Hej!

Jag är mitt uppe i en renovering av en lgh på första våningen där jag har stött på lite problem med handduks torkaren som jag har monterat av. Jag vill helst ta bort allting men då det är byggt utan en avstängningsventil så försvårar det hela. Efter att ha pratat med ett flertalet olika vvs firmor där jag har fått förslaget att antingen frysa och proppa rören eller att stänga av hela stammen och tappa ur från varje våning samt lufta i varje lägenhet så undrar jag om det finns några andra alternativ som ni kan tipsa om?
Det finns en avstängningsventil i källaren där det står VVC badrum, räcker det med att man stänger av den och proppar igen rören?

Vad tycker ni är bäst och smidigast att göra? Helst vill man ju undvika att blanda in grannarna genom att man måste in i deras lgh och lufta ur om jag har förstått det hela rätt.

• Avstängda vattenrör och en markerad plats där handdukstorken monterats bort i en pågående lägenhetsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
VVC är cirkulation för dricksvarmvatten. Inte värme.
Om man bor i lägenhet får man inte stänga av eller ändra på rören utan att fastighetsägaren respektive bostadsrättsföreningen godkänt detta.

• Gilla
adrianok
  • Laddar…
Det var ganska vanligt förr att man kopplade handdukstorken på varmvattencirkulationen för att den skulle vara varm året om. Numera är det dock inte tillåtet på grund av den ökade risken för legionella.

• Gilla
adrianok
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var ganska vanligt förr att man kopplade handdukstorken på varmvattencirkulationen för att den skulle vara varm året om. Numera är det dock inte tillåtet på grund av den ökade risken för legionella.
Kan man ta reda på något sätt om den går på VVC förutom att gissa sig fram?

BirgitS
Man kan prata med styrelsen eftersom du behöver göra det i alla fall för att be om lov att koppla in en handdukstork på radiatorvattnet.

Om rören användes till något annat i badrummet så ser man om det är samma rör som gick till handfatets och duschens varmvatten eller om de gick till ett element (radiator).

I den här föreningen finns det hårda krav om att man måste anlita utbildad personal så fort man ska renovera badrummet eftersom felaktigheter kan göra att föreningen drabbas av stora kostnader på grund av vattenskador. En annan regel är att om tappvattnet inte är anslutet via ballofix eller annan ventil måste man kontakta fastighetsskötaren för att få vattnet avstängt under ett par timmar och då man måste börja med att koppla in ventilerna.

Åsa Lund
Värmerör är förhoppningsvis inte varna såhär års
Rör för varmvatten ska alltid vara varma, även vid värmebölja

BirgitS
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Värmerör är förhoppningsvis inte varna såhär års
Rör för varmvatten ska alltid vara varma, även vid värmebölja
Nåja, även varmvattenrör som inte används (inget cirkulerande vatten) blir ju rumstempererade även fast stamledningen är varm.

Åsa Lund
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, även varmvattenrör som inte används (inget cirkulerande vatten) blir ju rumstempererade även fast stamledningen är varm.
Med varm menar jag varmare än kroppstemperatur. Sorry om jag var otydlig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.