Hej!
Jag är mitt uppe i en renovering av en lgh på första våningen där jag har stött på lite problem med handduks torkaren som jag har monterat av. Jag vill helst ta bort allting men då det är byggt utan en avstängningsventil så försvårar det hela. Efter att ha pratat med ett flertalet olika vvs firmor där jag har fått förslaget att antingen frysa och proppa rören eller att stänga av hela stammen och tappa ur från varje våning samt lufta i varje lägenhet så undrar jag om det finns några andra alternativ som ni kan tipsa om?
Det finns en avstängningsventil i källaren där det står VVC badrum, räcker det med att man stänger av den och proppar igen rören?
Vad tycker ni är bäst och smidigast att göra? Helst vill man ju undvika att blanda in grannarna genom att man måste in i deras lgh och lufta ur om jag har förstått det hela rätt.
Jag är mitt uppe i en renovering av en lgh på första våningen där jag har stött på lite problem med handduks torkaren som jag har monterat av. Jag vill helst ta bort allting men då det är byggt utan en avstängningsventil så försvårar det hela. Efter att ha pratat med ett flertalet olika vvs firmor där jag har fått förslaget att antingen frysa och proppa rören eller att stänga av hela stammen och tappa ur från varje våning samt lufta i varje lägenhet så undrar jag om det finns några andra alternativ som ni kan tipsa om?
Det finns en avstängningsventil i källaren där det står VVC badrum, räcker det med att man stänger av den och proppar igen rören?
Vad tycker ni är bäst och smidigast att göra? Helst vill man ju undvika att blanda in grannarna genom att man måste in i deras lgh och lufta ur om jag har förstått det hela rätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Man kan prata med styrelsen eftersom du behöver göra det i alla fall för att be om lov att koppla in en handdukstork på radiatorvattnet.
Om rören användes till något annat i badrummet så ser man om det är samma rör som gick till handfatets och duschens varmvatten eller om de gick till ett element (radiator).
I den här föreningen finns det hårda krav om att man måste anlita utbildad personal så fort man ska renovera badrummet eftersom felaktigheter kan göra att föreningen drabbas av stora kostnader på grund av vattenskador. En annan regel är att om tappvattnet inte är anslutet via ballofix eller annan ventil måste man kontakta fastighetsskötaren för att få vattnet avstängt under ett par timmar och då man måste börja med att koppla in ventilerna.
Om rören användes till något annat i badrummet så ser man om det är samma rör som gick till handfatets och duschens varmvatten eller om de gick till ett element (radiator).
I den här föreningen finns det hårda krav om att man måste anlita utbildad personal så fort man ska renovera badrummet eftersom felaktigheter kan göra att föreningen drabbas av stora kostnader på grund av vattenskador. En annan regel är att om tappvattnet inte är anslutet via ballofix eller annan ventil måste man kontakta fastighetsskötaren för att få vattnet avstängt under ett par timmar och då man måste börja med att koppla in ventilerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Klicka här för att svara
