O
Vi har cirka 3 månader kvar till att huset står färdigt och nu när elektrikern är igång så funderar jag lite på hur alla "smarta" lösningar ska integreras.
Tanken just nu:
I ett förrådd ska en rack placeras med router, patch, switch, nvr.
Plejd till belysning + (ev markiser om inte annan lösning föreslås)
Reolink övervakning
Sonos ljudsystem

+videodörrklocka,smartlås,smartsensorer (kom gärna med förslag)

förslag till hur man får detta att integrera i ett system så gott det går? (jag väljer stabiltiet före avancerade funktioner alla dagar i veckan)

T
@Okunnigsnickare

Godkväll! Inte helt säker på vad Du menar med ett system.

Så, jag lägger två förslag.

1. Ubiquiti Unifi. De har nätverk, kameraövervakning, porttelefoner, routers, switch osv - de har tom automationsstyrningsgrejjer tycker jag mig minnas. Då har Du Unifi Network, Protect, Access, mmm och de snackar med varandra som jag förstår det. det blir "nästan ett ställe".

2. Om Du ska ha olika leverantörer av prylarna, men, ändå samla dem (integrera på fackspråk :) ), bit i det sura äpplet, köp en liten dator, t.ex en Intel NUC och kör HomeAssistant. Du kan få integration med så mycket där att Du verkligen kan åstadkomma den där drömmen om det automatiska huset ala Jetson's. :)

Generellt:
1. ska Du styra saker som inte alltid är lampor, är Plejd bara "ytterligare ett system som ska snackas med" - jag tycker det ökar komplexiteten i onödan, när Du kan lösa mer saker, enhetligt med antingen Matter over Thread, Zigbee eller Z-wave. Andra har andra uppfattningar.
2. Jag hade inte heller valt wifi-puckar:
a - pga de utgör en extra angreppspunkt mot resten av Dina nätverksprodukter. Du vet aldrig när minnet tar slut i en inbyggnadspuck, och Du då sitter med en icke-uppgraderingsbar enhet, som då bör bytas för att den kan användas för intrång. Dessutom - kan den vid hackning kanske bli del av ett bot-nät - det är inte något Du känner för..
b - pga ju fler wifi-enheter Du har, desto sämre prestanda får Du på de enheter som behöver rejäl bandbredd. en fjärrstyrningspuck, behöver inte bandbredd men, äter på Dina andra grejjers resursbehov.
Jag har byggt ett STORT stomnät med RJ45 gigabit i huset. Wifi kör jag nästan enbart för laptops och telefoner. Har en pryl ett riktigt Ethernet-jack - är det det som ska användas och inte tådlösa grejjer.

Fråga gärna om något jag skriver är oklart - fikonspråk är vanligt inom IT-världen.

Vänligen,
Tekniktomten.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag antar nu att du menar ett överordnad kontrollsystem, inte transportlagret. I så fall finns det två stora system, bägge Open Source. Dessa är OpenHab och HomeAssistant. Se t.ex. tråden om HomeAssistant här på forumet för mer inblick. Utöver dessa finns det flera kommersiella aktörer där t.ex Crestron är väldigt stora i USA. Detta är normalt inget för normala privatpersoner.

Ang WiFipuckar så kör man, om man vill ha en rimlig nivå av kontroll och säkerhet, dessa på ett eget nät. Har man kapacitetsproblem i sitt nät så lägger man en rate limit på detta nät.

Hemautomation är inte enkelt eller sömlöst alls, det kräver väldigt mycket jobb. Fundera på om du är beredd att lägga tiden det tar.

tommib tommib skrev:
Hemautomation är inte enkelt eller sömlöst alls, det kräver väldigt mycket jobb.
Hemautomation för mig kan vara allt från en mekanisk timer som styr en fönsterlampa, till något väldigt tidskrävande, eller tidsbesparande... Det blir det man låter det bli... Att exempelvis testa Home Assistant på en VM kräver inte mycket, och det tycker jag kan vara ett vettigt sätt att få lite förståelse för möjligheter och begränsningar.

tommib
Helt enig. Men från trådstarten drar jag slutsatsen att TS siktar högre än en mekanisk timer till fönsterlampan.

Man bör absolut prova, det är lätt och snabbt att starta upp en container med HA på Proxmoxservern (har inte alla en sån?) men det blir snabbt krångligt när något inte bara hoppar igång av sig själv. Själv kör jag ju OpenHab men har inte orkat pula med det alls på sistone. Har det egentligen bara till loggning av temperaturer och lite annat just nu eftersom Grafana är så trevligt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
Ang WiFipuckar så kör man, om man vill ha en rimlig nivå av kontroll och säkerhet, dessa på ett eget nät. Har man kapacitetsproblem i sitt nät så lägger man en rate limit på detta nät.

Hemautomation är inte enkelt eller sömlöst alls, det kräver väldigt mycket jobb. Fundera på om du är beredd att lägga tiden det tar.
Hej,

Helt rätt, hemautomation är inte enkelt, OM man ska få det sömlöst. Det kommer äta massor av tid, och tyvärr även bli vanebildande - jag vet......

