Hjälp mig!

Har satt upp kaklet i köket. Efter att ha sett att mina hole-in-one-magneter orkade igenom kakelplattorna bestämde jag mig att kakla hela ytan för att sen borra fram de två vägguttagen med en diamant-hålsåg (köpt från jula..)

Nu har jag börjat med första hålet och fasiken det är som att skära tegel med en smörkniv... några tips på bättre hålsåg? Eller liknade?

Har för mig att kacklaren använder PRO fit diamant såg

P
Jag har kört med Biltemas, funkade för de jag skulle göra.

Har tydligen granitkeramik på väggarna, någon med erfarenheter därifrån?

När jag sågade hård klinker behövde jag något liknande. Övervägde ett proffsset men kunde inte riktigt motivera det. Slutade med Bauhaus Craftomat enstaka storlek. Funkade bra.

Hur pass snabbt gick det när man säger att det funkar bra? Jag har nött på ett tag nu och det har blivit ett spår, men inte mycket mer... kyler med vatten med jämna mellanrum

Igenom plattan lite försiktigt 30-60s kanske.

Jaha ja då ska jag nog leta upp något annat märke än julas då!

O oStj skrev:
Jaha ja då ska jag nog leta upp något annat märke än julas då!
Vad jag vill minnas så hade inte jula någon sådan produkt. Utan bara för betong.

O oStj skrev:
[länk] Denna har jag, specen säger iaf kakel

Skulle denna vara bättre?:
[länk]
Den du har klarar säkert tegel (mjukt) och kanske kakel. Hård klinker går den bet på.

Den andra du länkar använder du till betong och tegel.

Detta är ett tydligt område som funkar enligt devis ”pay peanuts get monkey”. Du behöver alltså verktyg som ser ut så här. Jag har inget extra över för bauhaus. De finns inte ens där jag bor. Men det var där jag rimligt fort kunde få tag på enstaka borr som funkade. Och de gör de. Proffsvarianten är ProFit som kostar drygt x3.

Återigen fått det bekräftat att det är skillnad på bra och dåliga verktyg (och för rätt ändamål..)

Köpte en Tebo diamanthålsåg till vinkelslipen på k-rauta idag, tog max 10 sekunder för båda hålen tillsammans :love:

Den här typen här jag köpt på Hornbach
Väl värd pengarna
Vattenfilterpatron köpt på Hornbach, visas i delvis använd skick med synliga föroreningar på filterytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kgc’s predator tar dig igenom på några sekunder...högt varv och kylning

Behöver såga ut för avloppsstos 110 mm - förvånad att inte fler har det behovet? Finns bara 120mm hos specialbutik på nätet - och då ca 800kr. Inget hos varuhusen? Någon som har någon idé? Gjort på något annat sätt? Går det såga "hyggligt" runt hål för 110 mm med en 85mm? Tveksamt tänker jag.

Idéer? :)

Hittade ingen som hyrde ut heller.

Hittade faktiskt just nu 120 mm hos Byggmx, men för 2195kr, men känns som typiskt sak man skulle vilja hyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.