Hej!
Har ett trapphål i vårt 40-tals radhus som idag mäter ca 700x1850mm, med en golv-till-golvhöjd på ca 2400mm = brant trappa! Vi har tänkt att ta upp hålet marginellt för att sedan platsbygga en tappa som blir mindre farlig.
Hålet går igenom ett armerat betongbjälklag vilket ett reglar trägolv ligger ovanpå. Inklusive golvet är bjälklaget ca 290mm tjockt, och betongen står för ca 150mm av detta. Den klack vi tänkt ta upp ska ligga i hörnet av ena långsidan och mäta ca 750x250mm. Först hade jag tänkt dra fram borrhammaren och köra upp ett antal små hål för att sedan bila, och därefter använda reparationscement för att få ytan slät och fin. Jag har sett att man i andra likadana radhus i området har gjort ett liknande lösning, även om man kanske inte öppnat på exakt samma ställe som vi tänkt. Nu har i alla fall min rationella sida hejdat mig lite.
Tänkte kolla vad forumexperterna tycker här. Bör jag ta in en konstruktör och håltagare för detta jobb, eller kan jag sätta igång själv, med gott samvete? Vad hade ni gjort?
Har ett trapphål i vårt 40-tals radhus som idag mäter ca 700x1850mm, med en golv-till-golvhöjd på ca 2400mm = brant trappa! Vi har tänkt att ta upp hålet marginellt för att sedan platsbygga en tappa som blir mindre farlig.
Hålet går igenom ett armerat betongbjälklag vilket ett reglar trägolv ligger ovanpå. Inklusive golvet är bjälklaget ca 290mm tjockt, och betongen står för ca 150mm av detta. Den klack vi tänkt ta upp ska ligga i hörnet av ena långsidan och mäta ca 750x250mm. Först hade jag tänkt dra fram borrhammaren och köra upp ett antal små hål för att sedan bila, och därefter använda reparationscement för att få ytan slät och fin. Jag har sett att man i andra likadana radhus i området har gjort ett liknande lösning, även om man kanske inte öppnat på exakt samma ställe som vi tänkt. Nu har i alla fall min rationella sida hejdat mig lite.
Tänkte kolla vad forumexperterna tycker här. Bör jag ta in en konstruktör och håltagare för detta jobb, eller kan jag sätta igång själv, med gott samvete? Vad hade ni gjort?
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Vad gäller hållfastheten vågar jag inte ha en uppfattning. Men det finns väl risk att du har extra armering nära kanten, och om du kapar den så försämras hållfastheten.
Jag skulle nog ta in en kostnadsuppgift från en betonghåltagningsfirma. Det blir väldigt mycket finare hål om det sågas. Jag tror att man även kan hyra betongsåg.
Jag skulle nog ta in en kostnadsuppgift från en betonghåltagningsfirma. Det blir väldigt mycket finare hål om det sågas. Jag tror att man även kan hyra betongsåg.
Nej och det är väl svårt att veta om man inte är byggingenjör.. Kanske ändå bäst att ta hit någon som får titta på det. Fick tag från ett dokument från kommunen där det står beskrivet vad bjälklaget är gjort av:H hempularen skrev:Vad gäller hållfastheten vågar jag inte ha en uppfattning. Men det finns väl risk att du har extra armering nära kanten, och om du kapar den så försämras hållfastheten.
Jag skulle nog ta in en kostnadsuppgift från en betonghåltagningsfirma. Det blir väldigt mycket finare hål om det sågas. Jag tror att man även kan hyra betongsåg.
"Bjälklags material, dimensioner, isolering, förstärkningsanordningar:13-16cm armerad btg, 10cm fyllning av kutterspån, trägolv på reglar."
Tveksamt man kan använda den ritning jag fick som vidare underlag för någon detaljerad hållfasthetsberäkning, men bifogar det med en markering av var öppningen ska förstoras.
