M
Någon som har halvkaklat badrum ni är nöjda med och vill visa? Svårt att avgöra exakt hur högt upp kaklet ska gå för att det ska se snyggast ut...

Det som inte är kaklat är det våtrumsfärg på vilket ska vara skydd nog vad jag förstår mot allt i ett badrum, men rent estetiskt - vad blir finast?

Ni som halvkaklat en kombinerad badkar/dusch - hur valde och tänkte ni? :)

• Gilla
Annananna
  • Laddar…
Jag är nöjd med mitt badrum, men kanske inte bilderna jag hade på det här i datorn. Du får hålla till godo med dem ändå.

Ett badrum med vita metrokakel på väggen, grå våtrumsfärg ovanför, och marmormönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kaklade fyra rader metrokakel över handfatet, sedan är det målat med våtrumsfärg resten. Vi hade tänkt tapetsera den övre halvan, men har inte kommit till skott än. Det fick bli grå våtrumsfärg så länge.

Badrum med fyra rader metrokakel över handfat och grå våtrumsfärg ovanför, samt guldarmaturer.
Skapa konto

Vit metrokakel över handfat och badkar, grå våtrumsfärg ovan och marmorimitation på golv.
Skapa konto

I duschen är det kaklat upp till taket, liksom på två väggar vid badkaret: väggen med fönster och den till höger. Den vänstra är halvkaklad för att stämma med handfatet och plus att vi ville ha hyllor där.

Badrum med vit metrokakel ovanför badkar och grå marmormönstrade kakel nedtill.
Skapa konto

Badrum med vita metrokakel runt handfat och toalett, grå vägg ovanför och marmormönstrat golv.
Skapa konto

Och en bonusbild på gästwc som är kaklat på samma sätt.

• Gilla
  • Wow
Immobil och 2 till
  • Laddar…
M
Riktigt snyggt!

Hur är det, bör man ha kakel hela vägen upp i duschutrymme? Och ville ni inte sätta hyllor på kakel? Går går det väl, eller tänker jag galet?

BirgitS
M milimani skrev:
Svårt att avgöra exakt hur högt upp kaklet ska gå för att det ska se snyggast ut...
Det bör vara tillräckligt högt för att fungera som stänkskydd bakom handfatet. Har man en fyrkantig spegel eller ett spegelskåp kan det ju se bra ut att kakla upp till det för att inte få för många vågräta linjer i rummet.

M milimani skrev:
Det som inte är kaklat är det våtrumsfärg på vilket ska vara skydd nog vad jag förstår mot allt i ett badrum
Du måste följa ett godkänt målat system: https://www.vatrumsmalning.se/

M milimani skrev:
Hur är det, bör man ha kakel hela vägen upp i duschutrymme?
Det finns godkända målade system även för duschen.

Vi kaklade upp till toalettfixturens höjd och är nöjda med det! Vi har 60x60-plattor på väggarna och fixturen var strax under 120 cm om jag minns rätt. Enda vi har tänkt på nu i efterhand är att den råa kanten på kaklet kanske inte är supersnyggt så vi skulle eventuellt haft med en bård eller list i planeringen.

(Ignorera bristen på duschvägg - den är på gång! Bara ett halvår sen resten var klart...)

Modernt badrum med grå 60x60 kakelplattor upp till cirka 120 cm, fristående badkar, och svarta badrumsbeslag.
Skapa konto
Modernt badrum med kaklade väggar upp till en toalettfixtur, vägghängd toalett, spegel och tvättställ på en mörk kommod.
Skapa konto
Modernt badrum med stora grå kakelplattor på väggen, fristående badkar och svart duscharmatur.
Skapa konto
Badrum med 60x60 kakel upp till toalettfixturens höjd, handdukar på krokar och spegel.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
milimani och 1 till
  • Laddar…
M
S sfiiia skrev:
Vi kaklade upp till toalettfixturens höjd och är nöjda med det! Vi har 60x60-plattor på väggarna och fixturen var strax under 120 cm om jag minns rätt. Enda vi har tänkt på nu i efterhand är att den råa kanten på kaklet kanske inte är supersnyggt så vi skulle eventuellt haft med en bård eller list i planeringen.

(Ignorera bristen på duschvägg - den är på gång! Bara ett halvår sen resten var klart...)

[bild] [bild] [bild] [bild]
Wow så snyggt! Vad heter väggfärgen? Grymt fin!

M milimani skrev:
Wow så snyggt! Vad heter väggfärgen? Grymt fin!
Tack! Färgen heter Fusion och är från Jotun.

M milimani skrev:
Riktigt snyggt!

Hur är det, bör man ha kakel hela vägen upp i duschutrymme? Och ville ni inte sätta hyllor på kakel? Går går det väl, eller tänker jag galet?
Det var nog det att vi tyckte det var snyggare att inte gå hela vägen upp på den väggen, och bryta av det låga igen. Rummet är ganska litet.

M
S sfiiia skrev:

[bild] [bild] [bild] [bild]
En fråga - villen höjd har ni handfatet på? :)

M milimani skrev:
En fråga - villen höjd har ni handfatet på? :)
Jag har för mig att vi följde rekommendationen att sätta överkanten på handfatet på 85-87 cm från golvet. Första gången vi såg det tyckte vi att det såg jättelågt ut, men det känns "rätt".

M
S sfiiia skrev:
Jag har för mig att vi följde rekommendationen att sätta överkanten på handfatet på 85-87 cm från golvet. Första gången vi såg det tyckte vi att det såg jättelågt ut, men det känns "rätt".
Tack! Inte lätt med alla mått - inte något jag iaf alltid tänkt på i min vardag hur höga saker är, det är mer en känsla av om något ”känns” för lågt eller högt i verkligheten jag tycker man reagerar på...

Generell fråga. Vad lägger ni för fogar ovanpå och längs med kaklet, på den ytan som bryter av mot väggen? Silikon, Akryl? Eller bara själva fogmassan?

T
M majster skrev:
Generell fråga. Vad lägger ni för fogar ovanpå och längs med kaklet, på den ytan som bryter av mot väggen? Silikon, Akryl? Eller bara själva fogmassan?
Snyggast och bäst med akrylfog som man sedan målar över och ut på plattans kant!

Inte bild på ett badrum men en toa.
Kolmårdsmarmor på golvet, fasat vitt kakel på vägg. Målade vägg samt tak och takfönster i samma färg.

• Toalett med Kolmårdsmarmor på golvet, vit fasat kakel på väggarna och målat tak med takfönster.
    Skapa konto
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är nöjd med mitt badrum, men kanske inte bilderna jag hade på det här i datorn. Du får hålla till godo med dem ändå.

[bild]

Vi kaklade fyra rader metrokakel över handfatet, sedan är det målat med våtrumsfärg resten. Vi hade tänkt tapetsera den övre halvan, men har inte kommit till skott än. Det fick bli grå våtrumsfärg så länge.

[bild]
[bild]

I duschen är det kaklat upp till taket, liksom på två väggar vid badkaret: väggen med fönster och den till höger. Den vänstra är halvkaklad för att stämma med handfatet och plus att vi ville ha hyllor där.

[bild]

[bild]
Och en bonusbild på gästwc som är kaklat på samma sätt.
Hur har ni gjort med avslutet på översta raden med kaklet mot väggen? Fogat och målat?
Skulle du kunna lägga upp en närbild på hur det ser ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.