Masses skrev:
Man kan säkert pruta på priserna hos Logosol.
Lycka till :)

Hehehe, det verkar som om Herr Bax har erfarenhet?

Jo!

Aja man måste ju prova iallafall...

Hade beställt extra information mm från Logosol häromveckan. I brevlådan dimper det då ner ett kuvert med dåligt svart/vit kopierade informationsblad där ngn dessutom strukit över med en penna på valda ställen! Kanske är jag känslig, men SÅNT oproffsigt bemötande får mig att backa ett par steg!

Kan ngn förklara varför man ska betala flera tusen extra för exakt samma maskin hos Logosol än hos Moretens?

Masses skrev:
Kan ngn förklara varför man ska betala flera tusen extra för exakt samma maskin hos Logosol än hos Moretens?
Jag kan det iallafall inte:confused:
Angående broschyren/informationen blir jag förvånad, jag har blivit väldigt proffsigt bemött av Logosol, med ett undantag. Manualen till den Solohyvel jag köpte var skitdålig, klipp-och-klistra samt otydliga svart/vita bilder.

Men på eftermarknadsidan är dom suveräna.

Hej Masses du har ett Pm

Mvh Pär H

bengtn skrev:
I mitt garage står en C31a i delar, dvs en B3 såg + fräs och en A3-31 rikt- och planhyvel som jag är mycket nöjda med. Passar perfekt för en hobbysnickare som mig i ett litet garage.
Jag valde separata maskiner för att jag inte har plats för en helkombi. För attt kunna komma åt ordentligt måste maskinen stå mitt på golvet med gott om plats runt om. Nu har jag sågen mot en vägg och hyveln mot garageporten.
Fundera noga på hur långt justerbord du egentligen behöver. Ett långt bord tar väldigt mycket plats. Jag valde det längsta men skulle idag nog valt ett kortare. Det är sällan man behöver göra ett snitt på mer en en och en halv meter och då tycker jag det är enklare att använda handcirkelsåg med styrskena.
/B
Rådet att fundera på justerbordets längd är ett väldigt bra råd. Jag har bara Festools justerbord (gångsträcka 830 mm enligt deras manual, aldrig mätt det). Det räcker inte till för vinklade snitt. Raka snitt i rät vinkel är sällan längre än justerbordet när man är klar med biten, men det material man startar ifrån när man kapa är ibland längre. Genom att ta bort vinkelanhållet kan man ofta klara sig med längdanhållet för all grovkapning, så för vinkelräta snitt är problemet med bordets längd överkomligt.

Men för snitt i vinkel (säg 20-30 grader, till exempel ett enkelt sätt att göra en elegant avslutning på en stödbräda under ett bord, är justerbordet för kort. Den längd det löper på ett sådant snitt är inte längt, kanske 20-30 centimeter. Men den längd det måste löpa innan snittet börjar blir en hel del (brädan sitter fast på vinkelanhållet som sitter på justerbordet, och vinkelanhållet sitter i runt 70 grader mot sågen).

På Festool sitter justerbordet långt från klingan, varför detta problem görs mycket tydligare än där justerbordet sitter nära klingan. På Festool kan man lösa problemet då man skruvar av justerbordet och flyttar fram det ett hack (runt 50 centimeter). Det gör att sträckan som måste löpas av justerbordet innan sågningen börjar nästan har eliminerats.

Dock, poängen är att varje gång man sågar något med stor bredd eller något med längd och vinkel, om justerbordet i det läget är för kort, har man ingen justersåg. Speciellt snitt i vinkel tenderar att vara repettitiva (två sidor på varje bärare, 3 bärare under ett bord, 4 hörn på en skiva, ...). Så fundera på alla snitt du har gjort, speciellt de som varit repetitiva, och om de rymts på justerbordet om du väljer det korta.

--- Mats ---

Det blev en MiniMax CS2 till slut! Får hem den på tisdag förhoppningsvis!

Masses skrev:
Stort Grattis!!

Masses skrev:
Nu blev jag avundsjuk... grattis! Ta gärna med nyförvärvet till Bishops den 16:e så att vi kan kika på den ;)

bygga_bo skrev:
Nu blev jag avundsjuk... grattis! Ta gärna med nyförvärvet till Bishops den 16:e så att vi kan kika på den ;)
Inte SC2? Hur som helst, avundssjuk!!! Grattis!!

--- Mats ---

Jooo, oopss sorry SC2

Vill tacka Pär H för hans strålande insats att övertyga mig om att MiniMax´en är en bra maskin, ni skulle se PM konversationen några timmar innan auktionen gick ut! :-D

Jo tjena det skulle vara ngt det! Att komma släpandes på x antal 100 kg in på en pub! heheh

Redigerat:
Ett stort grattis

Dom gick alltså med på ditt bud det är ju strålande .

Ja det är spännande med auktioner

Mvh Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.