De flesta diskussioner om hemmapul med el tenderar att rätt så fort hamna i återvändsgränden "eftersom du saknar behörighet så kommer ditt hus oundvikligen att brinna ner med din familj, din svärmor och din undulat inuti. Det kommer att vara ditt fel och samvetet och försäkringsbolagen kommer att jaga dig ända till h-etets port..." Typ.

Det skulle vara intressant med en lite mer nyanserad diskussion om var riskerna och fallgroparna finns för den som pular själv.

Om man är en normalbegåvad person som har koll på sin fas, sin nolla och sin jord. Var ligger riskerna och fallgroparna då? Är det i dimensioneringen? Är det i balanseringen? Är det vid inkoppling av JFB? Är det på vilken höjd över golvet man sätter sina eluttag? Är det åt vilket håll man tvinnar ledarna innan man skruvar på toppklämman?

Som sagt. Vore trevligt med en nyanserad diskussion kring de verkliga riskerna. Utan påhopp på vare sig yrkesmän eller hemmapulare. Tråden är öppen.

-h

Problemet är nog att det går inte att peka på EN eller TVÅ risker.

Jag är övertygad om att en person med skaplig kunskap om el som hempular gör helt OK hempul i 90% av fallen, problemet är att insé sin begränsning. För de fel en hempulare gör ligger troligen inom området där han tror, tom- övertygad om att han gör rätt.

Tar man sedan och går ned lite på skalan, en person som inte vet något om hur 3 fas fungerar, aldrig varit med om att en labb koppling börjat brinna på labb bänken osv. Då tror jag att en sådan hempulare i många fall har svårt att sätta sig in i hur varmt det kan bli i en felaktig koppling. Kanske inte förstå vad som händer om man missar något så obetydlogt som nollan i en 3 fas koppling (det blir VÄLDIG läskiga effekter). Några små exempel.

Här på forumet kommer det alltifrån rena nybörjar frågor till oerhört avancerade detaljfrågor. De behöriga som ofta tar sig tid att svara gör en jätteinsats, jag hoppas att även mina svar (ser mig som en skapligt kunnig men obehörig pulare) är till hjälp ibland. Ibland komemr det frågot som känns så "basic" att man blir lite rädd att svara. När man inser att en frågeställare har absolut ingen koll alls så blir det svårt att tänka sig in i vilka fel utöver det han/hon frågar om som kan göras. Risken är att någon iofs får lite hjälp med det han tror han behöver hjälp med, men gör 10 andra fel istället.

Det som jag uppfattar som de vanligaste fel en (någorlunda kunnig) hempulare gör är fel materialval, fel kabeltyper, fel IP klassning. Ingen analys av utlösningsvillkor. Inte isolationstesta det man gör (instrumentet är för dyrt).

Man kan argumentaera att det hör till undantagsfallen att det blir fel utlösningsvillkor, vid en vanlig villainstallation. Problemet är att om vi anatar att det bara blir fel i 10% av alla hempul, så har vi alltså en stor mängd felaktiga installationer.

Sen är det ju också så att bara för att det funkar, så betyder det inte att det är rätt heller.
Sällan har man ju möjlighet och tillgång till den testutrustning som behövs vilket kan medföra många dolda fel som oftast inte leder till något, men om man tänker på tidsfaktorn också. Man gör ju inte en installation för att den ska sitta där i kanske ett par år? En slarvigt iskruvad kabel i en lampknapp kan ju sluta med brand, kanske inte inom dom närmsta 3-4 åren, men hur fräsch är en kabel efter 20-30 år?

Problemet är väl att ett litet fel kan få katastrofala följder och oftast upptäcks inte felet innan skadan är ett faktum, skadade/döda människor, brinnande hus mm.
Vore det så enkelt att det var nått eller några "fel" som orsakade "allt" skulle det inte vara nått större problem med elsäkerheten. Men det är med el som med mycket annat att ju mer man lär sig, dess mer förstår man att inget är så självklart, och att det finns ett oändligt antal varianter på vad som kan gå fel.

Problemet när man hempular är att man inte vet vad man inte vet. En riktig elektriker ska ha en någorlunda heltäckande kunskapsbank.

Jag har kört bil på vänster sida i säkert 3 mil, och jag krockade inte. (detta hände i norrland)

Jag skulle aldrig göra det i stockholm.

Så från fall till fall, så beror olyckorna på olika små eller stora missar.

Det största fel hemfixare gör är:

* Fel sorts kabel, oftast för klen, lampsladd (rkk) till störrre maskiner, mm.
RK i stället för FK i VP-rör, glapp kontakt i nya "snabbkopplingar"

* Fel färger i rör.

* Skräp materiel från billigare tillverkare, typ biltema, jula, rusta.

* Felaktigt utförda badrums installationer (el-installationerna)

* Vägguttag utomhus utan JFB.

* Dåligt dragna vp-rör eller vp-slang.

listan kan göras lång....

Men som tur är så upptagas oftst felen innan någon dör, men inte alltid.