Edit
Av någon anledning försvinner färgen på min markering när jag sparar bilden. I alla fall har jag ritat ut en liten rektangel till vänster om trappan.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du behöver få tag i en armeringsritning för att veta säkert. Alternativet är att använda en metalldetektor för att spåra järnen. Jag tror dock att risken är väldigt stor att det ligger järn nära öppningskanten. Utan att ha fått klarhet i det skulle jag avhålla mig från att bila i betongen. Hempularen har rätt i att betongsågning blir mycket snyggare. Ni har inte övervägt att byta riktning på trappan och på så sätt få ett längre trapplopp utan problemet med håltagning?
Ja nu har jag också hört att bilning kan medföra för mycket vibrationer vilket kan försvaga golvet. Får väl kanske bli sågning då..
Vad jag förstått finns två alternativ - torr- eller våtsågning. Grejen är att jag inte vill att vatten forsar ovanpå bjälklaget, då det skulle innebära skador på trägolvet som ligger där. I så fall får det väl bli torrsågning och till att plasta rejält och kanske hyra en luftrenare?
Hur menar du @justusandersson ? Det är ju svårt att beskriva vårt problem utan skiss, så här kommer en enkel sådan. Det stora problemet är väl att vi har mycket begränsat med space hur som helst. Annars hade vi gärna satt in en normalbred och -brant trappa..
Vad jag förstått finns två alternativ - torr- eller våtsågning. Grejen är att jag inte vill att vatten forsar ovanpå bjälklaget, då det skulle innebära skador på trägolvet som ligger där. I så fall får det väl bli torrsågning och till att plasta rejält och kanske hyra en luftrenare?
Hur menar du @justusandersson ? Det är ju svårt att beskriva vårt problem utan skiss, så här kommer en enkel sådan. Det stora problemet är väl att vi har mycket begränsat med space hur som helst. Annars hade vi gärna satt in en normalbred och -brant trappa..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om huvudproblemet är trappans lutning kan ni vända den 180 grader utan att ändra hålets storlek. Bifogade bilder är bara principskisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För att testa min variant behöver man göra en skalriktig ritning. Planen och sektionen stämmer ju inte. Det ser man tydligt. Med en steghöjd på 17 cm kan man göra tre steg utanför öppningen utan att slå huvudet i taket.
Spontant och av erfarenhet så skulle jag säga att det inte är några problem med att ta upp ett så litet hål.
Ska det bli exakt och rakt gäller egentligen bara väggsåg.
Bultad i taket.
Nackdelen är att den vill ha mycket vatten..
Annars ringsåg för hand, upp till håltagaren hur pass snyggt å rakt det blir.
Mer skyddstäckning och städning på ett sånt här jobb.
Om det är okänsligt i källaren så det är lättstädat så är det ett plus.
Jag skulle lämna offert på två gubbar två dagar för att vara säker.
Om allt löper på bra så kan det hinnas på en dag.
//Professionell betongknäckare
Ska det bli exakt och rakt gäller egentligen bara väggsåg.
Bultad i taket.
Nackdelen är att den vill ha mycket vatten..
Annars ringsåg för hand, upp till håltagaren hur pass snyggt å rakt det blir.
Mer skyddstäckning och städning på ett sånt här jobb.
Om det är okänsligt i källaren så det är lättstädat så är det ett plus.
Jag skulle lämna offert på två gubbar två dagar för att vara säker.
Om allt löper på bra så kan det hinnas på en dag.
//Professionell betongknäckare
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Spontant skulle jag säga att man bör tänka en extra gång innan man tar detta hålet även om det inte är så stort. Sannolikt spänner bjälklaget parallellt med trapphålet vilket innebär att det ligger extra armering på hålets långsidor, så kallade "support bands", som har funktionen att bära biten ovan hålet. Men visst kan det funka att bara kapa upp hålet men följden kan bli tråkiga sprickbildningar pga momentomfördelning i bjälklaget.
Vad jag förstått finns inga armeringsritningar?
