Hej

Min leverantör(Tekniskaverken/Linköping) säger sig ha aktiverat min HAN/P1-port , dock så får min Equalizer ingen data. Har provat omstarta av Equalizern samt dra ut och sätta i sladden igen..

Några förslag?

Kan krävas att du bryter strömmen (huvudströmbrytare) och drar igång den för att porten skall bli aktiv.

Vad har du för elmätare?

edit: Googlade din leverantör, verkar som ni får Aidon. Verkar finnas kompatibilitetsproblem med Aidon och Easee Equalizer. En uppdatering av firmware skall vara på väg om någon vecka eller så, förhoppningsvis adderas då stöd för din elmätare.

• Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
B Biff Tannen skrev:
Kan krävas att du bryter strömmen (huvudströmbrytare) och drar igång den för att porten skall bli aktiv.

Vad har du för elmätare?
Aidon 6534

C Christoffer L skrev:
Aidon 6534
Finns en grupp på Facebook, Nordiska gruppen för Tibber och Easee, där de har problem med just Aidon 6534. En av leverantörerna säger att programvaran skall uppdateras med stöd för fler elmätare. Kommer inom någon / några veckor. Oklart dock om din modell är en av dessa.

• Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Mycket intressant tråd.
Har samma elmätare o easee equalizer.
Mitt elnätsleverantör har även slagit till min port.
Equalizern kan inte hämta min fasinformation o kommunicera med elmätaren heller.

Du kan testa att höra av dig till Tekniska verken och be dom uppdatera din mätare. Det finns en ny firmware ute till mätaren som följer standarden bättre. Vet ej om TV har möjlighet att lösa det men vet andra med samma mätare som har fått det löst av andra nätleverantörer.

Trodde verkligen inte att man skulle vara så i framkant med detta 2022. . .

Fn87 Fn87 skrev:
Du kan testa att höra av dig till Tekniska verken och be dom uppdatera din mätare. Det finns en ny firmware ute till mätaren som följer standarden bättre. Vet ej om TV har möjlighet att lösa det men vet andra med samma mätare som har fått det löst av andra nätleverantörer.
Har vart i kontakt med dom, uppdatering som skulle komma under närmaste dagarna skulle inte ha med detta att göra sas det...

Kul om dom pushar ut till alla och pajar för oss som kör moddad kod för att hantera nuvarande protokoll...

Bifogar PDF med info om senaste uppdateringen.

Det kommer att göras en uppdatering på Aidonmätarna i slutet av Maj av oss, men som tidigare skrivet så kommer det inte göra att du kan utläsa den data du eftersöker.

Du finner även uppdateringen som PDF.

Jag önskar dig en fin helg!

Vänligen referera till följande ärendenummer: x i vidare kommunikation!

Med vänlig hälsning/ Best Regards

S

Kundärendehandläggare Elnät

Skärmbild av en energiövervakningsapp som visar strömförbrukning på en TN 3-fas anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För mig funkar det från och med idag

Hej, har fått igång min lastkompensering med.

Berodde på att r12 porten inte var aktiverad trots att det i kraftnätsoperatörens system visade det. Var i kontakt med dom två ggr o frågade, o dom hävdade att den var aktiverad..

När ”elmätaransvarig” hos operatören började gräva i det o kollade så att aktiveringen verkligen gick igenom började det fungera.

Att aktiveringen inte gått igenom beror antagligen på att vår elmätare har dålig täckning. Kommer uppdateras med extra antenn.

Tack för en superbra tråd. ’Är det någon av Er som kör trådlös kommunikation mellan huvudcentral och laddaren.
’Wi-Fi eller deras eget kommunikationsprotokoll. ’Och hur långt har ni mellan laddaren och centralen.
’jag har behov att ca 50 m trådlöst. Tror ni att det fungerar ?

Skärmdump som visar Wi-Fi-signalstyrka, med två nivåer: Svag (-76 dBm) och Mycket bra (-54 dBm).

Vet inte om detta säger något..
Min wifirouter sitter typ på andra sidan väggen mot elskåpet/lastkompenserare.
Laddaren sitter 15 meter från elskåpet/lastkompenseraren, typ mitt emot.

S saltet skrev:
Tack för en superbra tråd. ’Är det någon av Er som kör trådlös kommunikation mellan huvudcentral och laddaren.
’Wi-Fi eller deras eget kommunikationsprotokoll. ’Och hur långt har ni mellan laddaren och centralen.
’jag har behov att ca 50 m trådlöst. Tror ni att det fungerar ?
Beror mer på vad som är mellan än avstånd. Armerade betongväggar eller dragig zpanel.

• Gilla
Lars-Olof Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.