Hejsan, har sett frågan i många konstalationer men det är många bud och vissa trådar är äldre än andra så nu frågar jag här.

Jag skulle vilja ha en ca 150-160 cm hög panel i badrummet.. på väggen och jag undrar lite över hur tex försäkringsbolagen skulle se på saken (likväl som hantverkarna). Är det möjligt att göra det enligt konstens alla regler?

Min tanke var/är att sätta en ljus våtrumsmatta på hela väggen först.. och sedan limma på panelen ifråga på plats.. skulle det funka? skulle de lossna? ruttna? Givetvis ska de inte sitta i duschen.. utan i övriga rummet så att säga.

Om en panelbit lossnar kan man ju alltid limma dit den igen, tanken är iaf att inte spika fast panelen.. för då är det ju ingen vits att sätta dit tätskiktet från början..

Tankar tips idéer?

MVH Sandra

Limmad panel på en godkänd vägg i övrigt är endast en dekoration och inga problem gentemot försäkringsbolaget.

Problemet är istället de kunder som väljer endast målad träpanel utan fuktstpärr och ja det förekommer oftare än man tror. Såg en sådan skada för ca 2-3 veckor sedan. Då träpanel inte är godkänt underlag för våtrumsfärg kan man inte ens följa mvk och få en fungerande lösning utan det är just med våtrumsmatta eller eternowall som man limmar panel på som är en fungerande lösning rent försäkringsmässigt.

Hantverkarna däremot kan vara mer konservativa då de inte vill ta ansvar. Men i värsta fall får ni väl hyra in någon som gör allt inkl svetsar mattan sen limmar ni själv panelen

Lolle:

I vårt förra hus hade de spikat panelen på våtrumsmattan, nu var det ju inga fuktskador direkt (men kunde ha varit!).. men det kändes ganska dumt alltså.. det är ju inte ett spikhål man perforerar ytan med direkt.. :x de hade verkligen gjort det i HELA badrummet (de hade inte dusch bara badkar, men ändå). Vi gjorde om det ganska snart, dvs bytte ytskicken..

---

Jamen det är ju bra att de troligen inte skulle ha någon invändning mot att limma lite träpanel på en "godkänd våtrumsmatta".. vill varken ha problem med dem eller med fukten.. hantverkarna kan jag ta haha.. :) och det är som sagt inga som helst problem att limma den själv om det skulle komma till kritan!

Hade inte ens kommit på tanken med våtrumsfärg på panelen.. men nu när du säger det så kan jag förstå att vissa skulle tro att det funkade också. Men trä måste ju vara svårt att måla in på det viset ändå, det rör sig ju o andas osv (speciellt i fuktig miljö).. iaf i mitt huvud :)

Tack för informationen!!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

Man får ju göra hål i tätskiktet om man gör det snyggt med silikon. Så varför inte skruva ihop panelsidorna bakifrån på tunna reglar, och sedan montera panelen i hela sektioner med skruv genom tätskiktet? Då slipper du limmet.

Kan du sätta en tunn luftspalt bakom är det nog bra också så att du inte får en massa instängd fukt där.

Jag har just rivit ut ett 40 år gammalt badrum med träpanel och det var inga tecken på fuktskador eller andra problem med träet.

pelpet:

Som å bygga med färdiga staketsektioner alltså?.. dvs man skruvar inte i varje planka var för sig utan bara i "ändarna" *eller va man nu ska kalla det*.. kan ju vara en idé det också.. men oavsett så blir det ju fler hål i väggen om man gör så vs limning..

Kan det vara nån fördel resp nackdel för dem (båda alternativen) annars? (om man bortser från själva skruvningen/spikningen i tätskiktet).. om man tänker sig fuktmässigt? hållbarhet?

Tack för tipset!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

Jag tänker mig att lösningen med staketsektioner är lättare att demontera om man vill kontrollera tätskiktet eller ta bort träpanelen. Då får man bara några fula hål i plastmattan som man borde kunna laga med silikon av lämplig färg. Ska du bryta ner en massa limmade panelbrädor blir det nog större skador på tätskikten, och sen finns det ju lim som kan skada vinylmattor. Jag tror också att det är svårare att få till en luftspalt om du limmar.

Jag hade nog övervägt att måla väggarna med våtrumsfärg istället för att ha en plastmatta. Det är ett billigare system och dessutom blir det lättare att laga hålen som blir om du ska ta bort panelen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.