske 50mA när du råkar ta i en strömförande tråd, så kan precis samma tråd (teoretiskt) ge dig 50A om du har handen i vatten. Nu finns det andra saker som begränsar strömmen men du kan utan vidare hamna på strömmar som är kanske 100 ggr större än en dödande dos.

Så som sagt börja inte leka med vatten och el.

Så länge strömmen har en lättare väg att gå än genom kroppen (t ex direkt till nollan) så blir det ju mindre farligt, beroende på det fysiska avståndet från fasen.
Hur man skulle kunna dö av en 48V skruvdragare vet jag inte riktigt, kanske om som tappade den i huvet?
elsäkerhetsverket anser ju att spänning under 50V är ofarlig, eftersom kroppen har så högt inre motstånd (även om du är blöt) att det inte kan uppstå några dödliga strömmar. t ex så är ju vissa skyddsklenspänningar på 48V (finns olika). Visst ska väl det tas med en gnutta salt, jag tror inte att ett 85 år gammalt hjärta klarar av en stöt på 30mA, men en ren kortslutningsström av att lägga ihop fas och nolla så kan du ju komma upp i över 200A.

Påstå att rent vatten inte leder ström är rent ut sagt ett dåraktigt uttalande. Vattnet du tappar upp från kranen i köket betraktar de flesta som rent efter som det går att dricka men nog orent för att leda ström är det definitivt.

el_richard skrev:
Du han före...

På västkusten så spolar dom av saltavlagringar från nätstationerna med högtryck.... Med rent vatten, och det leder inte ström.

Nätstation = ellåda med skylten "LIVSFARA" , kraftstation....
Det gör dom säkert men jag kan inte tänka mig att det är tappvatten taget från vilken kran som helst de använder . Jag kan inte tänka mig att ni har grundvatten med så låg ledningsförmåga att det inte är direkt livsfarligt att tvätta med det på högspänning utan att det är livsfarligt.

Betrakta vatten = strömförande

För att återgå till frågan - en av dom stora riskerna när lekmän kopplar hemma är att dom flesta inte har dom rätta verktygen och instrumenten. T.ex. isolationprovaren. Allt kan vara rätt kopplat men - isoleringen kan vara skadad någonstans som inte syns!

Ett av dom största problemen när det gäller att tala om vad som är rätt och fel är att många människor inte förstår, att sedan ge korrekta uppgifter kan väl inte vara fel? Och RENT vatten är inte ledande, så i stället för att kalla fakta för "dåraktigt betende" tala om för dom som inte förstår (dårarna) hur det ligger till.

Dåraktigt är ett grovt uttryck men det finns många på forumet som inte har de minsta elkunskaper och då är det väldigt lätt att saker och ting missuppfattas. Som nån sa tidigare ska man inte leka med el och vatten.

Mikael_L
Jag håller med.

Logano skrev:
Betrakta vatten = strömförande
En god princip...
...att sen diskutera vad som kan hända rent teoretiskt är väl rätt kul.

Men vem vet, får ni i mig nog många öl kanske ni kan förmå mig hoppa ner i poolen. ;)

Jag känner också för att försöka återgå till ursprungsfrågan.
Jag tycker väl att fallgroparna är hyfsat väl inringade av tidigare poster i tråden.

Men okunskap i alla former är väl det som egentligen leder till farligheter.
Detta betyder ju alltså att även en behörig elektriker kan göra fel och nåt som är farligt, men troligtvis inte lika vanligt som då humpularn varit framme.

Många kanske inte ser / förstår alla samband i elanläggningen heller.

T.ex. fasen = 230V = farligt, men nollan = 0V = ofarligt . Om man iom detta resonemang slarvar med nollan och jorden så skapar man därigenom en potentiellt mycket farlig elanläggning.

Mikael_L skrev:
T.ex. fasen = 230V = farligt, men nollan = 0V = ofarligt . Om man iom detta resonemang slarvar med nollan och jorden så skapar man därigenom en potentiellt mycket farlig elanläggning.
Har man ingen huvudpotentialutjämning kan man få spänning mellan jorden och t ex vattenrör, och lite vagabonderande strömmar och sånt som är mindre kul.
Detta beror ju dock inte på slarv kanske...

Lösningen kan knappast vara destillerat vatten när det är saltavlagringar man spolar bort. Just saltet får ju vattnet att leda ström. :)

Per72 skrev:
Det gör dom säkert men jag kan inte tänka mig att det är tappvatten taget från vilken kran som helst de använder . Jag kan inte tänka mig att ni har grundvatten med så låg ledningsförmåga att det inte är direkt livsfarligt att tvätta med det på högspänning utan att det är livsfarligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.