Jag är tvehågsen till VLAN (virtuellt separeade nätverk) och rate limits(kapacitetsbegränsningar av enheter). Nu, blir det fikonspråk de-luxe ett tag....

a. VLAN (både trådbundet eller via wifi) är enl. min uppfattning och baserat på det jag lyckats läsa in mig om det, något för prylar som är moln-kopplade, absolut. Om vi tänker oss företagslösningar som IT-nät och OT-nät, så är inte ens jag SÅ paranoid att jag orkar köra dubbla, separerade nätverk. (Hade iofs varit cool men.....någonstans tar tid och pengar och familjs tålamod slut.)

b. för fjärrstyrda wifi strömbrytare, dimmers mm som bara bör och ska (min åsikt om hur det ska fungera) arbeta lokalt, så är det en opraktisk väg att gå med VLAN. Administration och underhåll ökar som jag förstår det, radikalt. Dessutom, att lägga till en ny enhet, blir mycket mer jobb än för en z-wave-brytare (som jag har praktisk erfarenhet av), och man riskerar glömma bort någon del av administrationen, och vips så har man en risk. (observera att jag inte förordar z-wave för en ny-installation idag även om jag själv nog valt det idag igen, om jag skulle "börja om" - sk frekvensplanering är överkurs men, definitivt vettigt om man har den nivå av insikt, i sin strategi.)

c. Att bygga ett rejält, stabilt trådat stamnät till varje rum och flera platser i rummen när man bygger nytt, kostar förhållandevis lite jämfört med den stora vinst man får senare, med att bygga på det sättet. Används 20mm VP-rör och förböjda krökar (vilket man bör/ska göra - hade nog även bett elektrikern göra det för vanliga elen också) kan man i framtiden byta ut Cat6 mot fiber och löpande ha en utmärkt kapacitet. Det gör att man kontinuerligt kan reducera behovet av wifi till "endast till det som behöver det", och då blir kapacitetsbegränsningar bara ett "onödigt extra" att administrera.

Vid nybyggnation - gå till överdrift med nätverks uttag i alla rum och flera platser i rummet.

Vid eftermontage, har jag full respekt och förståelse för att man kanske inte har tiden eller orken. Jag har successivt under 15 år byggt ut mitt, och det är alltid fyllt med stor vånda att behöva in på krypvindar etc.

Men, frihetskänslan när det finns på plats, att bara kunna "plugga och köra" utan kapacitetsproblem, är än så länge värt det. (man blir inte yngre och krypandet blir svårare och svårare ju äldre man blir.)

Noteras bör att det här är mitt byggsätt och resonemang, baserat på ett perspektiv där jag från början önskat kunna köra "ö-drift" på allt det som bara är fjantigt/dåraktigt att köra via molnet. Ö-drift innebär för mig, att kunna rycka internetlinan samt stänga av wifi, utan att kritiska funktioner dör. Nojjigt och nördigt - mycket möjligt - men, det kan jag stå för, då det bara är mig det har slitit på, för att bygga upp det. :)

För mig är halva nöjet vägen till målet, dvs lära mig teknik och lösa relaterade fysiska och praktiska problem. Resten av nöjet är ett upplägg där man inte behöver tänka "vilken fjärrkontroll eller väggströmbrytare var det nu jag måste slå på och i vilken ordning" för att något ska fungera. Jag har familj (och mig själv) som kräver att den senare tesen drivs till sin spets, för, de (och jag) har annat att hålla i huvudet en vanlig dag, och manualer ska, när en lösning är rätt designad, inte behövas.

Vänligen,
Tekniktomten.

Redigerat:
O Okunnigsnickare skrev:
Vi har cirka 3 månader kvar till att huset står färdigt och nu när elektrikern är igång så funderar jag lite på hur alla "smarta" lösningar ska integreras.
Tanken just nu:
I ett förrådd ska en rack placeras med router, patch, switch, nvr.
Plejd till belysning + (ev markiser om inte annan lösning föreslås)
Reolink övervakning
Sonos ljudsystem

+videodörrklocka,smartlås,smartsensorer (kom gärna med förslag)

förslag till hur man får detta att integrera i ett system så gott det går? (jag väljer stabiltiet före avancerade funktioner alla dagar i veckan)
Tips är att lägga alla säkerhetskritiska funktioner såsom övervakning av inbrott, brand, vatten i ett riktigt larmsystem. Eftersom du bygger nytt tycker jag du ska satsa på trådade detektorer/sensorer för bästa stabilitet och driftsäkerhet. Larmsystemet kan sedan integreras med t.ex Home Assistant eller Homey, så du kan utnyttja larmets detektorer för t.ex belysningsstyrning.

• Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
T
gol gol skrev:
Tips är att lägga alla säkerhetskritiska funktioner såsom övervakning av inbrott, brand, vatten i ett riktigt larmsystem. Eftersom du bygger nytt tycker jag du ska satsa på trådade detektorer/sensorer för bästa stabilitet och driftsäkerhet. Larmsystemet kan sedan integreras med t.ex Home Assistant eller Homey, så du kan utnyttja larmets detektorer för t.ex belysningsstyrning.
jag kan bara instämma fullt och fast, för det är så jag har det snart.

(ska 1. bestämma mig för larm-simkorts-leverantör och 2. beställa integrationsenhet från gol., bara. 😉)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.