Hej
Håller på och joxar med handbromsen bak på vår Ford.
Men plastfästet för sista snutten fäster inte i skölden.
Är det någon som kommer på något uppenbart fel jag gör?
Jag upplever att hålet är helt cylindriskt, men kanske ska det vridas på något vis?
Mvh
Fredrik
Håller på och joxar med handbromsen bak på vår Ford.
Men plastfästet för sista snutten fäster inte i skölden.
Är det någon som kommer på något uppenbart fel jag gör?
Jag upplever att hålet är helt cylindriskt, men kanske ska det vridas på något vis?
Fel: video- eller ljudfilen kunde inte läsas.
Mvh
Fredrik
Har du slipat/skrapat bort all rost som brukar byggas upp under åren ? Om du gjort det så får du fila/nöta bort lite av hullingarna så de snäpper fast. Förmodligen inget problem oavsett, men jag hade också velat att den snäpper fast.F fredand44 skrev:
Tackar för svaren.
Förmodligen har jag inte gjort rent ordentligt. Så jag ska nog plocka bort bromsdetaljerna igen och göra en grundligare polering på båda sidor om hålet.
Jag har ju kvar den gamla och jag ska se om den snäpper fast. Om den gör det kan ju det skvallra om att den nya delen faktiskt inte riktigt stämmer överens med att vara "rätt" reservdel även om Autodoc säger det.
Plan B är kanske att fila lite på snäppöronen på längden så snäppmellanrummet ökar aningens.
Förmodligen har jag inte gjort rent ordentligt. Så jag ska nog plocka bort bromsdetaljerna igen och göra en grundligare polering på båda sidor om hålet.
Jag har ju kvar den gamla och jag ska se om den snäpper fast. Om den gör det kan ju det skvallra om att den nya delen faktiskt inte riktigt stämmer överens med att vara "rätt" reservdel även om Autodoc säger det.
Plan B är kanske att fila lite på snäppöronen på längden så snäppmellanrummet ökar aningens.
Rätt ofta som eftermarknadsdelar inte passar helt 100 eftersom de är anpassade efter att passa så många olika fordon som möjligt...F fredand44 skrev:
Som andra redan nämnt så är det inte avgörande att vajerhöljet låser fast i skölden då det normalt ligger visst tryck på när allt är rätt justerat, så den lär inte lossna eller hoppa ur hålet.
Känns det jobbigt att veta att den inte knäppt fast så dövar du det genom att lägga en klutt med nått klet på tub innan du trycker in änden i hålet så den limmar fast? Inte alls nödvändigt egentligen, men kan döva det dåliga samvetet att man "fuskat"?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Plastpluppen har inget tryck på sig, den är bara skydd mellan vajer och skölden..
Här uppe fäster ytterhöljet;
Men börja med att putsa rent, så ska det nog funka...
I värsta fall kan man ta bort liiite grann på plastfingrarna som håller fast pluppen.....
Här uppe fäster ytterhöljet;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men börja med att putsa rent, så ska det nog funka...
I värsta fall kan man ta bort liiite grann på plastfingrarna som håller fast pluppen.....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Fjädern inne i bromstrumman drar bara tillbaka den lilla vajern, så den inte hoppar ur i skarven utanför ...
Edit: handbromsen kommer att funka ändå, men vajern lär skava mot skölden och förr eller senare slitas ut/av...
Edit: handbromsen kommer att funka ändå, men vajern lär skava mot skölden och förr eller senare slitas ut/av...
Det är möjligt att det är fjädern funktion. Men skarven verkar också ska klämmas ihop, så den hoppar väl inte isär av de anledning en heller.
Testade med den gamla, den ger ju ett härligt snäpp-knäpp, suck.
Ska prova att polera runt hålet nu. I andra hand fila lite på snäppöronen.
Testade med den gamla, den ger ju ett härligt snäpp-knäpp, suck.
Ska prova att polera runt hålet nu. I andra hand fila lite på snäppöronen.
Nu tror jag baske mig att han snäppet dit.
Jag filade försiktigt försiktigt på örat, trots det snäppet han inte dit.
Men med en liten mejsel kom jag åt att böja till örat samtidigt som jag drog i vajern. Synd att jag inte fick ögonblicket på film.
Jag filade försiktigt försiktigt på örat, trots det snäppet han inte dit.
Men med en liten mejsel kom jag åt att böja till örat samtidigt som jag drog i vajern. Synd att jag inte fick ögonblicket på film.
Klicka här för att svara