Värme som värme :). Gäller naturligtvis främst hus med direktel eller elpanna förstås

Xomilpa skrev:
Det verkar väl inte vettigt att he en dator påslagen dygnet runt. Hur många watt drar den? 200?
Har mina de flesta av datorer igång dygnet runt, året om, så länge det inte är allt för mycket åska i närheten (litar inte tillräckligt på åskskydd än).
Visst, jag jobbar inom IT, så det kanske förklarar en hel del, men jag vill påminna er om en sak. En dator behöver få in uppdateringar, defragmenteras, säkerhetskopieras osv per automatik. Sätt in detta på att göras under den tid du är på jobbet så är den färdig när du kommer hem och behöver inte sega ner allt du vill göra vid datorn. Likaså, om ni laddar hem mycket media går det ofta att ställa in vilka hastigheter som ska gälla vid olika tider på dygnet så att du kan ha mer tillgängligt den tid du vill surfa, och toktanka när du inte gör det.

Än så länge är inte mitt hus smart, men jag fjärrstyr datorn i vardagsrummet från vilken windows dator som helst med hjälp av ett litet program jag har med på ett usb-minne. Hör jag att några kompisar hunnit hem till mitt poolområde innan jag hinner sluta jobba kan jag t.ex. starta musiken åt dem direkt från jobbet.

För övrigt, en gammal bärbar dator kan fungera riktigt effektivt i ett område med mycket strömavbrott då du har gratis batteribackup inbyggt. Går även att gömma smidigt.

Väcker denna tråd lite till liv igen...

Är det någon som kollat/använder på Thebens Luxor system? (www.luxor400.com)

Verkar ju rätt vettigt om man inte vill gå hela vägen till bussystem...

KarlXII skrev:
Jag tycker att Nexas system med radiokontrollerade uttag och kontakter rockar fett!

Med deras programmerbara fjärrkontroll tidsstyr man enkelt de uttag man vill.

Uttagen finns både som utanpåliggande instick och som inbyggda i apparatdosor. Med eller utan dimmer. Vidare finns fjärrkontroller, fasta väggkontroller för inbyggnad och IR-detektorer.

Säljs av t.ex. Jula, Teknikmagasinet och Kjelles..
Vilken dosa ska man välja för inbyggnad i vägguttag? Min tanke är att kunna stänga av vägguttag som t.ex är kopplade till kaffebryggaren/TV:n.
Helst vill jag kunna styra varje uttag i vägguttaget för sig. (Hoppas någon förstår min dåliga förklaring :p )

emeratius skrev:
Helst vill jag kunna styra varje uttag i vägguttaget för sig.
Såna uttag har jag aldrig sett. Däremot brukar fyrvägsuttag (som alltid är utanpåliggande men oftast går att fästa även i infällda dosor) gå att dela på två halvor, eller egentligen består de av två halvor som är ihopkopplade med kablar.

Perfekt att sätta ett sådant uttag vid fönstret och koppla ena halvan över strömbrytare för att kunna tända/släcka fönsterbelysningen från strömbrytaren vid dörren till rummet.

Eftersom man ändå antagligen alltid vill ha fönsterlampan på när man är i vardagsrummet så känns det som att man inte behöver nån radiofjärr till den. (Detsamma gäller eventuell fönsterlampa i kök eller liknande).

skrallanskrallan skrev:
Det du verkar söka efter heter vägguttag med separat brunntändning. De är så pass ovanliga att frågar du efter dem i en elbutik så har de ingen aning om vad du talar om, men går att beställa om du har artikelnumret.

[länk]
Tack så mycket för svar och länk!

skrallanskrallan skrev:
Det du verkar söka efter heter vägguttag med separat brunntändning. De är så pass ovanliga att frågar du efter dem i en elbutik så har de ingen aning om vad du talar om, men går att beställa om du har artikelnumret.

[länk]
Inte alla så ovanliga som man kan tro!
http://www.elbutik.se/product.html/eljo-trend-vagguttag-2-vags?category_id=314

artikel: 1830287

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.