96 716 läst ·
2 186 svar
97k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Skriv bara inte hen i CV. Vi företagare går inte vidare med de kandidaterna. Samma som fackanslutning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag tror inte riktigt du talar för samtliga företagare. Det finns nog gott om företagare som anställer både folk som skriver hen och folk som är fackligt anslutna.AndersMalmgren skrev:
En bättre rekommendation är väl att inte skriva en massa provocerande saker i eget namn på nätet, vare sig man vill ha en anställning eller konsultuppdrag. De flesta vill inte arbeta med personer som idiotförklarar allt annat och alla andra än sig själva.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Arbetstagaren borde heller inte vilja jobba på ett anslutet bolag. Lönerna normaliseras och de duktiga närmar sig de mediokra i lön. Hen är väl mer en indikation att det är en person som fokuserar på fel saker. Sådan vill man inte anställaFairlane skrev:
Jag tror inte riktigt du talar för samtliga företagare. Det finns nog gott om företagare som anställer både folk som skriver hen och folk som är fackligt anslutna.
En bättre rekommendation är väl att inte skriva en massa provocerande saker i eget namn på nätet, vare sig man vill ha en anställning eller konsultuppdrag. De flesta vill inte arbeta med personer som idiotförklarar allt annat och alla andra än sig själva.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Återigen, du talar nog inte för samtliga företagare och troligen inte för samtliga arbetstagare heller. Det finns många arbetstagare på företag som Volvo, Ikea, Saab, Scania, ABB etc och många verkar vilja jobba där?!AndersMalmgren skrev:
Det är inte helt fel att tänka att olika personer har olika preferenser.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Absolut, men de företag du nämner har just väldigt normaliserad lön. Inte kanske för att de vill det utan för det blri så pga anslutningFairlane skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det gör dig inte till ett tungt namn i företagsvärlden, och att du tidigare jobbade på en firma med 40 anställda är inte heller något att skryta över.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nu vet jag inte hur vi gick från hen till facket.
Men en arbetsköpare som avskyr facket aktar jag mig för, de har oftast helt missuppfattat vad facket är där för. Ett gott samarbete mellan fack och arbetsköpare är bra för båda parter.
Rätt komiskt är att när jag varit runt på intervjuer mm så är det de fackligt anslutna företagen som oftast har bäst förmåner och lön. När ett företag säger "vi är inte fackligt anslutna då vi lägger det på lönen istället" har för mig inneburit lägre lön och avsaknad av flertalet "förmåner".
Men en arbetsköpare som avskyr facket aktar jag mig för, de har oftast helt missuppfattat vad facket är där för. Ett gott samarbete mellan fack och arbetsköpare är bra för båda parter.
Rätt komiskt är att när jag varit runt på intervjuer mm så är det de fackligt anslutna företagen som oftast har bäst förmåner och lön. När ett företag säger "vi är inte fackligt anslutna då vi lägger det på lönen istället" har för mig inneburit lägre lön och avsaknad av flertalet "förmåner".
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Ja vi kanske ska återgå till hen. Det är samma människor som tror man får bättre förmåner och lön på ett anslutet bolag som förespråkar hen helt klart. Vi har ju tom haft chefer här på byggahus som vittnet om det inte gått höja duktiga individers löner så mycket de vill pga facket, och att dessa personer har gått vidare till andra företag där facket inte hindrar deras lön och förmåner13th Marine skrev:
Nu vet jag inte hur vi gick från hen till facket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Säger han och fortsätter prata om facket...AndersMalmgren skrev:
Ja vi kanske ska återgå till hen. Det är samma människor som tror man får bättre förmåner och lön på ett anslutet bolag som förespråkar hen helt klart. Vi har ju tom haft chefer här på byggahus som vittnet om det inte gått höja duktiga individers löner så mycket de vill pga facket, och att dessa personer har gått vidare till andra företag där facket inte hindrar deras lön och förmåner
Ett gott samarbete är ett gott samarbete, ett dåligt samarbete är ett dåligt samarbete, det låter som du pratar om det senare. "Mitt" fack uppmuntrar till individuell lönesättning.