För att återkoppla till TS fråga så skulle jag vilja sammanfatta mitt svar som följer (utan inbördes rangordning):

För hempularen:
Slarv
Okunskap
Girighet

För elinstallatören:
Slarv
Okunskap
Girighet

För er som vill ha en trevlig nattlektyr som i framtiden kanske kan minska antalet fel så rekommenderar jag följande:
http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elboken07-08_1.pdf

Ren skär okunskap. Om man inte VET 100% att man gör rätt och använder rätt material så är risken stor att det inte blir rätt. Gäller både den som är behörig och den som hempular. Den som är behörig vet och gör därmed rätt. Så är det tänkt i alla fall.

Slarv. Man vet hur nånting skall göras och använder rätt material men slarvar eller glömmer något och det blir fel eller farligt. Gäller både den som är behörig och den som hempular. Faktum är att de flesta elolyckor med behöriga inblandade beror på slarv.

Så imo finns det två fallgropar, slarv och okunskap där det sistnämnda är det farligaste. När folk tror att de vet hur nånting skall göras (för hur svårt kan det vara) och kopplar så blir det ofta helt fel!

Girighet är för mig i detta fall att man medvetet väljer bort en bättre lösning till förmån för en sämre, genom att ta en snabbare/enklare väg för att spara tid/resurser. Ex. "Behöver inte grövre parter i matningen till köket i och med att jag vet att jag inte får köra ugn, micro och diskmaskin tillsammans längre än 10 minuter". eller "Behöver inte testa alla urtag eftersom jag vet att jag gjort rätt".

Gör igen litet reklam för Elko's eminenta "Elboken 2007-2008" som innehåller delar av Elsäkerhetsverkets föreskrifter såväl som ett urval av tabeller m.m. enligt SS 436 400 00.

Elboken finns här >> http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/elboken07-08_1.pdf

Snålhet och dumhet går ofta hand i hand. Men snålhet/girighet tycker jag är ungefär samma sak som slarv. Förresten, testar man inte alla uttag fast man vet att man ska göra det så är det också slarv. Men visst, vi kan ha snålhet/girighet på listan också! ;)

Något som inte brukar nämnas är materialkännedom och tillgång till rätt material. De elektriker som jag anlitat har som regel haft en skåpbil full med diverse "bra-att-ha-prylar" att ta till när arbetet inte går som planerat. När man "pular" själv och råkar på oförutsedda saker, så tar man gärna genvägar och skruvar ihop installationen med det man har tillhands, vilket gör att fel metod eller material används, något som i sig är en stor säkerhetsrisk.

Ofta, vilket kan läsas på forumet är lågvoltsinstallationer, spotlights en stor del i bränder, ännu större risk för brand i dem iom feldimensionering.

Många tycker att eftersom det inte är 230V så är det ok att göra det själv, men Ohms lag säger att ju lägre spänning desto högre ampere.

el_richard skrev:
En klockren "koppla själv" miss.

[länk]

[länk]

Olyckor
[länk]

[länk]
Det var ju intressant läsning. Men var det verkligen olyckor orsakade av att hempulare "lekt elektriker"?

Den första, med skarvkontakten på dagiset: sladdskarvar FÅR man väl koppla själv, utan att vara elektriker? Nu hade personen som gjort det inte lyckast med dragavlastningen, och dessutom hade ett dagisbarn dragit i sladden. Det framgår dock inte vem som kopplat. Det är ovanligt att dagispersonal kopplar el själva; det kan mycket väl varit kommunens elektriker.

De två följade dokumenten behandlar en mängd olyckor, orsakade av proffesionella, licensierade elektriker. Inte en amatör i närheten av ljusbågarna.

Den sista är ett räcke som blivit strömförande pga en skruv genom en raggarslang, en följd av flera olyckliga omständigheter. Det är alltså inte någon felkoppling som orsakade oyckan, möjligen bristande organisation.

Som sagt, tankeväckande läsning. Men inte exempel på att hempulare ställer till mycket olyckor.

Precis, tycker att gravedigger sammanfattade det rätt bra. Slarva, göra misstag, göra fel pga okunskap kan vem som helst göra, behörig eller obehörig. Behörigheten är ett bevis för att personen borde känna till vilka regler som gäller, men precis som en person med körkortsbehörighet så kan fel och misstag begås med mer eller mindre fatalt resultat.

Precis som det finns personer som kör bil mycket bra utan körkort så finns det personer som kan installera el på ett bra och säkert sätt. På samma sätt finns det de som inte borde köra bil och de som ska ge f.n i att ens försöka laga en skarvsladd. Och i grund och botten handlar det om kunskap och erfarenhet. tio_Pepe uttryckte det på ett bra sätt, det är när man inte vet att man inte vet som det går åt he....e.

Appropå fusklösningar för att man inte har rätt grejor. Ett bra exempel på att man inte vet vad man håller på med...

Förresten, visst är det härligt med bilanalogier? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.