Jag är nog mer inne på justus förslag att jobba med själva trappans utformning. Skulle en L-trappa fungera som börjar under KPR i källaren. Borde man inte kunna få in ett "extra" steg i kurvan utöver de som justus nämnt?
Vad jag förstått finns inga armeringsritningar?
Jag är nog mer inne på justus förslag att jobba med själva trappans utformning. Skulle en L-trappa fungera som börjar under KPR i källaren. Borde man inte kunna få in ett "extra" steg i kurvan utöver de som justus nämnt?
Tack för förslaget! Problemet är dock att bjälklaget är ca 300mm tjockt, golv-till-golv ca 2450mm, vilket för att golv-till-tak-höjden där nere är ca 2150mm. Under tak är det alltså knappt vi får in ett trappsteg alls. Precis som @tobbbias skriver måste vi i så fall öppna hålet på längden, med ganska mycket.J justusandersson skrev:
@Jarlingar Okej, så du tror inte att en novis kan kasta på en diamantklinga på en vinkelslip och få ett fullgott resultat på så vis?
@bossespecial Det säger du? Inte vad jag hittat. Ska kolla med Stadsbyggnadskontoret i nästa vecka, men husen är från -44 så är inte för hoppfull om att så exakta ritningar finns. Eller vad tror du?
Som jag skrev ovan blir det svårt att få till något som är säkrare än den vi har idag. Vi har tittat på en U-trappa som börjar och slutar tvärs mot trapphålets ena långsida. Men denna skulle stegen längs gånglinjen (och då han gånglinjen helt emot standard flyttats närmre väggen för att "hjälpa" trappan) bli ca 22cm, och steghöjd på ca 24,5cm. Känns sådär. Lyckas vi öppna den här klacken vi pratar om får vi ett stegdjup på ca 24-25cm (samma steghöjd) vilket iaf innebär att vi lyckas träffa en standard vad gäller trappor...
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vad är det för utrymme nedanför trapphålet, direkt höger om ytterdörren? Denna bit skulle jag säga att du kan öppna upp utan att tänka på armeringen i bjälklaget, om det nu är en bit av bjälklaget?
Ett annat alternativ är att bara fasa ur betongen för att få till det sista steget, då kapar du inga järn då dessa ligger i underkant. Du har ju mycket gratis iom överbyggnaden?
Ett annat alternativ är att bara fasa ur betongen för att få till det sista steget, då kapar du inga järn då dessa ligger i underkant. Du har ju mycket gratis iom överbyggnaden?
Redigerat:
@bossespecial Där har vi sovrum på övervåningen, som redan idag är i det minsta laget. Det är ovanvåningen som begränsar oss mest, samtidigt som vi vill undvika att starta projekt som innefattar stora åtgärder på båda våningarna.. För att öppna åt höger krävs att vi planerar om de två rum vi har på höger sida om entrén, och till vänster om entrén, intill hallen, finns vardagsrum vilket gör att vi begränsas något åt vänster också. På längden begränsas vi igen av sovrummen - dörren till det ena ligger bara ca 10cm från hålets ena kortsida idag.
Var menar du exakt att man kan fasa ur? Där vi den tänkta klacken är? Är det inte svårare att få ut en rektangulär bit som dessutom är plan, än att såga bort hela klacken?
@Jarlingar Alright.. Och bila tror jag inte är ett alternativ. Vill inte generera för mycket vibration.
Var menar du exakt att man kan fasa ur? Där vi den tänkta klacken är? Är det inte svårare att få ut en rektangulär bit som dessutom är plan, än att såga bort hela klacken?
@Jarlingar Alright.. Och bila tror jag inte är ett alternativ. Vill inte generera för mycket vibration.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ok, på planen såg det ut att vara en garderob som man isf kunde offra? Det är svårare och krångligare att fasa ur men samtidigt kapar man inte järnen. Att ytan är ojämn kan du lösa med flytspackel.


