Om man har en traktorkärra med trälämmar, tror ni att man vågar åka och hämta grus i grusgropen med den? Håller den? Eller borde man satsa på en i plåt?

Tänker mig något i den här stilen:
4639264771.jpg

Hallo,

Den borde ju hålla för en hel del (om virket är fräscht). Trycket blir ju mestadels neråt, och där är den väl rejält förstärkt?
Grus väger ju dock en del, typ 1500kg/m3, så fyll med försiktighet.

Mvh

Stefan

Fyll den inte för mycket och häll försiktigt.

Det borde väl finnas uppgift på vad din kärra klarar. Antagligen är det hjulaxeln som sätter maxvikten.

Om det är hjulaxeln som avgör så fungerar ju en träkärra lika bra som en i metall. Bilden ovan föreställer inte en kärra som jag faktiskt äger (än i alla fall... ;) ). Frågeställningen har komit upp eftersom vi vill köpa en kärra till traktorn som vi bland annat ska använda för att hämta grus och frakta iväg jord med. Och eftersom det finns mycket mer att välja på vad gäller kärror med trälämmar och prisbilden är humanare så funderar jag på om man vågar satsa på en sådan. Vore ju lite snopet om man tappade hela lasset halvvägs från grupgropen....

Majoriteten av vikten ligger ju, som alla andra här säger, neråt. Och ifall du sen är orolig för att träsidorna ska ge vika kanske du kan dra ett eller ett par spännband runt om hela kärran så den trycks ihop?

Min erfarenhet av att köra grus är iaf att, så länge man inte har en väldigt stark bil och liten kärra så blir det mest en hög med grus på mitten av kärran och kanske 10 centimeter högt i utkanten av kärran.

Kolla även däcken så att inte dom ger sig om du lastar tungt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.