Hej!
Jag ska montera en Separett i kolonistugan och behöver då borra ett hål på 76mm genom väggen till ventilationsröret och ett annat hål på 32mm till urinslangen. Kollade på några billigare hålsågssatser på bl.a. ÖB, Clas Ohlson och Jula, men alla dessa verkar inte kunna borra längre än 4-5 centimeter. Jag behöver ju komma genom hela väggen och den lär väl vara kanske 10 centimeter. Och att borra halva vägen från insidan och resterande från utsidan lär nog inte bli lyckad utan mycket tur.
Någon som vet hur man kan lösa detta? Finns det andra hålsågvarianter som löser mitt problem och som inte kostar för mycket?
 
Redigerat:
Bara att tacka för tipset om "installationsborret". Jag lär nog fixa detta då! :)
 
Ett utmärkt tips från froven.

Annars kan man göra som vi gör på jobbet, kör en del hål med hålsåg genom gipsväggar, då kör vi helt enkelt igenom gipsen på den sida väggen man står, knackar ur "gipspluggarna" och fortsätter in i nästa rum med ögonmått.
Det brukar inte slå på mer än högst 5 mm, oftast bara 2-3mm och det löser man lätt med en latexfog. ;)

Denna metod går naturligtivs att applicera på andra material än gips.
 
Om det är massiv vägg så borrar man hålsågens djup lägger ifrån sig borrmaskinen och tar fram stämjärnet och hugger bort allt matreal .Upp med borren och fortsätt
Så får man hålla på tills man är igenom.

Men det är sällan massiv vägg i trähus ett litet tips är att man byter ut centrum borren till en 6mm väldigt lång borr så styr hålsågen automatiskt igenom isolering osv.

Mvh Pär H
 
Eller så har man en förlängare till hålsågen, det finns tom på CO.
 
CCPusher skrev:
Ett utmärkt tips från froven.

Annars kan man göra som vi gör på jobbet, kör en del hål med hålsåg genom gipsväggar, då kör vi helt enkelt igenom gipsen på den sida väggen man står, knackar ur "gipspluggarna" och fortsätter in i nästa rum med ögonmått.
Det brukar inte slå på mer än högst 5 mm, oftast bara 2-3mm och det löser man lätt med en latexfog. ;)

Denna metod går naturligtivs att applicera på andra material än gips.

Det kan vara därför det blir som det blir ibland. En latexfog fuskare:eek: skulle inte jag vilja ha hem och betala flera hundra kronor i timmen för.
 
raveper skrev:
Det kan vara därför det blir som det blir ibland. En latexfog fuskare:eek: skulle inte jag vilja ha hem och betala flera hundra kronor i timmen för.
Vi jobbar mest gentemot företag ;)
Jag skulle ju inte göra så hemma (i vems hem som nu är hemma för tillfället)
 
raveper skrev:
Det kan vara därför det blir som det blir ibland. En latexfog fuskare
Ja, jag tror välden skulle vara bättre utan latexfog...
 
Jag tror världen skulle se bra mycket tråkigare ut utan latexfog.
Å andra sidan gillar jag inte glipor...:p
 
Jag avskyr oxo glipor men löser problemet med iterativ perfektionism, dvs bra passform från början. Lär förmodligen leda till att man blir inspärrad med kram-sig-själv-tröja eller nåt ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.