7 557 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Handdukstork i zon 1
Vi håller på att göra om vårt badrum och byggarna vill inte sätta in handdukstork nära badkaret. De menar att det inte är tillåtet i zon 1. Enligt https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer-i-badrum så skall det vara ok. Detta är inte vid sidan där blandaren finns, så risken är mer att man tar på handdukstorken när man är i badet än att det skulle komma vatten på den. På vissa handdukstorkar står att ramen får sticka in i zon 1 men inte av/på-knappen. Vi vill givetvis ha det säkert, men samtidigt tänker vi bara ha badkaret ett par år när barnen är små och sen hamnar torken i zon 2. Hur ska man egentligen tänka kring detta? Finns det någon modell som är extra säker? Det är väldigt trångt, så helst skulle vi bara vilja ha en "pinne" man hänger handduken på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
En handdukstork är tillåten i område 1. Men givetvis bör man välja en modell där tillverkaren uttryckligen medger placering i område 1 och sedan placera den med omsorg med tanke på vatten, beröring och barn som klättrar etc. Jag har dock inga specifika produkter att rekommendera. Det finns ingen "extra säker" vad jag vet, men jag skulle föredra en dubbelisolerad variant före en skyddsjordad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det ska inte spela någon roll. Den ska vara lika ofarlig i drift som avstängd. Så ett ytterligare kriteria är att välja ett känt fabrikat med en tydlig installationsanvisning på bra Svenska och referens till norm för CE-märkning (intygan).
Klicka här för att svara